Vi har jo allesammen set ‘It’, ikke sandt?

Har det ikke godt med klovne, og har aldrig haft det. I min verden er det ganske rationelt at frygte vanvittige mænd med påmalede smil og spraglet tøj, men er godt klar over, at ikke alle har det sådan…

Som barn var jeg bange for klovne; der verserer en historie i familien om en cirkustur, hvor jeg sad og holdt mig for øjnene og bare ville hjem (sådan har jeg det til dels stadig med cirkus), og dengang min mor i sin enfold havde købt en klovnedragt til fastelavn, nægtede jeg pure tage den på – to år i træk. Ved så heller ikke, hvorfor hun blev ved.

Da jeg blev ældre, tog gyserindustrien over, der er det jo lissom et etableret faktum, at klovne er psykopatiske børneædere, og jeg er ikke den, der siger den imod. (Ved egentlig ikke hvordan de har fået det ry til at starte med, tror måske det har noget at gøre med ham den amerikanske seriemorder der var fødselsdagsklovn i sin fritid. Googl ham, hvis du tør – jeg skal fanme ikke nævne hans navn og hjemsøges Candyman-møder-It-style!). Summa summarum: jeg kan ikke lide klovne, de gør mig utryg og jeg undgår dem helst.

Skæbnen vil så, at vi herhjemme har arvet en uro med små klovne, og ja, den er kommet op at hænge. For det første har vi ikke så mange penge, så vi bruger som regel det, vi får. For det andet gør jeg altid, hvad jeg kan for ikke at videregive mine neuroser og antipatier til mine børn; hvilket betyder at jeg smiler nervøst til store hunde, lader som om øllebrød er the shit – og indvilliger i at den forbandede uro kommer op over puslebordet.

Og satme om ikke alle de tre små skinker, jeg har båret under mit hjerte og næret ved mit bryst, elsker den! Storebror syntes i sin tid at den var alletiders, og pt er det hans to små søstre der på skift ligger og basker med armene og pludrer og griner op til de små ligsminkede creeps i snor.

Jeg må jo glæde mig over, at klovneskræk tilsyneladende ikke er arveligt (men lad os nu lige vente og se hvad der sker, første gang de små afvigere skal i cirkus). Men helt ærligt, det ER sgu da lidt freaky:

‘We are waiting for you… Don’t be afraid…Join us…’

Skriv et svar

