Græsenkemad

Umiddelbart virkede det som en sweet deal at få sine børn med en lærerstuderende, men jobbet i den virkelige verden synes godt nok at gemme på en anseelig mængde ikke-skemalagte aktiviteter. Som denne uges temmelig pludseligt planlagte lejrtur fra torsdag til fredag, f.eks… Manden min følte åbenbart ikke, at det var en mulighed at bryde grædende sammen over bordet, hulkende noget om sine 1000 uregerlige børn, sin stakkels, nedbrudte kæreste og hvorfor han derfor var nødt til at blive hjemme, selvom alle andre skulle af sted. (Pffh!) Svigermor tilbød at komme over, men så gik der alligevel Supermom i mig, og “den smule halvandet døgn burde man nok kunne klare selv”. (Pffh igen!)

Største udfordring var som altid aftensmaden, både eksekvering og indtag foregår som regel under cirkuslignende forhold, selv når vi er to om det – tilsæt musik og sølvtrikot, og Benneweis får ikke et ben til jorden. Jeg tyede derfor til den moderne families bedsteste ven: Linsesuppe. Der med knap så familievenlige betegnelser er pikkenemt og smager pikkegodt. Og som passende kunne bikses sammen midt på dagen, mens arvingerne befandt sig i institution, og derefter opvarmes efter behov.

Til ca. fire personer svitses to løg (i tern) og to fed hvidløg (i skiver) i noget olie (i en gryde). Derefter tilsættes to mellemstore kartofler, skrællet og skåret i ikke alt for store tern, samt et æble, der har fået samme behandling. Derudover anvendes hvad man lige har liggende af hensygnende grøntsager (friske kan også bruges, hvis man er til den slags). I mit tilfælde betød det, at nogle temmelig slatne gulerødder og en deprimeret snackpeber også fik lov at møde deres skæbne i gryden. Så skal der linser i, røde linser. Fabrikanterne vil så gerne have, at man skyller linserne grundigt og går dem efter for sten, men det er både mit liv og min tålmodighed for kort til, og da jeg endnu ikke er blevet klog af tandskade, så måler jeg bare 200 g af og hælder dem i gryden. Herefter tilsættes vand. Endelig ikke for meget, for suppen skal være tyk, og det er både ærgerligt og besværligt at skulle hælde væske fra på et senere tidspunkt. Og endelig ikke for lidt, for så brænder skidtet på i bunden. Bare lige tilpas med vand, og herefter kan Guldlok så smide en terning hønsebouillon, et laurbærblad og en halv til en hel spsk Garam Masala-krydderi oveni. Lidt karry kan også tilsættes, hvis man har en ordentlig en af slagsen. Der simres løs under låg, linserne skal have ca. 20 min., og kartofler og gulerødder skal selvsagt koge møre. Begynder sagerne at råbe på væske, kan man undervejs tilsætte den dåse hakkede tomater, der alligevel skal i på et tidspunkt. Når retten har kogt, hældes en dåse kokosmælk i, og laurbærbladet pilles op (hører du efter, Mie?), inden hele herligheden får en tur med stavblenderen – og det er sådan set det. Man kan smage til, men min erfaring er, at det knap er nødvendigt. Er der kun voksne blandt de spisende, kunne man nok tilsætte lidt mere krydderi, chili, salt og sort peber, og uanset alder er det et sikkert hit med smuldret feta henover ved serveringen.

Således var der senere på dagen aftensmad i løbet af to mikrobølgeovnsbip, og alle var glade. (Eller, det var i de hvert fald halvanden time senere, da tre fjerdedele af selskabet sov, og den sidste fjerdedel havde smidt sig på sofaen med en bog og et tiltrængt glas vin). Dessert: Pandekager. Man tager en pose mel, overvejer situationen og beslutter, at det orker man ikke alligevel.

God weekend!

IMG_6889

12 thoughts on “Græsenkemad

  1. Tusind tak for opskriften – min suppespisende familie vil straks prøve. Men er dog specielt vild med din opskrift på pandekager. Det tror jeg vi skal have i aften ;-)…

  2. Ha ha ha, fantastisk. Har de sidste tre dage i rap brugt PRÆCIS den pandekageopskrift. I kid you not! Og jeg leder altid efter p****nemme aftensmadsretter som smager samme-adjektiv-godt.

  3. Det lyder bekendt 🙂 Da jeg var på barsel med nr. to opfandt jeg familiens hofret – pandekager, med hytteost og frosne ærter. Opskriften kommer her: Man klipper posen op som pandekagerne ligger i (på en god dag er de økologiske fra Løgismose), varmer dem i micro, hælder ærter i en skål (på en god dag bliver de også opvarmet) og serverer med hytteost. Der er både grønt, kulhydrater og proteiner og alle er glade 🙂

      • Og på specielle dage kan tilføjes frosne majs! Af en eller anden grund synes børn det er sjovt og lækkert at spise dem frosne ( og ikke kun mine børn ;))

  4. Mange tak for den gode opskrift-jeg har ingen børn endnu men har virkelig haft svært ved at overskue at lave mad-derfor var det bare en god og nem opskrift:-) dog kan jeg åbenbart ikke læse så ingen kartofler og æbler, men tilgengæld alt de grønsager som så noget ærgerlige ud:-) og mange tak for en god blog;-)

  5. Pingback: To fejltagelser, jeg tilsyneladende kan begå i det uendelige | nom de mie

Skriv et svar

