At barsle eller ikke at barsle

Jeg vil så gerne være et ægte tolerant og rimeligt menneske, som kan respektere, at der findes andre meninger end mine, og anerkende, at de også har deres berettigelse. Det lykkes for det meste; jeg kan være meget konfliktsky diplomatisk, vil også helst have, at alle kan lide mig, og meget nødigt vil jeg støde eller såre nogen.

Samtidig har jeg, i den fremskredne alder af 29 år, besluttet, at jeg efterhånden er gammel nok til at have stærke, ufravigelige meninger om nogle ting, og at dette også berettiger mig til at synes, at folk der mener noget andet, tager fejl. Grusomt fejl. Faktisk er de bare idioter.

I går var professor og arbejdsmarkedsforsker Anette Borchorst gæst i P1 formiddag, for at tale om den omdiskuterede øremærkede barsel til mænd – og hvor den bliver af. Min korte anmeldelse af programmet: Hun har ret i alt hvad hun sagde, folk der ringede ind og mente noget andet tager fejl. Grusomt fejl.

Jeg FATTER ikke, at det stadigvæk kan være så kontroversielt at sende fædre på barsel. Så kontroversielt, at ingen politikere tilsyneladende tør gøre noget ordentligt ved det. Og fuck nu af med de snoldede tre måneder, I alligevel ikke kan tage jer sammen til at øremærke. Hvorfor i alverden bliver den barsel ikke bare delt fifty-fifty mellem forældre?!! Hvad er problemet?!!

Det handler ikke om at ‘tvinge mænd på barsel’ som nogle så smukt udtrykker det. Det handler om, at vi skal forestille at leve i et ligestillet samfund, så derfor er det eneste rimelige at alle forældre, uanset køn, har ret til et halvt års barsel (og så skal der selvfølgelig tages hensyn til enlige forsøgere, par, hvor den ene ikke har mulighed for at tage betalt barsel, osv. osv. osv.). Det er ikke en skid formynderisk, det er bare god, gammeldags retfærdighed!

Andre klassiske modargumenter:

Hvad så med selvstændige? Øh, der findes ikke selvstændige kvinder, eller hvad?

Jamen, jeg vil helst have hele barslen selv og gå derhjemme et år! Fine by me, men så må du sgu selv betale for det!

Mænd gider ikke barsel (ja, det er faktisk et argument, jeg efterhånden har hørt mange gange). Så må de jo lade være med at få børn, hvis de ikke føler, at det er deres ansvar at passe dem…

Der er bare så mange gode, solide og samfundsøkonomisk fornuftige argumenter for at dele den barsel mellem forældrene, og nej, folk kan ikke selv finde ud af det, og det skal de heller ikke! Må jeg have lov at minde om kvindebevægelsens gamle slagord: “Gør det private politisk”; det er jo for fanden i forvejen staten der bestemmer over barslen, og så må den også spille efter ligestillingsreglerne. At nogle kønspolitiske skruebrækkere foretrækker at opretholde status quo med henvisning til deres personlige frihed og lyst er – here goes – idioti. Jeg har ret. De tager fejl. Færdig.

Få nu ændret de barselsregler, det er ved at være pinligt.

P1 formiddag med Anette Borchorst kan høres her: Mænds ret til barsel er sat i stå.

6 thoughts on “At barsle eller ikke at barsle

  1. Hej. Jeg er lige faldet over din blog. Det her indlæg lyder, som kom det ud af min mund – har nemlig sagt de samme ting helt utrolig mange gange. (Og ja hvorfor i al verden er det ikke delt lige – jeg var i langvarigt chok da mødrene i min første mødregruppe fortalte hvor lidt barsel fædrene til deres pludre-chatoller tog.)
    Så ville egentlig bare lige give dig ret.

  2. Lise og Marie, vi laver fanme en klub! Forstår som sagt ikke, hvorfor det er så groundbreaking at dele den barsel – og hvorfor så få (er mit indtryk) går ind i den kamp. Godt at høre fra jer!

    • Enig!! Jeg har sagt det til mangt et middagsselskab og har fået dræberblikket mindst lige så mange gange. Det mest hyppige modargument her, har dog været “Vi har ikke råd til at Anders tager barsel, for han tjener jo en del mere end mig..”
      Altså, hallo? Kan de ikke høre at det er dumt på flere planer? At mænd generelt tjener mere end kvinder, og at selvsamme mænd ikke bruger de 9 måneders forspring/heads-up-baby-coming-through på eventuelt at kompensere for den lønnedgang, ved at spare lidt op.

      Og lad være med jovialt at sige “Jamen, det er jo damen der har madpakkerne, ahydr, ahydr”. Bare hold kæft. og så giv de mænd noget barsel. Betalt barsel, that is.

      • Hørt! Det ER åbenbart meget svært…
        Og som du siger, så er det næsten det værste, når det bliver småbøvet. Som om det ikke rigtig er noget at hidse sig op over, herregud… *syder af tilbageholdt teenageraseri*

  3. Pingback: Den dag, jeg genopdagede, at andre er idioter | nom de mie

Skriv et svar

