Huller i jorden

Havde jo faktisk i forbindelse med spørgerunden lovet at finde ud af, hvad skifergas er, og hvordan det relaterer sig til muldvarpe…

Lidt googlen rundt fortæller mig, at skifergas findes i undergrunden, og i modsætning til konventionelle naturgasser, som eksisterer i ‘lommer’ i undergrunden, så er skifergas – som navnet antyder – indlejret i skifer, og kan kun udvindes ved hjælp af hydraulisk frakturering. Jeg skal ikke kede nogen med detaljer som jeg knap kender, men i store træk består metoden i at skabe frakturer (yes, title make sense, no?) i undergrunden ved hjælp af vand og kemikalier og hejs. Der findes åbenbart skifergas en masse i den danske undergrund, men på grund af de mulige miljømæssige konsekvenser fra vand og kemikalier og hejs (det er nu den officielle materielliste, hvis nogen skulle være i tvivl), er blandt andet Dansk Naturfredningsforening ikke voldsomt begejstrede for eventuelle udvindingsplaner.
Linket til muldvarpene har jeg dog ikke kunnet finde ud af; en googling af ‘muldvarpe og skifergas’ viser min egen spørgerunde som et af resultaterne, og den flinke dame fra Dansk Naturfredningsforening som jeg havde i røret forleden, mente ikke at muldvarpene var specielt truede i forhold til skifergasudvinding. De ville, med hendes egne ord “nok bare finde et andet sted at være” – men det var så også skifergas frem for muldvarpe, der var hendes speciale. (Og så skal vi slet ikke citere mine mumlende forklaringer på, hvor jeg ringede fra, og hvorfor jeg lige interesserede mig for muldvarpe og skifergas).
Til gengæld kan jeg bidrage med lidt bonusinfo om muldvarpe, de djævelske små kræ: Vidste I, at muldvarpen samler forråd ved at bide det forreste led af regnorme, den finder, og så gemme dem i kamre, indtil den spiser dem? På den måde er regnormene stadig i live, de kan bare ikke flygte… Lækkert, ikke sandt?

Og apropos en masse huller i jorden, så har jeg lige været i et. Eller måske snarere et hul i sofaen, hvor jeg i halvanden uge har brugt al min fritid på at prøve at blive usynlig og lade mig opsluge af antracitgråt betræk, fordi alting alligevel kunne være ligemeget.
Men det går allerede lidt bedre, så nu skriver jeg igen. Og går ture. Og orker mennesker. Og skifter tøj.
Så det er meget godt.

For det utrænede øje har jeg bare taget gavepapir over hovedet, men i virkeligheden er det en usynlighedskappe.

For det utrænede øje har jeg bare taget gavepapir over hovedet, men i virkeligheden er det en usynlighedskappe.

21 thoughts on “Huller i jorden

  1. Ret imponerende at du på trods af hul-i-jorden-følelse har kunnet overskue at sætte dig ind i muldvarpe og skifergas. Sender gode tanker til dig.

    • Tak, de er påskønnende.
      Mærkeligt nok virker alt, der ikke relaterer sig direkte til mig som person, mere overskueligt set fra hullet. Såsom andres forespørgsler om muldvarpe og skifergas…

  2. Oh oh er det det samme som de laver i USA og kalder for fracking? Hvor man pumper en masse kemi i jorden som man har fundet ud af faktisk er sprøjtende giftigt, udover at folk har gasflammer ud af deres vandhaner og et par stykker har fået sprængt deres hus i smadder. Hvis andre ønsker at anskaffe sig lige netop denne type neurose kan jeg anbefale filmen Gasland. Hvor en amerikansk gut der bor ved verdens smukkeste flod, begynder at interessere sig lidt for hvad der sker i de nabolag hvor fracking foregår, fordi det er på vej til ja….HANS nabolag. Og verdens smukkeste flod*gyse*

    • Ja, det er det – den film Googler jeg da lige. Hr. Bedrevidende Mand og Folkeskolelærer oplyste mig i øvrigt om, at man først støber en betonskal rundt om området for netop at holde vand og kemikalier og hejs inde. Den må han selv tage med Danmarks Naturfredningsforening…

      • Tak for kaffe. Gasland kan ses på Netflix. Jeg forudsiger at bedrevidende mand må pakke sammen overfor bannerførende kvinde 😉 Hvad skal væk? Fracking bræk! Det kan ikke være tilfældigt det minder så meget om et bandeord 😀

  3. Yeaaaaaaah!!!! Jeg har ventet i spænding på skifergas/muldvarpeindlægget, TAK for det!
    Og undskyld at jeg stillede sådan et weird spørgsmål, jeg var grebet af spørgerunde-stemningen og har vitterlig gået meget længe og undret mig over de der “Nej til skifergas” klistermærker med en muldvarp på. Tænk, at du har ringet til Mrs. Skifergas i Naturfredningsforeningen – sikke glad jeg er nu 🙂 Og ja, det er det samme som fracking (et ord som helt klart skal være en del af mit ordforråd nu)
    Mange hilsner fra hende den anden i dagpengehullet (Måske burde man få fracket det hul – jeg kender efterhånden en del, der roder rundt hernede)

    • Nom, du skal tjekke Signes blog, den er genial. Signe, du er genial.
      Jeg er flov over at være kommet ud af dagpengehullet når alle I geniale damer ikke er.

      • Ha! Mit job sutter max røv. Kan man i øvrigt stadig bestille emner? Jeg har nemlig undret mig over at det er så dyrt at tage Hundested-Rørvig-færgen, at de tager penge for cykler når ingen andre gør, og i det hele taget er så nederen. Og ja, det er er en helt fin problemformulering hvis du spørger mig, og jeg har endda været ekstern lektor.

      • Haha, man kan altid bestille emner. Overvejer ligefrem at lave en separat side til det. Skal nok bare lige have fundet på en bedre research-dækhistorie end ‘mumle-mumle-noget-med-nogle-studiekammerater-og-en-artikel-i-plenum’…

      • Du siger da bare at du går på et eller andet kursus i journalistik og at du er ved at skrive en opgave. Det er totalt uforpligtende.

    • Velbekomme, elsker den slags opgaver, så fornøjelsen var helt på min side! Er dog stadig lidt ærgerlig over den manglende forbindelse til muldvarpene. Men det får være; lige siden det rystende besøg på Zoologisk Museum, hvor jeg opdagede sandheden om deres forrådskamre, har muldvarpe stået meget langt nede på min liste…

      Og så en hilsen til dagpengenes folk – altid rart at høre fra en kollega!

  4. Jeg blev så glad for dét indlæg. Tak for research af fracking OG tilfældig paratviden om muldvarpe.
    Jeg håber virkelig snart, at du kommer op ad det dagpengehul. Der må da være nogle arbejdsgivere, der kan se potentialet i din evne til at skrive og fortælle historier med LEGO.

  5. Hej Mie!

    Det er faktisk ikke særligt gennemtænkt, at det lige netop er muldvarper som er på tegningerne. Men det er en dame som er kæreste med min fætter, der har tegnet dem, og hun siger at det var meningen at tegningen skulle (efter)ligne “atomkraft – nej tak”-skiltene, men at det ikke var muligt fordi at dem som stod bag de originale logoer ikke ville have det. Og så blev det lidt tilfældigt til muldvarper istedet.

    • Hej Frida (pænt navn, i øvrigt…)

      Fantastisk! Tusind tak for info, og for, at du gad oplyse os andre om sagens rette sammenhæng – det er da sociale medier når de er bedst! Er virkelig glad for, at muldvarpegåden er løst, og håber Signe læser med her! 🙂

Skriv et svar

