Et studie i selvmedlidenhed – og anbefalinger

I løbet af sommeren har jeg været så heldig at blive anbefalet hos både Live fra Lolland og Henkogt Hverdag, og har også haft et lille gæsteindlæg ovre hos sidstnævnte. Hvilket har givet mig nye læsere (kan jeg se, når jeg løbende tjekker Bloglovin’ for bekræftelse af, at jeg er en interessant og vigtig person) og det er jo dejligt.
Min respons på dette? At begrave mig i flytning, nedtrykthed og senest halsbetændelse, alt i mens et stigende antal læsere (og arbejdsgivere, har heller ikke ligefrem brilleret på jobsøgningsfronten) sidder derude og gisper efter at høre fra mig. Jeg dårlige, chancevæksmidende, momentumuudnyttende menneske! (Til gengæld er jeg god til at lave mine egne ord.)
Og i dag opdagede jeg så, at det sandelig ikke kun er Miriam, der kan blive anbefalet af Femina, det kan jeg åbenbart også. Så det blev altså halmstrået der væltede hølæsset af dårlig samvittighed ned over mig, og fik mig til tasterne (efter først at være kravlet ud af alt samvittigheds-høet, naturligvis, det tog også lidt tid).

Der er bare fordi… at dårlig samvittighed og dårligt humør er en frygtelig irriterende cirkulær øvelse (‘negativ spiral’ er vist den rette, selvstuderede psykologi-term), som for mig gerne tager de der timer fra aflevering til hentning, hvor dagen først virker stor og ny og nærmest uoverskuelig, og så langsomt bliver den mindre, og listen over gøremål bliver større, og til sidst står jeg i nattøj fem minutter i hentetid og speed-rydder op og forbereder aftensmad og ærgrer mig over, at jeg jo egentlig ville have skrevet et blogindlæg og sendt ti ansøgninger og have hentet tidligt. Eller bare være nået i bad. Hvilket måske også er lidt lige meget, for jeg ser jo ikke andre mennesker alligevel, og sover i det tøj, jeg har på, og har ikke skiftet T-shirt i tre dage, selvom jeg har sovet i den, og henter og bringer børn i det samme tøj hele ugen, og kan ikke huske, hvornår jeg sidst havde øreringe på, og jeg er i øvrigt også ligeglad. Og jeg begynder at gå og græde ind i mellem, fordi jeg er så uduelig, og jeg orker ikke at stå op om morgenen eller gå i seng om aftenen, så jeg sover for lidt om natten, men gerne for meget om dagen, for så slipper jeg for at have dårlig samvittighed over alt det, jeg ikke får gjort, bortset fra, når jeg vågner igen, og skal ned og hente børn og ikke har fået noget ud af dagen. Og så har jeg dårlig samvittighed over at have dårlig samvittighed, i stedet for bare at gøre noget og tage mig sammen, ligesom andre mennesker tilsyneladende godt kan finde ud af, som minimum skifter de da i hvert fald tøj. Og tømmer opvaskemaskine. Og finder sig et job, som de nyttige samfundsborgere, jeg tilsyneladende ikke er.

Men altså, jeg har det bedre i dag, ikke? Tak til Charlotte, også kendt som Feminadamen, og tak til de, der stadig måtte hænge på – kan love, at der er mange flere af mine opløftende indslag på vej.

Og nu må I have mig undskyldt, for jeg trænger til et bad. Og en ren T-shirt.

Da manden grinede af min trøste-vaniljemacchiato med ekstra karamelsovs, var jeg nødt til at smadre hans knæskaller. Det fik jeg også dårlig samvittighed over.

Da manden grinede af min trøste-vaniljemacchiato med ekstra karamelsovs, var jeg nødt til at smadre hans knæskaller. Det fik jeg også dårlig samvittighed over.

10 thoughts on “Et studie i selvmedlidenhed – og anbefalinger

  1. Sikke dog en fuldstændig fantastisk og spot-on beskrivelse af tilstanden – arbejdsløshedstilstanden!!!

    Og ja, jeg sukker efter nyt fra din hånd – fordi du er god. Ikke fordi du har dårlig samvittighed i en spiral.

  2. Åh ja spot on! Jeg kan jo ikke sige at jeg har det inde på livet med stabilt job i staten, men hårdt tiltrængt hjemmearbejdsdag hvor jeg har hytten for mig selv, kan også fint eskalere i dårlig samvittighed over at have nået for lidt af både arbejdet og det huslige. Toppet med for meget chokolade inden frokost, og bad 5 min i hente børn tid. Og når det nu skal frem, så i T-shirt jeg havde flået ud af skabet i nat og taget på, fordi barnet havde trampet længe nok i natkjolens udskæring. Er det bare en naturlov at børn skal ligge på tværs med fødderne oppe i hovedet på en? Nå, men du er i hvert fald ikke alene og solen har skinnet i dag 🙂

    • Det har den nemlig! Det er altid rart ikke at være alene… Og nej, fatter heller ikke det med børn og soven på tværs. Fint med mig, men kunne de så ikke ligge og sparke i en 45 graders vinkel i deres egen seng? Hvorfor i min?

  3. Negativ spiral eller ej-jeg er vild med alle dine ord (især dem,du selv har fundet på) og billeder og tanker. Men det lyder ikke rart med al den dårlige samvittighed. Jeg håber, du finder ro til at være tilfreds med det, du gør,som jeg er sikker på, du gør godt.

Skriv et svar

