Verdens næstbedste brød

For nogle år siden offentliggjorde kokken Jim Lahey opskriften på ‘verdens bedste brød’, som samtidig er så simpel, at brødet efter sigende skulle kunne bages af en 4-årig. (En forholdsvis fremmelig 4-årig, som man gerne lader betjene ovn, brandvarme gryder og som ikke har noget imod at veje salt af på grammet, that is.)

Brødet er også knaldgodt, jeg har prøvet at lave det, og det bliver meget prof med helt rigtig skorpe og perfekt sej krumme med de der store, irregulære lufthuller i, så det er lige før violinerne spiller, vasketøjet hænger tværs over baggården og en animeret hund skubber en kødbolle tværs over din tallerken med snuden. Meeen…så simpel er opskriften altså heller ikke. Og selvom dejen er langtidshævet, så skal den altså æltes efter de første 18 timer, og så hæve 2 timer til, og så bages i 45 minutter i en gryde, som er blevet opvarmet i 30 minutter på forhånd. Og så derefter køle af i yderligere 2 timer, inden det kan spises… Det kræver med andre ord, at man enten er hjemmegående eller en mothafucka tight planlægger, hvis sådan en brød skal fremstilles. Og så går det nemme jo lidt af.

Sløset som jeg er, har jeg naturligvis fundet en løsning på dette. (Og nej, det er ikke at gå til bageren…). Brødet bliver ikke helt så perfekt, og lufthullerne bliver ikke store, men det er stadig et rimelig godt brød, der kommer ud af anstrengelserne. Essensen af Jim Laheys opskrift er langtidshævning, bagning i en varm, lukket beholder og hviletid bagefter; så det kombinerer jeg bare med min egen, slumpede dejopskrift, mens hævningen afhænger af den tid, jeg har til rådighed. Er jeg lidt fremme i skoen, sætter jeg dejen over aftenen før, jeg skal bruge den. Er jeg lidt langsom (klart det, der sker oftest), må brødet klare sig med 2-3 timers hævetid.

Mængden af gær afhænger af hævetiden, 2 g er fint, hvis man sætter dejen over et døgns tid i forvejen, men det er nødvendigt med omkring 10-12 g, hvis dejen kun kan hæve et par timer. Den omhyggeligt valgte gærmængde røres ud i lunkent vand, jeg plejer at bruge omkring 6 dl. Så skal der selvføgelig mel i, jeg plejer at bruge omkring 500 g mel i alt, 200 g af noget politisk korrekt fuldkornsmel, enten spelt eller rug, og så 300 g hvedemel. Jo mere fuldkornsmel, jo ‘tungere’ brød, så man kan også skrue op for hvedemelet, eller bruge udelukkende hvedemel, hvis man har gæster at imponere (tjek lige på forhånd, om de er LCHF’ere eller glutenallergikere, for så bliver de nok svære at imponere, uanset hvor meget hvedemel, du hælder i). Salt skal også til, 1 særdeles generøs tsk plejer at passe. Mere, hvis du er Claus Meyer eller bare generelt synes, at dit blodtryk er for lavt. Det hele røres godt sammen, dejen skal gerne være ret våd/flydende, så hold evt. lidt igen med melet fra start. Og så kommer første cirkustrick: hæld dejen over i en smørsmurt skål til hævning. På den måde er den nemmere at vippe ned i formen, uden at dejtrådene bliver ødelagt, og det hele falder sammen og alt kan være ligemeget.

Dernæst efterlader man dejen tildækket på køkkenbordet så længe, man har samvittighed til, og når den tid er gået, eller rettere, lidt før, tænder man sin trofaste ovn på 250°C og sætter en solid støbejernsgryde eller et ildfast fad med låg til opvarmning samtidig. Man kan bruge en almindelig metalgryde, det gjorde jeg i går, da mit trofaste (jeg har meget loyalt køkkenudstyr, som det ses) ildfaste fad med låg var revnet midt over, men resultatet bliver altså ikke lige så godt… Så ud og smide penge efter Le Creuset!

Når ovn og beholder er varme nok (lad bare beholderen varme godt igennem, det skal syde, når dejen kommer i), tages gryde/ildfast fad ud, og dejen lirkes lige så forsigtigt over i med en dejskraber, pas på med at fifle for meget med den, så bliver den fornærmet og falder sammen. På med låget (husk, det er varmt!!), og så i ovnen i 30 minutter, hvorefter låget tages af (det er stadig varmt!!), ovnen skrues ned til 230°C og brødet får yderligere 15 minutters bagetid. Så skal brødet ud af ovn og gryde og op på en rist og dampe af. Og så vente-vente mindst en halv time med at skære det, gerne længere.

Sådan.

Man kan selvfølgelig også bare google Jim Laheys opskrift.

Eller købe et brød, det er endnu nemmere.

Til mit forsvar så hvedemelsaktierne virkelig lovende ud, inden den første kernesunde blogger gik online.

Til mit forsvar så hvedemelsaktierne virkelig lovende ud, inden den første kernesunde blogger gik online.

7 thoughts on “Verdens næstbedste brød

  1. Brød-bestiiiiieeeess!! Også jeg har læst om no knead bread og set videoen og besluttet at det orkede jeg ikke, men at det med støbejernsgryden kunne man da godt eksperimentere med, og det holder totalt fordi man så kan få brød og ikke bare boller ud af en slaskedej. Jeg vil prøve det med den smurte skål? Og så plejer jeg altså at have bagepapir i gryden, for oprydning er heller ikke min stærke side.

    • Ha, jeg er åbenbart pisseuoriginal!
      Mit kære orange 80’er-fad med glaslåg (fra nu af kendt som Gamle Trofast) havde den fordel, at det fremstod uberørt af slaskedej efter brug, fordi dejen ikke hang ved den glatte overflade, når fadet var brandvarmt. Lidt ligesom når man kommer en bøf på en helt varm pande.
      Troede naivt, at det bare handlede om den varme overflade, men jeg har nu en stålgryde, der stadig venter på opvask… Oh, how I miss you, old friend!

      • Hey hvad sker der med selvværdet dér. Du er sgu da ikke uoriginal. Har du nogensinde mødt nogen der var uoriginale? For det har jeg. Skabene fulde af Stelton og Menu, stuerne fulde af Bolia og Arne J, lommerne fulde af Apple-produkter. Ingen Legoopstillinger så langt øjet rækker.

  2. TAAAAK for opskrift (din tillempede, that is). Bagte den søndag – altså bagte bagte. Lørdag blev dejen rørt sammen. Og søndag eftermiddag var brødet væk. Det var bare så godt. Og tåler en gentagelse.
    PS – jeg bruger bagepapir i en römertoft. Har én gang (og sidste gang) bagt brød i den uden. Og det blev slet ikke brød, da det hang så meget fast at den måtte stå i blød i flere dage. Som en römertoft jo faktisk ikke kan tåle.

Skriv et svar

