Der læses

Nej, det går ikke pissegodt med Ayn Rand-projektet… Da vi rejste forrige weekend, tog jeg en beslutning om at droppe min sædvanlige bog-masochisme og pakkede krimier i stedet – og hurra for det!

Den ene af dem er jeg stadig i gang med, Leonardo Paduras Kættere. Det er seneste (sidste?) bind i hans serie om den cubanske politimand Mario Conde, som jeg er ret stor fan af – fordi Padura er en af de forfattere, der demonstrerer, at man ikke behøver skrive dårligt og klichéfyldt om en-dimensionelle karakterer, bare fordi man skal skrive en krimi (i øvrigt var der et fint interview med manden i sidste udgave af Weekendavisen, bare som en slags ubrugelig bonusinfo).

Denne her er indtil videre den længste og mest ambitiøse af hans bøger: 600 sider, der kommer omkring både Rembrandt, Holocaust, jødisk migrationshistorie og Cubas udvikling gennem 70 år i én lang, glidende fortælling, og bortset fra en liidt langtrukken midterdel, der foregår i 1600-tallets Amsterdam (man kan bare bladre hurtigt igennem, den slags føler litteraten her sig aldrig for fin til), er den medrivende, spændende, gribende, velskrevet, og hvad jeg ellers kan komme på af forlags-adjektiver. Stor anbefaling herfra!

Og så er der endnu en grund til, at jeg er så optaget af den bog. Selvom det primære fortællespor er nutidigt, er handlingens omdrejningspunkt en virkelig begivenhed tilbage i 1938, da skibet St. Louis anløb Havanas havn med næsten 1.000 tyske jøder ombord. Deres ansøgning om asyl blev afvist, først af Cuba, så af USA. Og herefter var der ingen anden vej end tilbage til Europa.

Og nej, jeg vil ikke trække nazi-kortet på den nuværende flygtningesituation. Bare konstatere at skamfuld mangel på udstrakte hænder åbenbart er tidløs.

LEGO-Mie kan heller ikke få armene ned.

LEGO-Mie kan heller ikke få armene ned.

 

2 thoughts on “Der læses

Skriv et svar

