Q & A – første del

På tide at starte egotrippet og svare på nogle spørgsmål… (Min computer er helt fra koncepterne, og da jeg tilsyneladende også er ude af stand til at fatte mig i korthed, tager vi den lige over flere omgange. De spørgsmål, der ikke er med på listen de kommende dage, bliver til individuelle indlæg, så ingen spørgere behøver vende sig fra skærmen i smerte og lede over ikke at være blevet hørt af almægtige undertegnede – alt skal nok blive besvaret. Dixi.)

Hvad savner du mest ved Amager?
Åh, hmm… Altså… Den vietnamesiske købmand på Frankrigsgade har jeg nævnt, ikke? Vil nødig fornærme nogen, men der er ikke meget. Måske at bo så tæt på både metro og busser, som vi gjorde (hm, underforstået: nem adgang til at komme væk).
Det er selvfølgelig dejligt at have så meget natur tæt på, men helt ærligt, så vil jeg som regel hellere sidde derhjemme med en bog end at skulle bevæge mig ud i elementerne, så den slags lokation er sgu lidt spildt på mig… Men havde man måske råd til et af de mange fine huse på øen, så ville Amager være et dejligt sted at slå sig ned – synes bare, at der findes mere spændende steder at bo i lejlighed.

Kan du give mig et lynkursus i fransk?
Jeg er elendig til fransk. Sov, pjækkede og gøglede mig igennem to års franskundervisning i gymnasiet, og klarede mig lige akkurat igennem til et 9-tal til mundtlig eksamen – primært, fordi min underviser led under den misforståelse, at jeg i virkeligheden var god til sproget, men bare skjulte det godt…
Min moster, som havde feriebolig i Frankrig, havde det tip, at man altid skulle starte ud med at spørge folk, om de talte engelsk – på formfuldent fransk, naturligvis – og når de så som regel måtte svare nej, var magtbalancen ligesom etableret. Min moster var en meget udspekuleret dame.
Skal dog siges, at jeg aldrig selv har oplevet hverken arrogance eller dårlig service som noget specielt fransk fænomen. (Måske lige med undtagelse af de misbilligende blikke, ekspedienterne kan sende én, når man står og forsøger at presse sine store vikingeplatfødder ned i en af deres forbandede mikro-stiletter – What is this? A shoe for ants?!!!). Men ellers vil jeg råde til, at man i hvert fald lige lærer at sige ‘Bonjour, comment ça va?’ – eller hvad det nu hedder – og så anvender sin bedste Jodie Foster-imitation til udtalen. Fransk lyder bedst, når man rigtig smager på ordene. Sagde eksperten.

Hvad er dit drømmejob?
Journalist på Weekendavisen eller forsker i sprog og nationalitet. Never gonna happen. Mere jordnært ville jeg gerne kunne leve af at læse korrektur, redigere og skrive. Hvorsomhelst, nårsomhelst.

Hvor ville du allerhelst bo i Danmark, hvis penge ikke var noget problem?
Her hvor jeg bor på Nørrebro. Jeg ville bare eje det sted, jeg boede, og der skulle være altan eller direkte adgang til gården. Og masser af plads. Og badekar.
Alternativt feede mandens havedrømme med et hus i Frederiksberg C. Hvis penge nu virkelig ikke var et problem.

Hvilken kvindelig kunstner ville du helst drikke rødvin med?
Åh, den er svær… Toni Morrison er mit store, litterære idol, men jeg har indtryk af, at hun godt kan være lidt utilnærmelig, så måske ikke den oplagte rødvinsbuddy. Susan Sontag, måske? Frida Kahlo? Astrid Lindgren? Nina Simone? Skal det endelig være en levende, så Suzanne Brøgger eller den amerikanske fotograf Sally Mann – hendes Immediate Family-billeder fra 80’erne og 90’erne er fantastiske (googl dem!), og jeg ville gerne høre alt, hvad hun havde at fortælle om fotografering.
(Kommer helt sikkert til at bruge de næste par dage på at komme i tanke om bedre svar…)

"Jamen, søde Frida, det er jo ikke fordi, dine billeder ikke er gode. Jeg synes måske bare, du kunne forholde dig til lidt flere aspekter af kvindelivet... Og hvad er der helt ærligt med ham Diego? Nå, men skål, i hvert fald, du er sgu sød..."

“Jamen, søde Frida, det er jo ikke fordi, dine billeder ikke er gode, jeg synes måske bare, du kunne forholde dig til lidt flere aspekter af kvindelivet… Der går nogle gange lidt for meget offerrolle i det hele… Og hvad er der helt ærligt med ham Diego?… Nå, jeg snakker – skål i hvert fald, du er sgu sød! Hvad er det egentlig vi drikker?”

14 thoughts on “Q & A – første del

  1. Merci beaucoup, Madame. Une strategie tres. ..Øhhh… Eller altså, smart strategi, din moster foreslår:-). Og Nina Simone – og yeah, det kunne da være fantastisk.

  2. Altså. Jeg havde ingen spørgsmål,men nyder svarene 😉 Har du overvejet at starte egen virksomhed? Det var da nærliggende 🙂 Og måske har jeg alligevel et spørgsmål. Hvad er din takst egentlig for at korrekturlæse? Når jeg nu har konstateret, at du kan både formulere dig og tegnsætte indenad 😀

    • Uh, der må jeg vist lige vende tilbage til dig… 🙂
      Er bare bange for, at jeg ikke har noget at sælge, som ikke er derude i forvejen – altså at det ikke ville blive nogen god forretning…

      • Jeg kom i tanke om noget på cyklen her til morgen.Du har nu noget. Dine Lego tableuer aka 3D tegnserier. De er hylende morsomme. Jeg tror folk kan se sig selv i dem. Ville kunne se sig i dem. Lidt a la Maren Uthaugs streger. Dem kunne du vel i princippet samle og udgive(ikke Marens, så blir hun nok ærgelig), hvis Lego ikke spiser dig for det. En ebog koster nærmest ingenting at lave,og hvis du har lidt tid tilovers. PS Lego burde egentlig tage det som en fjer i hatten.Lego- nu også voksenlegetøj(deterderjoingenderkanmisforstå)

      • Hehe, grinede flere gange under denne her kommentar, og er i øvrigt beæret over, at du tænker på mig på cyklen om morgenen! 🙂

        Jeg takker for idé! Lego er helt klart et juridisk område, jeg skal have afklaret – også hvis nu jeg pludselig får en million læsere og sponsorater…

    • Du skal være hjertelig velkommen! Så behøver jeg heller ikke være så bekymret for, hvis jeg nu ikke kan finde på noget at sige…

Skriv et svar

