Når kage er alt, man kan bruges til

Jeg spiser det meste, men der findes tre ting, som jeg har meget svært ved at få ned: øllebrød, overkogte skaldyr og modne bananer. (Mine to barsler har været en prøvelse på mere end én måde: “Mmmh, prøv at smage denne her lækre øllebrød. Med banan. Se bare, hvordan mor hugger det i sig…” ). Bananer skal i min verden være gulgrønne, grænsende til umodne – ellers smager de råddent (jo, de gør!). Og desværre er det ikke længe, at de befinder sig i denne perfekte spisefase, hvorfor Gud skabte banankagen.

Strengt taget kunne man jo fodre sin ukritiske familie med den fordærvede frugt, men kage er bare så meget sjovere. Opskriften jeg bruger, har jeg tyvstjålet herfra, og det er i sandhed den bedste banankage, jeg nogensinde har smagt.

Til et styks kage piskes i en skål 1,5 dl sukker, 1 dl sirup og 2 æg. Herefter tilsættes 2 dl creme fraiche, yoghurt naturel, eller hvad man lige har af surmælksprodukt. Jo syrligere, jo bedre. 1 spsk bagepulver blandes i 5 dl mel, og hele molevitten kommes i. Til sidst tilsættes 75 g smeltet smør (og lad nu være med at rode med gryder, bare i en skål i mikrobølgeovnen på lav effekt, når det er næsten smeltet tages det ud, og der røres til det er smeltet helt – chokolade smeltes på samme måde, selv tak for tippet), 4 store, modne, mosede bananer og 100 g hakket, mørk chokolade. Hvis man er mig, hælder man hver gang dejen i en lidt for lille springform (bagepapir i bunden, siderne smøres med den sidste sjat smeltede smør, der ligger tilbage i skålen), så bagetiden bliver tilbragt med at løbe frem og tilbage mellem ovn og andre gøremål mens man skruer ned for varmen, strikkepindstester i en uendelighed (og hvem har i øvrigt lige en strikkepind liggende – udover folk der strikker, forstås – jeg bruger en kødnål, den slags har alle liggende) og vrider hænder over den begyndende mørkebrune skorpe. Hvis man er lidt smartere, kommer man dejen i en lille bradepande eller en stor springform. Bages ved ca. 200 grader i ca. 40 min., kommer selvfølgelig helt an på form og ovn. Min ovn egner sig bedst til slaggerproduktion, så jeg bager gerne ved en lidt lavere temperatur.

(Skal siges, at dette ydermere er en kage, der finder sig i det meste. Jeg har med stor succes bagt dobbelt portion i en stor bradepande, en dag jeg havde masser af tid og bananer, for derefter at fryse hele herligheden ned og senere tø den op til Sønnekes fødselsdagsfest, hvor den blev stukket ud med forme og dekoreret af hovedpersonen med skrigfarvet glasur. Nemmeste børnekage ever.)

Så mangler vi bare at finde anvendelse for øllebrød. Og overkogte skaldyr.

Så snart han så billederne, indså Auguste, at med hans hudfarve var banan en dårlig baggrundsfrugt.

Så snart han så billederne, indså Auguste, at med hans teint var banan en dårlig baggrundsfrugt.

11 thoughts on “Når kage er alt, man kan bruges til

  1. Øllebrøden tager jeg, især med brun sukker og piskefløde 😛 Total yndlings vinter morgenmad til den ammende, men kun i fedt/sukker bombe versionen når igen kigger…
    De overkogte skaldyr kunne man så evt bruge til at få det hele op igen, hvis man kom til at gå amok i øllebrøds-dessert-i-morgenmads-diguise 😉

    • Ej, puh, øllebrøden bliver jeg aldrig venner med… Har prøvet med års mellemrum, men det smager altså af noget, der bare ikke skulle være… Men det er Sønnekes yndlingsret i børnehaven – med masser af flødeskum 🙂
      Jamen, tak for tippet med skaldyrene, da!

      • Brun sukker og piskefløde virker genialt til at fjerne ubehagelig smag – tag nu f.eks. kaffe og whiskey 😉

  2. Modne bananer stinker! På mit job får vi frugtkasse hver mandag, og de bananer som ikke er spist mandag eftermiddag får lov at ligge og græde i kassen indtil nogen mercy-smider dem ud om fredagen. Yikes.

Skriv et svar

