Det var en mørk og stormfuld aften

Også jeg har bekendt mig til sommerkrimierne, men ikke nogen geschäftige journalistdamer eller massakrer i skærgården til mig, tak.

Jeg læser krimier for at blive hensat til fjerne steder og svundne tider, så derfor kan samtlige skandinaviske krimier rende mig (bortset fra Christian Dorph & Simon Pasternaks fabelagtige Københavnerserie – men den foregår så også fra 1970’erne og frem…). Ligeledes må der gerne være bare lidt krydsogtværsløsning over oplevelsen, så jeg gider ikke vide, hvem morderen er før til sidst, og det rager mig hat, hvad psykopaten løbende går og funderer over. Ej heller gider jeg kæmpe mig igennem alskens blodige udpenslinger til gengæld for et tyndbenet plot og todimensionelle karakterer (her bør for ordens skyld tilføjes, at Agatha Christie er den eneste i min bog, der får lov til at slippe af sted med de to sidstnævnte, og det er udelukkende fordi hun samtidig strør om sig med biblioteker, eftermiddagscocktails, hemmelige testamenter og excentriske opdagere).

Så er der overhovedet nogen krimier, jeg kan lide? Jeps, dem her.

IMG_6893

Raymond Chandler, har jeg altid troet var mere kitschet end godt, men skam få jeg, for det er VIRKELIG godt. Og Leonardo Paduras Havana-kvartet er også klasser over, hvad man ellers byder den almindelige krimilæser. Der er stemning og melankoli og mandlige hovedpersoner lige efter mit hjerte: de ryger som skorstene, drikker som svampe, kan deres litterære klassikere og trods deres dystre sindelag river de sarkastiske vittigheder af sig ved enhver given lejlighed. Klichépræget, måske, men vorherrebevares, det var Chandler – eller måske i virkeligheden Dashiell Hammett – der opfandt den kliché! Hvis det ikke var for min kæreste og en ganske uomgængelig tid/rum/virkeligheds-faktor, så ville jeg rende efter Phillip Marlowe og Mario Conde, mens jeg forsøgte at passe ind i 40’ernes Hollywood og slut-80’ernes Havana.

Så smid nu den Camilla Läckberg-bog og få fat på d’herrer Chandler og Padura i stedet. Det er meget bedre. Jeg sværger. Og Bo Tao er enig med mig.

12 thoughts on “Det var en mørk og stormfuld aften

  1. Hvor spændende! Jeg er normalt ikke til krimier, men det lyder unægteligt som nogle personer man har lyst til at være i selskab med 😉

  2. Hvis du ikke allerede kender ham, vil jeg klart anbefale Martin Cruz Smith og hans bøger omden fallerede, russiske betjent Arkady Renko (Gorky Park, Red Square osv). Det lyder som noget for dig 🙂

  3. Ja, Raymond Chandler er god – men glem ikke John le Carré. Specielt Natportieren. Klassisk dark krimi-feeling med afhoppede, afdankede efterretningsagenter, snørklet plot, varme mørke nætter på luksushoteller og pengeskjul på tropiske paradisøer. Tungt, mørkt og ekstravagant.

    • Men er han ikke frygtelig svær at hitte rede i? Har kun set ham filmatiseret, og jeg ville ikke være i stand til i dag at give et handlingsreferat af Tinker, Tailor, Soldier, Spy. Overhovedet. Men man kunne jo give det et forsøg…

  4. gider heller ikke forjagede og forpjuskede speltjournalister, der jonglere med børn, mænd og mord i en pærevælling. Vil f.eks. meget hellere læse Susanne Stauns Fanny Fiske-serie, som efter eget udsagn nok er “noget nær den mest fanden i voldske og politisk ukorrekte hovedperson man kan finde. Hun ligner en smuk 29årig, men da hun er halvt plastik, er det mindst 30 år siden hun så ud som sin rigtige alder. Hun går ind for dødsstraf og hendes behov for sex og lækre mænd er uovertruffen inden for nyere krimihistorie”

    • Fiske døde desværre lidt for mig allerede i første bog. Hverken plot, stemning eller hovedperson fængede, tror det blev for misantropisk og overfladisk for mig – blev hurtigt ligeglad med både plot og personer. (Og så det forbandede psykopat-fortællespor! Jeg kan IKKE have det…). Susanne Staun er ellers sej, mener at huske, at jeg syntes bedre om Maria Krause-bøgerne.

  5. Nå. Men så vil jeg så bare sige så, at Jussi Adler Olsen er skide god krimiforfatter selvom han er DANSKER. Elsker hans opklarings-team bestående af gnavpotten Carl, den kamel-vittigheds-spyende Assad og fuldstændigt fucked up Rose:-)

Skriv et svar

