Rapport fra systemet

Har tilbragt dagen på et kursus i forretningsforståelse. Det var sådan udmærket, hældende mod det mildt ligegyldige. Men ok.

Der var en enkelt deltager, som jeg har mødt før, i et tidligere forløb. En midaldrende dame, som har et af den slags CV’er der virkelig trigger min grundangst for at ende som evighedsmedlem af det akademiske proletariat: BA og så en MA fra et udenlandsk universitet, to andre uddannelser, løbende omskolinger til hvad samfundet nu lige krævede i det årti og alligevel for 117. gang i sit karriereforløb uden fast arbejde og parat til næsten hvad som helst for at få et job. I frokostpausen sad hun alene i kantinen med sin laptop. Jeg går ud fra, at hun søgte jobs, og kom til at tænke på Primo Levi: Overleverne er dem, der forstår at sno sig; dem, som følger reglerne, bukker under som de første.

Men for nu hurtigt at forlade den voldsomt upassende sammenligning af kz-lejre og dagpengesystemet, så var det som sagt en ok kursusdag. Jeg ankom på grådens rand og gik derfra i væsentligt bedre humør. (Eneste minus var, at kursuslokalerne var klos op ad min gamle arbejdsplads, så jeg kunne stå og glo tværs over gården og direkte ind på eks-chefernes kontor og flere gange overveje bare at styrte ned og tigge om lov til at tømme papirkurvene.) Måske fordi vi slap for alt det sædvanlige workshop-pis, og bare lærte lidt om, hvordan man driver en virksomhed. Jeg plejer ellers at være den sureste, mest desillusionerede krampe til den slags ledigheds-sammenkomster, fordi jeg vitterligt ikke kan se formålet. Men i ren eufori over ikke at skulle sidde i plenum og diskutere min strategi, fik jeg både svaret på nogle af underviserens spørgsmål og revet et par vittige bemærkninger af mig ved samme lejlighed. Stemningen er bare så god, når ingen nævner jobsøgning.

I morgen skal jeg til noget krea-kursus, hvor man skal danse sin jobsamtale eller sådan noget. Så skal Krampe-Mie nok vende tilbage.

"OooooKAY! Hvordan går det så her i gruppe 4 med 'Hvordan får jeg et job i løbet af den næste time'-brainstormen? Mie, vil du lægge ud?"

“OooooKAY! Hvordan går det så her i gruppe 4 med ‘Hvordan får jeg et job i løbet af den næste time’-brainstormen?!! Mie, vil du lægge ud?”

7 thoughts on “Rapport fra systemet

  1. Åh gud hvor jeg føler med dig. Har selv en af de fantastiske uni-uddannelser som åbenbart er super svært at omsætte til et job i virkeligheden. Jeg elsker derfor at følge din blog, fordi du tit og ofte beskriver hvordan jeg lige har det:-) jeg hader også de kursuser, hvor en eller anden idiot af en kursusholder skal gøre sig smart og liiiiige forklar hvordan man får et job 2 sec….Og nej jeg danser/tegner/opfører på ingen måde min jobsøgning, så er der dømt nej-hat:-D lige nu er jeg dog gået på barsel med mit første barn og holder en tiltrængt pause fra dagpengeland:-)

  2. Pingback: Mit superheltenavn skulle klart være ‘Faceren’ | nom de mie

Skriv et svar

