Nu med gak

Hvornår var det lige, at jeg man blev til den der sure, irriterende udgave af sig selv? Hende, der går rundt og siger “saml lige det der op”, “lad nu være med at råbe så højt” og “hvis I vil hoppe, må I gøre det i jeres egen seng”. Hende, der bruger sine dage på at vrisse, råbe, skælde, tysse og sukke stille over spildt mælk.

Der var engang, hvor jeg kunne og ville fremføre hele Løvernes Konge – inklusive sange – altid lagde stemmer til grøntsagerne i supermarkedet og jævnligt udførte tigerangreb på manden. Nu går jeg bare rundt med en detaljeret indkøbsseddel i hånden og siger “pas på”. Jeg plejede at være forholdsvis tosset, i stedet er jeg blevet småvrissen på oprydningsmåden. Hvilket er nederen på nedtursmåden.

Lidt fjollet er jeg stadig, men ironisk nok er det mest, når jeg ikke er sammen med mine børn. For der er jeg som regel for træt til at være den sjove mor, jeg engang svor, jeg ville være. Det er som om, der bare er mere overskud til spas og løjer, når jeg er sammen med folk, hvis bordmanerer og puttetider, jeg ikke samtidig skal administrere. Ikke nok plads på harddisken, beklager, unger. Og mand.

“Vi har det ikke sjovt nok, vi skal have mere gak” sagde manden i forrige uge, og han har ret.

Det skal fanme være en gammel, sur løgn, at jeg skal være så vrissen at bo med, især når det i virkeligheden slet ikke er mig at være sådan. Og hvem har i øvrigt bestemt, at det altid er far, der er sjov, fordi han snakker vrøvl og giver kildeture? Når nu mor elsker udklædning og modellervoks og stadig kan Løvernes Konge udenad – inklusive sange? Vi kan godt lukke op for en principiel diskussion om, hvorfor det altid bliver Sjove Far vs. Projektleder-Mor i de små familier, men lige nu ville det sgu også bare klæde mig at smile noget mere.

Så med et par hundrede bloglæsere som mine vidner lover jeg hermed, at jeg vil gøre mit bedste for at huske at tegne ansigter på morgenmaden, udføre flere tigerangreb, gå noget mere med hat, og bare grine og sige “pyt” en hel masse. Alternativt putte perler op i næsen.

Der skal nok være noget gak tilbage derinde. Et sted.

"Var det noget i denneher stil, du mente?"

“Var det noget i denneher stil, du mente, da du sagde, vores forhold manglede noget?”

17 thoughts on “Nu med gak

    • Nu skal du ikke sådan tage nej-hatten på! 😉

      Argh, kan godt selv høre det, men det handler ikke om, at jeg helt sikkert ville være sjovere, hvis andre sørgede for at lave madplan og købe vinterstøvler, eller at jeg pludselig skal leve op til en eller anden syg norm med skattejagt og familiebagning hver anden dag.

      Det handler om, at jeg er en person med begrænset mentalt overskud, og når jeg er træt, lukker jeg ned og glemmer at smile og snakke, så der kun er alle irettesættelserne tilbage. Jeg har selv haft en mor, der som regel var så travl og træt, at hun bare røg i nej-sporet (‘nej, det må du ikke, nej, det kan vi ikke, nej, det er der ikke tid til’). Og selvom det ikke er unormalt, er det heller ikke særlig hyggeligt at vokse op i. Så jeg vil gerne prøve at lade være med at være sur hele tiden, i hvert fald over for mine børn.

      …Kan vi stadig være venner?

      • Absolut.
        For mig virker det bedre at passe mine egne behov først og så kommer det sprudlende af sig selv. Og med behov mener jeg ikke æde-skide-sove, men behov for at være et menneske med interesser og lyster og idéer helt uden nytteværdi.

      • Helt sikkert. Og i virkeligheden handler det også om mit eget behov for at have det sjovt. Mine børn vil højst sandsynligt ikke føle sig særlig underholdt af min gribende gengivelse af gnuernes flugt…

  1. Av for pokker, hvor du ramte plet dér. Jeg med-lover hermed, at der skal mere gak ind over, også hjemme hos os.

  2. Det kommer igen! Godt være der er ret lang tid til, jeg ville bare lige sige det, for jeg kan rigtig godt genkende det, men nu hvor de er 8, 10 og 12 er det faktisk ret sjovt at joke med dem og deres humor. Sejt at du er klar over det. Og sej blog, tak for den

  3. Pingback: Projekt Gak | nom de mie

  4. Ja tak for det, sådan vil jeg da heller ikke være.
    Jeg har dog selv tænkt lidt over det, siden min datter kom hjem fra en legeaftale og sagde.” hendes mor var helt vild sur, mere sur end dig!”

Skriv et svar

