Christmas revisited

Da jeg intet skrev i december, fik jeg heller ikke præsenteret julens clou: det psykedeliske snelandskab i vores vindueskarm.

Alle mødre kender sikkert det der med, at man har planlagt et hyggeprojekt, og det bliver bare alletiders og familiært og “tak mor, fordi du beriger min barndom”. Problemet er bare, at ungerne sjældent har læst manuskriptet til Mors Perfekte Familiedag, og skidtet har det med at ende i skænderi og gråd eller bare total indifference fra podernes side. Selv er jeg beriget med en søn der hellere vil lege med biler end med flitterstads, og hans manglende finmotorik kombineret med et hidsigt temperament (faderens!), fik ham under sidste hyggeseance (notér at jeg bruger ordet ‘hygge’ temmeligt skødesløst) til at flippe skråt på mig, fordi jeg klippede pænere…

Så det var månedens optur, da sønneke 1. december var helt med på mit julelandskabsprojekt (primært sat i sving for at begrænse det meste pynte-crap til et hjørne af lejligheden). Han gik op i det med liv og sjæl og hiv og sving, og tilføjede på eget initiativ adskillige malplacerede plasticdyr (“Det er fordi, det er et jule-firben, mor”).

Resultatet kom mest af alt til at ligne noget psykotisk installationskunst fra kunstnernes efterårsudstilling, men hold nu kæft, hvor vi havde det hyggeligt. Knægten var oven i købet så engageret, at han et par dage senere i det lokale supermarked spurgte pænt om et pyntehus til snelandskabet… (“Jada!” sagde den dimsedutelskende mor. “Han ville bare så gerne have det”, sagde hun senere til den knap så dimsedutelskende far).

Hele december var jeg tæt på at tude, hver gang jeg kiggede på den åndssvage vatinstallation. Og det var ikke kun fordi den var så grim.

Fosforcerende snemand...

...som også lyste blåt (ved siden af: en flygtende afro-nisse). Forrest en krokodille i ler.

6 thoughts on “Christmas revisited

  1. Det er fandme sødt, det her indlæg. ‘Jule-firben’, nurh. Tak for en fantastisk blog, som jeg lige har brugt en hel formiddag på at kværne igennem. 🙂

  2. Jamen velbekomme, er glad for, at der er nogen der gider læse og kommentere! (Og er helt ærligt ret glad for lige det indlæg – var tæt på bare at beholde vatpsykosen som permanent udstilling…)

  3. Pingback: Fordi I bare er helt vilde efter at høre om mine juleforberedelser (plotspoiler: ingen hvid glögg optræder) | nom de mie

  4. nå men det er jo lige præcis her, jeg skal give min begejstring og tilstedeværelse til kende.. jeg er også ny læser (altså pr ca 26/11-14 men der er jo en del, der skal læses op;-) -og jeg kører baglæns, hvilket er passende, da jeg fandt din fabelagtige blog via Amarorama’s blogroll… -og det er 1 december, så mon ikke der er vat i vindueskarmen igen i det lille hjem? anyways, TAK for din blog, den er en FORNØJELSE!!!<3 kh Muttilove

    • Fornøjelsen er helt på min side – elsker søde kommentarer! 🙂
      (Vi har desværre ikke rigtig vindueskarme i vores nye lejlighed, til gengæld er der ryddet næsten en hel hylde i bogreolen til formålet – og Sønnemanden er blevet to år ældre og noget mere kvalitetsbevidst… Ikke nogen ukurante plasticdyr her, tak!)

  5. Pingback: Så går det løs | nom de mie

Skriv et svar

