Biblioterapi

Jeg er, hvad man kan kalde konversations-udfordret. Det er helt klart blevet bedre med årene, men en blanding af almindelig generthed, en gammel vane med at tro, at ingen nok alligevel er interesserede i at snakke med mig, og så det, at min hjerne går fuldstændig i sort, når jeg er tvunget til at komme op med noget på stedet (især det sidste har været en festlig faktor ved mange mundtlige eksamener) gør, at jeg altid har haft svært ved at være den, der starter en samtale.

Men på et tidspunkt læste jeg det her. Og det hjalp.

“‘Det er et spørgsmål om censur,’ sagde mrs. W. med sin højspændte stemme. ‘Maisie siger lige, hvad der falder hende ind, somme tider dumme, tåbelige ting, men jeg kan se, at folk lytter til hende. Hun smiler og nikker og ler hele tiden. Jeg standser og overvejer, før jeg taler, men jeg kan mærke, at folk synes jeg er kedelig, selv om jeg siger noget, som er langt mere intelligent.’                                                             ‘Samtale er andet end ord. Det er tit en måde at lege frit og utvungent med et andet menneske,’ sagde jeg. ‘Du standser dig selv, før du når at lege.'”

(Siri Hustvedt: En amerikaners lidelser)

8 thoughts on “Biblioterapi

  1. Der ramte du lige plet. Jeg har øvet mig meget gennem årene, så jeg kan godt, men det kommer nok aldrig til at føles frit og utvungent…

  2. Åh, det kender jeg alt for godt. Min frygt for at folk ikke er interesserede i hvad jeg siger får mig til at tale alt for hurtigt, så jeg vrøvler helt åndssvagt. Og jeg kan ikke stoppe det, selvom jeg godt kan høre hvor dumt det lyder mens jeg taler. Andre gange tier jeg bare stille. Sikke et godt citat. Det vil jeg huske.

    • Hehe, kan lige se det for mig. Gør det samme. Især påfaldende, hvis det er de samme mennesker, man møder igen: “Hun var da ellers så snakkesalig sidst?”

  3. Så fint citat, det køber jeg! Kender godt det der med at speedsnakke vrøvl, gerne meget lavt. Alt dette parret med DDD (Dårlig Dansk Dag), ja så kan det somme tider være LIDT svært at forstå hvad jeg siger 🙂

    • Er som sagt virkelig glad for, at jeg tilsyneladende ikke er den eneste, der ser almindelig samtale som en udfordring 🙂 Det tror jeg, jeg vil prøve at huske, næste gang jeg står og træder mig selv over tæerne til børnehavens sommerfest og panisk spejder efter min superkonverserende kæreste.

Skriv et svar

