Semi-pædagogiske papirkager

Et af den upædogiske weekends lyspunkter var, da Sønneke og jeg om lørdagen bagte æblemuffins under skinkernes middagslur. Knægten er som regel altid klar på kagefremstilling, og da det samtidig er en af de få aktiviteter, jeg kan administrere på en tåget baggrund af 5 timers konstant afbrudt søvn, passede det jo som hånd i hose.

Der findes masser af fikse opskrifter til den slags, men vi går altid old school og bruger grundopskriften til De syv dværges papirkager (det hed det altså i 80’erne) fra min gamle Mickey Mouse-kogebog (som også indeholder guldrandede opskrifter som Mickeys Hawaii-bøffer – yes, det er hakkebøffer med dåseananas – og Askepots Parisertoast). Fordi det er en nem, idiotsikker børnevenlig opskrift med simple ingredienser og nogle mål, jeg næsten kan i hovedet. Og så er det altid sjovere at bage Disney-kager, fordi animerede hjorte og fugle i pastelfarver gerne kommer syngende ind og hjælper til.

Man smelter først 50 g smør, som piskes med 1 dl sukker og 1 æg. Derefter vender man 2 tsk bagepulver i 3 dl mel og pisker også det i, sammen med 1 dl mælk og 2 tsk vaniljesukker.
Det er grundopskriften, som er ret kedelig, men samtidig er den også en taknemlig lille…(slettet af Disney-censuren), som gerne tager imod hvad som helst. Til æblemuffins tilsætter jeg 2 mellemstore æbler i revet tilstand (alternativt kan man skære dem i meget små tern – det vil ganske sikkert fremhæve æblesmagen, så jeg aner ikke, hvorfor jeg ikke gør det i stedet), 2 solide tsk stødt kanel og en god mængde reven muskatnød, for at få det hele til at smage lidt af apple pie. Fordeles i 12 papirforme og bages i ca. 15 min. ved 175 grader.
Skal man være lidt fangsi (behøver jeg at nævne, at det var vi ikke i lørdags?), er det godt med noget karamel ovenpå. Jeg har forsøgt mig bare med smeltet smør og sukker (gider ikke engang lade som om, jeg målte det af) på en pande, som jeg så smurte på de afkølede kager; når det størkner, giver det en fin, knasende topping. Alternativt kunne jeg forestille mig, at køkkenets svar på Babylons skøge, nemlig dulce de leche lavet af en kogt dåse kondenseret mælk, også ville være godt som topping (og med topping er det vel i virkeligheden en cupcake…)

Kagerne kan også laves i en banan-udgave, ved at man, frem for æbler og hejs, i stedet tilsætter grunddejen 2-3 modne, mosede bananer, en generøs tsk stødt kardemomme og evt. erstatter mælken med yoghurt naturel. Den slags er også gode, og allerbedst med citronglasur, lavet af flormelis og citronsaft.
…Og så er der naturligvis altid valnødder, mandler, hasselnødder, hvid chokolade, mørk chokolade, blåbær, hindbær, rosiner, alskens krydderier og en agerhøne i et pæretræ. Mulighederne er uendelige!

Æblemuffin'en. Tegnet på det ubrydelige, sukkerbaserede bånd mellem en mor og hendes søn.

En æblemuffin. Symbolet på det ubrydelige, sukkerbaserede bånd mellem mor og søn.

 

4 thoughts on “Semi-pædagogiske papirkager

  1. Å, Mickey Mouse kogebogen! (Eller Mikkel Mus kokebok, som den hed på norsk) Min veninde og jeg havde en sær dille med at æde den muffinsdej rå…. Derudover var magiske pandekager en klar favorit.

  2. Suk Merlins hokuspokus kylling… den smager stadig godt!! Man sidder jo her med morgenmaden i hånden og får helt lyst til kylling!! 🙂

    • Sjovt nok læste jeg din kommentar, mens jeg spiste morgenmad i lugten af stegte kyllingelår (til fællesspisning i aften, ikke til ekstra morgensnack)… Mmhhh…

Skriv et svar

