On a darker note

Det her falder lidt ved siden af det foregående indlæg, men jeg læste i dag, at ISIS havde sprængt et tempel i Palmyra i stykker. Og henrettet Khaled al-Asaad, ekspert i Palmyras historie og pensioneret kurator for området.

Jeg har set det tempel, for snart 19 år siden. Jeg har stået og kigget på det og beundret, hvor velbevaret det var. Og selvom jeg tænker mest på alle de mennesker, der lider i Syrien, så var der noget ved det tempel, som ramte mig. Ligesom dengang Taleban sprængte Buddha-figurerne i stykker i Afghanistan.
Det tempel havde overlevet krige, det havde overlevet romersk, osmannisk og fransk besættelse. Det havde stået i flere tusinde år, og nu er det ødelagt. Hvem fanden gør den slags?
Det gør de samme umennesker, som halshugger en 81-årig arkæolog på åben gade.
Og som mishandler, voldtager, torturerer og henretter mænd, kvinder og børn i hele regionen. Jeg ved det godt, intet af det giver mening, og intet er mere meningsløst end andet.

Alligevel sad jeg i et stykke tid og tænkte på det tempel, der stod så længe, og den mand, der passede på det, og at begge nu er væk.

6 thoughts on “On a darker note

  1. Det ku jeg også godt sidde og tænke lidt over. For helvede altså.

    Nåmmen inden jeg sætter mig ned og tænker lidt mere over det og forestiller mig hvor sød arkæologen sikker har set ud i kakitøj og kondisko så vil jeg lige sige: tak fordi du skriver pissegodt og er skidesjov. Jeg bliver glad hver gang der kommer et nyt indlæg på din blog.
    Kh fra mig

  2. Tænker abselut det samme, det er så trist og nytteløst, hvorfor skal man ødelægge smukke ting, og henrette folk 😦

  3. Jeg har det på præcis samme måde. Var i Palmyra og se de smukke ruiner i 2007 og har aldrig set noget så vidunderligt. (Min mave synes, det var knap så vidunderligt, at jeg senere valgte at købe en shawarma i et gadekøkken i byen…)
    Jeg blev så rørt af den gamle arkæologs loyalitet overfor byen og sit arbejde. Tænk at IS er villige til at ødelægge verdens kulturarv for at sælge kunstskatte, og hvad de ellers gør. Jeg bliver så bange og ked af at sådan en brutalitet findes og er så svær at stoppe.

    • Kan simpelthen ikke formulere et svar, der bliver andet end en banal gentagelse af din fine kommentar, men jeg giver dig ret i det hele.

      (I øvrigt tror jeg, at majoriteten af selskabet, jeg var med, også blev syge i den by…)

Skriv et svar

