Go Alice!

Må lige trække spændingen over stole-anmeldelsen lidt endnu, for det er ikke hver dag, at en af mine yndlingsforfattere vinder Nobelprisen i litteratur. (Og man bliver jo også så glad, når de giver prisen til en forfatter, man rent faktisk har læst…)

Hurra for Alice Munro – novellernes herskerinde og betvinger! Har du ikke læst hende før, så er det nu, du skal begynde, og hvis Nobelprisen ikke er anbefaling nok, så citerer jeg hermed Jonathan Safran Foer: “Læs Munro! Læs Munro!”

Skal jeg smide noget konkret på bordet, må det blive samlingen Væk fra 2010: Det er stille drama, gys, sorg, svigt og kærlighed, og det er Munros exceptionelle evne til at gøre ganske almindelige menneskers liv i små, canadiske byer helt vanvittigt spændende. (Titelnovellen holdt mig på kanten af stolen, og bare tanken om novellen Tavshed kan næsten få mig til at græde – igen). Det er hele liv fortalt på 40 sider, og det er SÅ godt.

Så læs Munro!

IMG_7067

2 thoughts on “Go Alice!

  1. Wow, det var noget af en anbefaling, og eftersom jeg holder så meget af noveller, der kan røre, så må jeg vist hellere se mig hurtigt om efter Alice Munro 🙂

Skriv et svar

