Sommerlæsning: Med had på

Sidste år fortalte jeg om min tendens til litterær flagellantisme i sommerferien: en utæmmelig trang til at straffe mig selv med tunge klassikere, når jeg egentlig burde slappe af med noget lidt mere lettilgængeligt.
I år giver vi den så en tand til med mit nyeste feriekoncept: Bevidst hadelæsning.

Det har længe irriteret mig, at jeg ikke rigtig kunne give los for alle min aversioner, når de omhandler bøger, jeg ganske vist ved, jeg vil hade, men som jeg strengt taget ikke har læst. Derfor har jeg som en start påtaget mig at læse følgende to bøger i min ferie:

  • Atlas shrugged af Ayn Rand. (Føler mig ret overbevist om, at denne bog går imod alt, hvad jeg tror på, og at persongalleriet er cirka lige så flerdimensionelt og nuanceret som et stykke printerpapir)
  • Me before you af Jojo Moyes. (Den lyder drivende sentimental, og sidst, jeg fandt mig selv bare moderat underholdt af chick lit, var dengang, jeg læste Bridget Jones. For 14 år siden.)

Hvis jeg mod alle odds synes om bøgerne, har jeg fået udvidet min horisont, udfordret mine fordomme og er blevet beriget med en god læseoplevelse. Hvis jeg – som forventet – hader begge bøger, har jeg både vundet håneretten og inspiration til spydige boganmeldelser. Det er ren win-win. (Måske ikke for Ayn Rand og Jojo Moyes, men den ene er alligevel død, og den anden har solgt bøger nok til at være bedøvende ligeglad med min mening.)

At jeg så samtidig har både Marens Og sådan blev det og John Williams Stoner liggende og vente på mig, er bare ærgerligt. For slet ikke at tale om at efterfølgeren til en af mine all-time favorites Dræb ikke en sangfugl, udkom i denne uge. Efter 55 års forsinkelse. (For helvede, altså!).

Disclaimer: Da jeg fik denne geniale idé til en læseudfordring, må nogen have spiket min morgenmad. Gik på ferie fredag og har indtil videre læst to linjer i Atlas shrugged. Jeg håber, at mine anmeldelseshungrende læsere er tålmodigt anlagt, for 1000 siders libertarianer-pligtlæsning er åbenbart ikke super kompatibelt med børneferie. Hvem skulle have troet det?

"Jeg leder efter en bog, som jeg kan brokke mig over til middagsselskaber. Gerne én, som alle andre elsker."

“Jeg leder nok mest efter en bog, som jeg kan rakke ned på til middagsselskaber. Gerne én, som alle andre elsker.”

3 thoughts on “Sommerlæsning: Med had på

  1. jeg ville ønske jeg havde stamina til overhovedet at tage beslutningen om at læse noget jeg ikke orker, men føler jeg burde læse…. Jeg synes det er flot at du er kommet til at låne bøgerne! og glæder mig til at høre om du får en overraskelse. Det lyder som om vi har nogenlunde samme smag i hadelitteratur 🙂

    • Haha, at udtænke ambitiøse projekter er jeg virkelig god til. Når det kommer til at føre dem ud i livet, er det straks en anden sag…
      Lad os håbe, jeg bliver positivt overrasket, når jeg engang når så langt. (Lige nu virker det som verdens dårligste plan nogensinde.)

  2. Pingback: Der læses | nom de mie

Skriv et svar

