Dybe tanker

  • Studser lidt over alle low-carb-palæo-folkets forslag til ‘sunde snacks’. Grøntsager med peanutbutter. Pålægskød med mayonnaise. Ikke fordi, jeg ikke spiser den slags. Jeg kalder det bare ‘jeg har tømmermænd, og der er for langt ned i Netto’.
  • Og nu vi er ved kulhydrater-er-onde/landbrug-er-Satan-kost. Så giver det ingen mening, at mælk og kornprodukter er ‘unaturlige’ – mens proteinpulver, stevia og alskens underlige kosttilskud åbenbart er lige som vor jægerstenaldermor lavede det?! Én ting er fanatisme, men min grænse går altså ved inkonsekvens.
  • Blev let indigneret, da et af Amagercentrets bud på en feriebegivenhed var ‘fremvisning af Nespresso-maskine i Punkt1’. Med skilt, tidspunkter (bemærk flertal!) og det hele. Hvornår fanden blev det at tænde for en kaffemaskine en event, der fortjener sin egen plakat? Forbrugerisme bliver så meget vores undergang. Garanteret det, der skete med mayaerne. Minus Nespresso-maskinen.
  • Savner et sted at hænge. Dronning Louises bro er blevet det nye sted til den slags, men hvad med noget lidt tættere på, hvor jeg bor? Som f.eks. min højtelskede Langebro? Mere plads, bedre udsigt! (Og den mest forurenede luft i Danmark, men herregud, skær mælkeprodukter væk i en uge, så går det vist lige op.)
Middagen er reddet

Middagen er reddet

7 thoughts on “Dybe tanker

  1. Jeg tror, at punkt nummer 3 er svar på punkt nummer 4. På Ama’r er vi ikke hippe nok til at hænge ud på en bro (eller måske er vi bange for, at folk vil flygte til den anden side). Men man kan hænge i centeret ved kaffemaskinen, og måske få en gratis kop kaffe. Mere hipness tåler en mor til tre vidst heller ikke. Ellers kan man hænge på parkeringspladsen over for Kaffebaren, og se på andre drikke kaffe.

  2. Jeg kunne ikke være mere enig i det der stenalder-crap! I palæo baren i torvehallerne har de gudhjælpemig også kaffe og protein-milkshakes. Altså hvor mange stenaldermænd har lige sagt; skal vi gå hjem i hulen og få en kop mocca? Nej – jeg har mere lyst til en proteinshake idag…

  3. åh ja – het ærligt: det der med at man ikke må spise grønsager der
    ikke vokser over jorden – wtf? er det fordi stenaldermanden ikke havde fået opfundet
    skovlen endnu?

  4. Bare liiige, for at rette lidt: I stenalderkost er proteinpulver og unaturlige sødemidler (som dét, du nævner) ikke “tilladt”. Derudover er (købe)pålæg heller ikke – det indeholder oftest e-numre og nitrit. Desuden er peanutbutter heller ikke en del af stenalderkost – en peanut er en bælgfrugt og indeholder lektiner, som man i stenalderkost undgår. OG stenalderkost er ikke en “low carb” kost, den er ganske rigtigt “lower carb” end “almindelig” dansk mad, men man begrænser ikke sit indtag af kulhydrater mere, end at man udelukker korn og mælkeprodukter – i f.eks. frugt, nødder og rodfrugter findes der kulhydrater og alle de ting indgår i stenalderkost. Hvilket leder mig hen til en kommentar på Mettes kommentar: I stenalderkost må du spise alle slags grøntsager – uanset, om de vokser over jorden eller under. Og som tilknytning til Frejas kommentar: Palæo restauranten dikterer ikke stenalderkost, det er blot nogle, der har valgt at opkalde sin restaurant for “Palæo”.

    Én ting er, hvordan folk der tilsyneladende virker til at leve efter stenalderkost-principperne opfører sig og spiser – en anden ting er stenalderkost i sin oprindelige form, som du tilsyneladende ikke har styr på, siden du kan tage fejl i SÅ mange ting i så lille et indlæg 🙂 Hvis du har interesse, kan du melde dig ind i Paleo Danmark på facebook, en side med over 10.000 medlemmer og en masse viden.

    • Jamen, du har fuldstændig ret. Jeg aner intet om stenalderkost, og skriver derfor, som jeg har forstand til.
      Har ikke tænkt så dybt over målgruppen for min hån (hvad jeg måske nok skulle have gjort), men med overfladiske og upræcise udtryk som ‘low-carb-palæo-folket’ og ‘kulhydrater-er-onde/landbrug-er-Satan-kost’ er jeg nok mere ude efter kost-‘shoppere’ generelt, end dedikerede stenalderkost-spisere.
      Er ikke på facebook, men hvis I ikke godtager peanutbutter (gætter på, at saltlakrids også er no-go?), så er det nok alligevel ikke noget for mig 😉

Skriv et svar

