To fejltagelser, jeg tilsyneladende kan begå i det uendelige

Situation 1:

Mand ringer fra Folkekirkens Nødhjælp. (Jeg donerer det astronomiske beløb af 100,- om måneden, hvilket de tilsyneladende ser som en direkte opfordring til uafladeligt at ringe mig op og bede om enten min tid eller flere af mine penge).

Jeg forklarer manden, at jeg: 1) Har tre børn under 5 år, er arbejdsløs, og derfor ikke har tænkt mig at donere flere penge. 2) Har tre børn under 5 år, og derfor ikke har tid til at rasle indsamlingsbøsser. (Jaja, det er megalavt, men er stadig høj af succes fra dengang en overivrig indsamlingsdame sagde: “bare tag børnene med!”, og jeg med dybfrossent sukkerdrys bemærkede, at det nok ville blive liiige svært nok at få tvillingebarnevognen rundt i opgangene. Der var stille i røret i flere sekunder). Mand indser herefter sit nederlag, men spørger, om han må ringe igen en anden gang.

Hvorpå jeg, ivrig efter at afslutte samtalen, og med en anelse dårlig samvittighed over min mangel på samarbejdsvilje, som altid siger: “Ja, selvfølgelig må du det!”

Situation 2:

Jeg laver linsesuppe og overvejer, om jeg bare skal droppe laurbærbladet, fordi jeg altid glemmer at fiske det op, inden jeg blender suppen. Jeg beslutter mig for alligevel at putte det i, imens jeg indvendigt messer: huskattagedetopindendublenderhuskattagedetopindendublenderhustaktagedetopindendublender. Det er en skudsikker plan.

20 minutter senere stikker jeg glad stavblenderen i suppen, og kommer først for sent i tanke om det forpulede laurbærblad. Lader straks al køkkenhygiejne fare, og stikker først min smageske, og herefter mine fingre ned i den skoldende suppe i et desperat forsøg på at fiske de små, skarpe stumper op, så de ikke flænser mine børns spiserør (det kunne ske!).

Den gode nyhed er, at indtil mine fingerspidser regenererer, er jeg i stand til at begå den perfekte forbrydelse (et sted, hvor DNA ikke er opdaget, that is). Der er nogle telefonpassere hos Folkekirkens Nødhjælp, der ikke skal vide sig for sikre.

Skriv et svar

