Det andet hold

Der er en gammel Peanuts-stribe, hvor Linus kommer løbende ind til Charlie Brown og begynder at fortælle om den fantastiske football-kamp, han lige har set i TV: Quarterbacken laver en perfekt aflevering til venstre bagstopper, som løber sig hele vejen til et touchdown; tilskuerne går amok, tusindvis af mennesker strømmer ind på banen, alle er så glade, at de triller rundt på græsset og krammer og griner, stemningen er euforisk.
Charlie Brown kigger bare på den begejstrede Linus og spørger: “How did the other team feel?”

I sommer, på Roskilde, sad jeg en eftermiddag i en rosébrandert og overhørte en samtale ved et andet bord. Et kærestepar, hvor kvinden var noget yngre end manden, fortalte historien om, hvordan de mødtes: Mandens ægteskab går dårligt, han møder denne her fantastiske kvinde, de bliver forelskede, kvinden vil ikke noget, før han har styr på sit liv, mand får afviklet kone og børn, og resten er sød historie fortalt over en flaske vin; noget med et postkort sendt på en eller anden rockmusikers fødselsdag, en lykkelig genforening og helt særligt bånd mellem to mennesker.

Jeg har haft et tilsvarende scenarie tæt inde på livet mere end én gang. Så kald mig bare en småborgerlig moralist, men jeg måtte bide mig selv hårdt i tungen for ikke at vende mig om og spørge:
“How did the other team feel?”

2 thoughts on “Det andet hold

    • Det er der.
      Men ved nærlæsning fortryder jeg måske lidt min formulering. Selvfølgelig skulle jeg ikke sige noget, for det tilkommer ikke mig at dømme komplet fremmede. Det var bare et godt eksempel på, hvordan en historie, selvom den er ens egen, altid afhænger af, hvem der fortæller den. Og hvem der hører den.

Skriv et svar

