Survival of the fittest

Der eksisterer vist en form for evolutionær teori om fordelen ved moderate handicaps. Forstået på den måde, at en mindre hæmsko kan ende med at give dig en fordel, fordi du må kompensere for den ved at være klogere, hurtigere og stærkere end alle andre. Påfuglens store farvestrålende hale er upraktisk og gør den sårbar over for rovdyr – men samtidig tiltrækker en stor hale hunnerne, fordi den er et signal om indehaverens evne til at overkomme sit ‘handicap’ og klare sig godt på trods af dårlige odds.

I den kollektive trafikjungle kan man roligt beskrive en tvillingeklapvogn med sidebarn,  som en mindre hæmsko. Især på en dag som i dag, hvor forsinkelser på metrolinjen fik menneskeklumperne omkring skydedørene på Amagerbro st. til at vokse og vokse, i takt med, at toget lod vente på sig. De ekspanderende masser har en interessant sive-effekt, som langsomt skubber den rumligt udfordrede klapvognsfører længere og længere bagud, mens de friske solodyr hele tiden kommer foran i køen; og det blev hurtigt klart, at vi – endnu en gang – ville misse i hvert fald de første to tog. Så hvad gør den kloge?

Hun narrer de mindre kloge. Ved at hoppe på det halvtomme tog i modsat retning, og køre et enkelt stop til en mindre befærdet station. Herefter er det bare at bugsere sig ind, når det forsinkede og næsten-fyldte tog endelig dukker op. Og så skjule et diabolsk smil, når vi når til Amagerbro, dørene går op, og mase-skubbe-folket må se i øjnene, at de evolutionære fordele har skiftet, og påfuglemor og hendes tre børn pludselig er der, hvor de gerne ville være.

Kun almindelig anstændighed og en pinlig bevidsthed om, at jeg går unødigt meget op i det trafikale våbenkapløb, holdt mig fra at råbe “So long, suckers!”, idet dørene lukkede sig foran dem.

IMG_7085

12 thoughts on “Survival of the fittest

  1. Ha ha… Åh, gid du havde råbt det for det ville have været endnu sjovere. Vildt klogt træk du lige lavede der med stationsskifte. Det vil jeg da lige huske på når jeg skal til møde i Kbh her i december. Nej, det er bare mig men har jo min lille mini scooter (mine ben) med. Den fylder ikke meget men derfor kan jeg sagtens forestille mig den er i vejen.
    Tak for dit indlæg der fik mig til at grine højt:) Go’ weekend:)

    http://hvisvindenvender.blogspot.dk/

  2. Fantastisk! Det gav et stort smil på læben at du er sådan en påfuglemor! Og så synes jeg i øvrigt, at du SÅ meget skulle have råbt til dem – hvis man ikke kan gøre det i den situation, hvornår skulle man så?? Og man er nødt til det en gang imellem 😉

  3. Hvor smart og storbyråt! Jeg håber, du godtede dig over det resten af dagen. Jeg havde aldrig udtænkt det, men HVIS, havde jeg straks tildelt mig selv en laurbærglorie 🙂

  4. Jeg hepper også på, at du skulle have råbt efter møverne. Og så kan jeg informere om, at tricket virker lige så fint i busserne fra zoologisk have ved lukketid – gå et stop (som kun er til bunden af bakken) og nyd at tænke lidt længere end de andre…

  5. Hahaha! Jeg føler af og til, når jeg skal ind i metroen med twins og miss mini, at jeg har ret til at skubbe folk med tvillingevognen, bare en lille smule…. Man bliver ligesom dobbelt så hensynsløs!

    • Kan man i samme ombæring bede om forslag til perfide men subtile comebacks til sure mennesker m/k, der skælder en ud for at have tvillinger OG formaste sig til at benytte bussen (kl. 13)?! Mit hvasse “så slap dog af” faldt lissom på gold jord…

Skriv et svar

