Tips

Havde egentlig tænkt at treate med mit korte, historiske rids af Israel/Palæstina-konflikten i dag, men tænkte at det måske var liiige tungt nok til sådan en fredag. Vi kan ikke sådan beskæftige os med andres ulykke, når happy hour venter lige om hjørnet.

I stedet kommer her dovenskabs-indlæg numero uno: blogtips. Endnu et punkt, hvor jeg er komplet last-mover, ingen undergrundsfeinschmeckernicheblogs her. Men jeg har lige præcis to guilty blog pleasures som er ret ulige, hvad jeg ellers beskæftiger mig med, og det er disse to (og så undskyld, hvis alle kender dem i forvejen…):

Suri’s Burn Book
Så den tippet ovre hos Blog-land og har været fan lige siden. Forfatteren, Allie Hagan, skriver tumbler-blog som om hun er Suri Cruise; dvs. leger selvbestaltet modepoliti og langer ud efter alle de andre kändis-børn, deres tåbelige navne og deres endnu tåbeligere forældre. Den er især underholdende, når man har læst sig lidt ind på ‘personen’ Suri og forstår, at hun er evigt misundelig på de europæiske prinser og prinsesser, foragter The Kardashians, anser Affleck-familien for at være så afslappede, at de er decideret uhygiejniske, og mener, at Angelina Jolie er en bedre eventyrheks end mor. Det.er.fucking.sjovt. Taglinen er ‘A study in Suri and the people who dissapoint her’ (komplimenteret af ‘Just because you don’t have a Ferragamo handbag doesn’t mean you can behave like a child. (I’m looking at you, Shiloh.)) – så er stilen ligesom lagt.
Normalt føler jeg mig hævet over den slags paparazzi-skriverier, men Allie Hagans humor trumfer sådanne smålige hensyn. Og så har bloggen den charme, at den først og fremmest hænger alle de rampelys-søgende forældre og deres prætentiøse fremstilling af familielivet ud (“Blue Ivy’s anonymity is very important to her parents, unless Beyonce is getting an award on basic cable, in which case all bets are off).

Catholic All Year
Det er meget, meget mærkeligt, hvorfor jeg lige er faldet for denne her blog, for den går i virkeligheden imod stort set alt, hvad jeg står for… Bloggeren bag er en katolsk hjemmegående mor til 7(!!), som bor i det sydlige Californien, hjemmeskoler sine børn og tror på, at prævention, abort og homoseksualitet er en synd. Jeg ved det godt, det er fucked up!
Men. Først og fremmest er hun virkelig sjov. Damen har humor, og hun skriver både godt og selvudleverende – noget, jeg har meget svært ved at stå for – og virker meget lidt hysterisk af en amerikansk mor at være (fordomme florér!). Hendes billeder og tips fra diverse vilde børnefødselsdage og alskens katolske mærkedage er sjove og inspirerende frem for prætentiøse, og så er det altid interessant at høre om, hvordan man lige jonglerer 7(!!) børn… Hendes virkelighed er fremmed fra min – og alligevel føler jeg mig sært charmeret af hende og hendes kæmpefamilie. Iblandet små jag af afsky over for konservativ religiøs livsførelse, naturligvis. Har faktisk haft mine kvababbelser med at anbefale den, pga. hendes syn på homoseksualitet – jeg ville jo næppe se igennem fingre med, hvis kvindemennesket var sådan lidt racist? Men altså, lad os kalde det ‘know your enemy’… Anderledes er det i hvert fald! (Bare tjek de makabre helgen-udklædninger ud, hun har lavet til sine børn til Halloween og All Saint’s Day gennem årene… Mange af dem var jo martyrer, ik’? Ved seriøst ikke, om jeg skal hade eller elske det…)

Glædelig Halloween og god weekend!

Mig. På et vampyrslot, hvis nogen skulle være i tvivl. (Og nej, det var ikke min idé, at tårnene skulle være gule...)

Mig. På et vampyrslot, hvis nogen skulle være i tvivl. (Og nej, det var ikke min idé, at tårnene skulle være gule…)

 

4 thoughts on “Tips

Skriv et svar

