Den dag, jeg genopdagede, at nogle mennesker er idioter

Man skal ikke skyde budbringeren. Men nogle gange giver budbringeren på forhånd én lyst til at skyde budskabet ned. Jeg har haft mine tvivl i forhold til signaturen Leny Malacinski, lige siden jeg så den i forbindelse med titlen Den dag, jeg opdagede, jeg var undertrykt. Og det hjælper ikke, at den i dag stod over Weekendavisens seneste bidrag til mit absolutte hade-emne: Daginstitutionernes Frikadelle-gate.

Vi er her tilbage ved tidligere observation vedr. min haven ret og andres væren idioter, men må hellere i samme ombæring konstatere, at selvom de kritiske spørgsmål udebliver, så er det teknisk set ikke Malacinskis skyld, at politikerne i Ishøj Kommune er ramt af idioti. Det må stå for deres helt egen regning, at de i ramme alvor debatterer, om man skal tvangsindskrive svinekød i daginstitutionerne (det er så forudsigeligt at hænge DF’erne ud, men S er tilsyneladende godt med her, også i Ishøj – du har i øvrigt tabt min stemme, Helle). Og forresten ikke synes om, at forældrebestyrelserne kan bestemme, at der skal serveres halalkød, når nu d’herrer kommunalpolitikerne mener, at det er noget frygteligt hokuspokus altsammen. Vorherre til hestebøf!

Det hele er så toplatterlig en diskussion, og jeg græmmer mig voldsomt ved tanken om det stakkels køkkenpersonale, der risikerer at blive tvunget ud i det både økonomisk tåbelige og praktisk anstrengende projekt at udøve differentieret madlavning. Selv den udemærkede Pernille Brammings indlæg i sagen (samme avis, ja, jeg er alt for snobbet til at læse ret meget andet) for et par uger siden, sluttede af med en tåbelig konstatering af, at alle institutioner nok kunne overkomme at servere to slags frikadeller. Gu’ kan de da ej! Og folk der mener det modsatte, skulle fandeme tvinges til at bestyre et mellemstort industrikøkken på stærkt begrænset budget i en måned. Det eneste, der er mere tåbeligt end det forslag, er helgenkåringen af madpakkerne (don’t even get me started…).

Jeg bliver så træt, når den slags principryttere vil ødelægge noget, der rent faktisk fungerer, og folk uden praktisk erfaring med tingene vil til at opfinde nye og uduelige løsninger. Det er vigtigt og godt, at små børn kan få et sundt og frisklavet fælles måltid til frokost, og det er vigtigt og godt, at jeg slipper for at skulle smøre madpakker. Ingen grund til at komplicere det yderligere.

(Og for et meget bedre indspark i debatten: læs Kristina Rickens indlæg om alarmerende lave salamital)

6 thoughts on “Den dag, jeg genopdagede, at nogle mennesker er idioter

  1. Amen! Hvem pokker har bestemt at grisekød til frokost – der i øvrigt er spækket (no pun intended) med alle mulige medicinrester – er en menneskerettighed?

    • Jeg ved det virkelig ikke… Det handler vist mest om, at der er nogle, der ikke vil spise det – og SÅ er det sateme vigtigt, at vi andre gør det! Jeg har et barn på fire, det hjælper lidt til at forstå logikken bag…

  2. Hej Mia, jeg er faktisk i tvivl om hvad du mener? Havde forstået dit indlæg som om der godt må serveres svinekød? Men er da noget i tvivl efter Najas indlæg…. Nå, men vores børnehave serverer de lækreste frikadeller, og for dem der ikke må spise det – enten pga religion eller fordi deres forældre er ræd for medicinrester – er der altid en slags kyllingpålæg med rugbrød…. Det synes jeg faktisk er et okay kompromis, og bryder forældrene sig ikke om det, så kan man (i al fald her hvor jeg bor) vælge en anden børnehave! Jeg er vild med alt hvad de serverer, bare jeg ikke skal smøre madpakke! Sådan er jeg så…

    • Hej Pernille
      Mie er navnet 🙂 Har lige genlæst mit indlæg, og kan godt se, at jeg er lidt uklar i mælet – det må være al den affekt… Det lyder som en fin ordning, de har i dine børns institution, hvis alle er glade, så er det jo bare godt.
      Det, jeg har det stramt med, er, når det lige pludselig skal gøres til et stort problem, at der nogle steder ikke serveres svinekød. Eller at kødet er halalslagtet. Når det nu ikke generer hverken børn eller forældre i den pågældende institution, og man har en madordning der fungerer, så virker det ret idiotisk at begynde at komme med alle mulige ‘gode’ ideer til, hvordan det skal laves om.
      Ligesom Naja mener jeg ikke, at svinekød til frokost er en menneskeret. (Altså ret som i ‘rettighed’, ikke som i madret; jeg mener bestemt, at svinekød er egnet til menneskeføde…hm, det blev lidt underligt til sidst…)

      • Av, undskyld, Mie, har det selv lidt stramt med den s…. iPad ordbog, (nu lavede den det om igen). Tak for udredning, det er nok bare fordi det overhovedet ikke fylder herovre i det Sønderjyske, at jeg ikke lige kunne følge…;-) og må som sædvanlig give dig ret i dine betragtninger!

      • Haha, er selv lige skiftet til pc’en, fordi touchscreen giver mig spat. Har åbenbart ikke iFingre… 🙂

        Tror, du har ramt kernen: problemet er netop, at det lige pludselig fylder alt for meget her i Kbh. (I mine børns institution serveres der ikke svinekød, og alle går i kirke til jul. Fordi det har man bare bestemt. Og ingen forældre har nogensinde haft et problem med nogen af delene).

        Og tak for kommentar – overvejer at redigere lidt i indlægget.

Skriv et svar

