Et tip til ledige hænder

Mangler man noget at tage sig til i løbet af ugen, så er der ingen grund til fortvivlelse. Skinkernes reolhærgen har ikke bare bragt mit long lost hæfte med tærteopskrifter (jojo, jeg har skam savnet det mindst to gange) for en dag, forleden faldt jeg (helt bogstaveligt, eftersom vores gulv konsekvent svømmer over med legoklodser, iturevne aviser, afrevne sokker og nedrevne bøger) også over nogle spændende udklip fra min mormors opskriftsamling (i betragtning af, hvor meget hun hadede at lave mad, er den ret omfattende).

Så må jeg uden yderligere indskudte parenteser præsentere: Pandekagehuset!

IMG_7137

Esther Jegind (er det bare mig, eller lyder det som et opfundet navn?) er hjernen bag Den lille pandekagebog og dermed også huset. Tilsyneladende behøver man intet andet end oasis – alternativt et par skuresvampe eller nogle skumgummirester(!) – en solid bunke pandekager, tandstikker og så en plade Nestle Crunch for at frembringe dette kulinariske kunststykke. Blomsterne i baggrunden er “små slikkepinde og forskellige frugter på små pinde stukket i oasis” – på en gang simpelt og effektfuldt. Konstruktionen kan ifølge Jegind også lunes i ovnen, inden døre og vinduer påføres; hvordan den allestedsnærværende oasis reagerer på opvarmningen, melder historien ikke noget om.

Jeg har ikke kunnet datere opskriften nærmere end ‘ALT for damerne nr. 42’, men gætter umiddelbart på, at den er fra et blad af ældre dato. Og trøster mig samtidig med, at min mormor næppe nogensinde har gidet stå og sætte pandekager fast på skumgummi.

2 thoughts on “Et tip til ledige hænder

  1. 😀
    Årh ja der var engang, hvor man ikke stillede ? til “farlighed” i forbindelse med produkter der kan indtages pr. os.
    😀

Skriv et svar

