Dagens køb

Sønneke har ikke været helt så oppe at ringe over skolestart, som man måske kunne forvente. Så for at piske lidt til stemningen, foreslog jeg at hente ham tidligt i dag, så vi kunne købe hans nye skoletaske sammen (heldigvis er knægten ikke gammel nok til at notere sig, at den taske vist i virkeligheden skulle have været købt for længst).

Til mit forsvar skal det siges, at han ikke tidligere havde vist den store interesse for valg af skoletaske og faktisk var lidt ligeglad, “så længe der ikke er lyserøde blomster på”. Men naturligvis ramte konsumerismens spøgelse også min førstefødte i det øjeblik, vi trådte ind ad butiksdøren, og naturligvis forelskede han sig straks i en af de dyreste tasker.

I min uendelige naivitet havde jeg troet, at jeg bare kunne lade ham vælge mellem et par af de udemærkede, rimeligt prissatte og stadig JEVA-mærkede tasker der også fandtes i sortimentet. Men den plan gik hurtigt til grunde i gråd og hikstende erklæringer om, at lige denher taske var den eeeeneste taske, han ønskede sig, og hvis jeg syntes den var for dyr, så kunne han jo betale noget af den med de 300 kr., han havde i sin sparegris…
What to do? Det var mig meget imod, at han skulle være så ked af det og ikke få den taske, han ønskede sig mest – men det var mig også meget imod at betale penge, vi ikke rigtig har, for en taske der har kostet ca. to procent af salgsprisen at fremstille, og som sikkert skal skiftes ud om et par år. Og det virkede heller ikke rimeligt, at det stakkels barn skulle til at poste sine sparepenge i mors principkasse.
Følte mig trængt op i en krog, så jeg lavede et desperado-opkald til medforælderen, og sammen blev vi enige om, at eftersom det jo var en ganske særlig anledning, og i hvert fald ikke én man skulle blive ked af, så måtte vi bare bide i det sure nylon-æble og punge ud. Og samtidig se det som Guds straf for, at vi var så sent ude med det forbandede taskekøb.

Så jeg tog en glad Sønneke og en dyr rygsæk med op til kassen, og mens jeg indvendigt vaklede mellem at fremføre et uddrag af No Logo eller bare et generelt surt opstød over priserne nutildags, smilede jeg udvendigt pænt til ekspedienten, spurgte lidt ind til taskens mange fortræffeligheder og betalte stadig smilende 649 dask for en effin’ skoletaske.

Men det er jo også alt sammen pisseligemeget, for knægten er SÅ glad for sin nye rygsæk. Han bar den hele vejen hjem og har haft den af og på flere gange i løbet af aftenen; vi har fyldt drikkedunken med vand og lagt den på køl, og vi har fundet det helt rigtige rum til penalhuset. Og NU er han meget spændt på i morgen, så det hele gik jo efter planen.

Sådan da.

"Jamen, så siger jeg tak for handelen. Jeg er sikker på, at knægten nok skal få glæde af sin nye dronteskindstaske med platinforseglinger, håndlavet af blinde napolitanske nonner. Nylon og fremstillet i Kina, siger du? Nå, men sådan et fodboldtryk og medfølgende drikkedunk er jo heller ikke gratis, haha!"

“Jamen, så siger jeg tak for handelen! Jeg er sikker på, at Sønneke nok skal få glæde af sin nye dronteskindstaske med platinforseglinger, håndlavet af blinde napolitanske nonner. Nylon og fremstillet på en fabrik i Kina, siger du?! Nå, men sådan et fint fodboldtryk og medfølgende drikkedunk er jo heller ikke gratis, haha!”

