Takeaway på Amager

Sammenlignet med resten af København er Amager lidt af et madmæssigt waste land, og at opstøve ordentlig takeaway herude er – meget apropos – nogenlunde lige så udfordrende som at holde gejsten oppe gennem T.S. Eliots udgydelser.

Men skulle nogen være interesserede (læs: bo på Amager), så er dette, hvad jeg hidtil har kunnet finde af vandhuller – de er til gengæld også gode:

Pizza:
Skal man finde et alternativ til de mange shawarma-‘pizzariaer’ (kald mig bare en snob, men jeg stoler ikke på indehavere, der ikke kan stave deres egen forretning rigtigt), er der altid Meyers Bageri på Amagerbrogade og deres lækre, men svinsk dyre pizzaer. Har man ikke lyst til at optage forbrugslån for at kunne spise ordentlig pizza, så vil jeg anbefale Sølvstjernen på Holmbladsgade, som netop har skiftet ejer. Pizzaerne derfra har tidligere været hæderlige, nu er de fremragende. Tre italienske gutter står og laver pizzaer lige så gode som Meyers, men til en noget rimeligere pris. Alene det, at de hverken har ananas eller pepperoni på lager (skam fik jeg at spørge efter det – på Sønnekes vegne, naturligvis) borger for kvaliteten, og næste gang skal jeg helt klart prøve deres hvide pizza med pancetta og salvie.

Indisk:
Vivah på Amagerbrogade er grundlæggende i orden, det lader til, at de rent faktisk laver deres sovse fra bunden, og deres butter naan kunne jeg snildt leve af. Der er tydelig variation i retterne (ikke en selvfølge på indiske restauranter), og alt, jeg har fået derfra, har været godt (måske lige bortset fra den oversaltede butter chicken, jeg fik sidst, men den skal være dem tilgivet). Klar anbefaling herfra.

Shawarma:
Over for Vivah ligger Konya Kebab, det bedste shawarma-sted, jeg har fundet på øen (HA’erne er tilsyneladende enige, det er vel også en form for blåstempling…). Udvalget er autentisk, og de har de tre ingredienser, der efter min mening skal i en ordentlig shawarma: hummus, yoghurtdressing og rigtigt, marineret kød. At pitabrød med shawarma og hummus findes på menukortet (frem for at være en kombination, man skal bede specifikt om), viser bare, at det er folk der ved, hvad de laver. (Hvilket jeg vist også har fortalt dem engang på vej hjem fra byen i en sidelæns brandert, men lad nu det ligge).

Thai:
Det er endnu ikke lykkedes mig at finde et godt thai-sted på det ægte Amager, men på Christianshavn ligger Green Mango som måske nok er en lille smule dyrere end your average nudelbiks, men til gengæld er det virkelig godt. Og stærkt. Deres oksekødssalat er en sand tour de force i vellyst og afbrændte smagsløg, man svitser gladelig tungen gang på gang for bare én lille bid mere…

Der er nok desværre det, men jeg modtager gerne flere tips og tricks til mad på Ønskeøen. Især på den asiatiske front kunne jeg godt bruge lidt inputs. Thai, vietnamesisk og sushi, anyone?

Aften på Amagerbrogade. Vor heltinde står endnu en gang over for et svært dilemma.

 

4 thoughts on “Takeaway på Amager

  1. Andre gode: Maharaja, Go Away og Nikko Sushi på Amagerbrogade. Og evt. Magasasa (Amagerbrogade) og Wok Away (Thorshavnsgade), hvor jeg kun har spist nogle få gange.

    • Jeg vidste, jeg kunne regne med dig! Go Away er godt, men bliver deres priser ikke ved med at stige? Eller er det bare mig, der bliver ved med at glemme, hvad mad koster…? Maharaja har jeg spist på for laaang tid siden, og det var i hvert fald en mean butter chicken, de serverede. Nikko Sushi, Wok Away og Magasasa er hermed noteret. Mmmmmhhhh, er sulten nu…

  2. Fantastisk! Meget brugbar guide for mig, der bor lige om hjørnet fra Sølvstjernen, men ikke har spist der længe. Piccolo Pizzeria på Englandsvej laver nogle ret gode pizzaer – også hvide, ligesom Piccolo Mondo (der ligger over for Sølvstjernen) sagtens kan bruges i en snæver vending. Der var engang et godt thai-sted på Østrigsgade, men de har vist også skiftet ejer.

    • Åhja, thai-stedet på Østrigsgade har jeg vist googlet mig frem til anbefalinger af – der var noget med ejerskifte, og det var ret middelmådigt, det vi fik, desværre (kan også være, det var det forkerte sted…)
      Tak for pizza-tips – og du skal helt klart forbi Sølvstjernen igen!

Skriv et svar