 

15 thoughts on “Dagens køb

    • Det er ikke bare dyrt, det er nærmest til grin! Skulle virkelig tvinge mig selv til ikke at tænke på, hvad vi ellers kunne købe for de penge…
      Men han havde vist en dejlig dag, tak 🙂 Og tasken var i hvert fald et hit!
      (Dine snedige mail-finter har det forresten med at sende dig i spam-køen, så beklager, hvis der er lidt forsinkelse på dine kommentarer…)

  1. Godt han blev glad og jeg håber han får en dejlig første dag:) Vores unger har skoletasker (altså de er bare rygsække med no name) fra Ikea på bud og det er de glade for:) heldigvis:) Jeg nægter at betale for de der skoletasker og heldigvis er vores unger ikke klar over der faktisk findes steder man kan købe rigtige skoletasker:) Men det holder nok ikke altid.

  2. Elsker den blå avis. 250kr inkl. nyt penalhus og gymnastiktaske. 1 år gammel. Barnet er lykkelig. Tænker nemlig også at den sikkert skal skiftes om 2 min. og til den tid sikkert er vildt kikset! Måske en af søstrene bliver fodboldpige? Kan I nå det endnu??

    • Den Blå Avis er det eneste sted, hvor ting koster det, de burde… Havde bare slet ikke gennemtænkt det taskeindkøb!
      Det er vist ikke så meget et spørgsmål om, hvorvidt vi kan nå det, som at det SKAL en af dem bare blive! Men ellers er der jo altid DBA… 😉 (Til knægtens forsvar skal det dog siges, at han generelt er vedholdende med sine ejendele…. Men vi får at se!)

  3. Er så glad for at læse at I købte den 🙂
    Vi gjorde det samme til vores søn da han startede i skole for 10 år siden..dyr LEGO taske, men det var bare dén det skulle være, penalhus og hele hurlumhejet…det var alle pengene værd, hver dag til og med 5. Klasse!!
    Så vi betænkte os ikke et sekund da vores datter så skulle starte i skole…det var jo en god investering, vidste vi;-)
    Hvad vi ikke liiige vidste, var at der åbenbart er forskel på drenges og pigers interesse for skoletasker, for midt i 3. Klasse var tasken ikke så spændende længere…og måtte allerede skiftes…og nej, den må heller ikke sælges, for den er jo et “barndomsminde” som hun ikke vil af med…suk..

    • Haha, kender det godt fra mig selv i den alder, det der med at alt bare bliver nostalgia… 😀
      Nej, det er ikke lige til at forudse, hvor længe tingene kan bruges. Krydser fingre for, at fodboldtasken er langtidsholdbar!

  4. Øhm, nu er jeg lige fucker irriterende, men ved du godt, at sønneke egentlig staves sønnike? Hilsen hende idioten, som i øvrigt elsker din måde at skrive på.

    • … og man må garanteret efterhånden stave det med stumt t og h og hvad ved jeg, men du slår mig bare heller ikke som typen, der skriver majonæse eller resurser. Og nu holder jeg min kæft.

      • Man er ikke hverken idiot eller irriterende, hvis man retter mig! Jeg vil gerne have det at vide, hvis jeg laver fejl, det giver mig bare en chance for at komme endnu tætteret på komplet ufejlbarighed. 🙂

        Og hvis jeg, som i dette tilfælde, godt ved det, så giver det mig i stedet chancen for at bruge mit supergennemtænkte svar: Jeg kan ganske rigtigt altid bedre lide gammeldags stavemåder, i dette tilfælde er det bare den RIGTIG gammeldags stavemåde, jeg synes, ser pænere ud… Fordi det er et navn, har jeg besluttet at det er ok. Og så tror jeg, det kommer af, at jeg har semistjålet det fra Carportognoias ‘Sønne’, som jeg altid har syntes var så fint… For mig ser det ‘rigtigt’ ud – men kan da være, at jeg skal genoverveje, hvis det stikker i øjnene på alle andre. Vil meget nødigt lave læseforstyrrende fejl (*ryster truende knytnæve mod læseforstyrrende fejl*)!

Skriv et svar

