Tips til Halloween-film, 51 uger for tidligt

I sidste uge, i et anfald af mor-mani, besluttede jeg, at vi skulle familie-Halloween-hygge med nogle passende film. Sjovt nok kan man ikke beslutte den slags to dage i forvejen og så forvente, at de kommunale biblioteker leverer varen på dagen, så i stedet lå filmene først klar til mig i denne weekend. Jeg havde googlet mig frem til en liste over Halloween-film til børn, og da de mindste er tre, og Sønneke har arvet sin mors sarte nerver, var ‘harmløst’ nøgleordet: Plys’ Hafferlaf Halloween og Radiserne – Halloween (den sidste via bibliotek.dk, da den ikke fandtes i Københavns Kommunes almindelige repertoire).
Og da jeg ved, at anmeldelser af Halloween-tegnefilm med en uges forsinkelse lige er det, mine læsere har ventet på i åndeløs spænding, kommer de her:

I Radiserne – Halloween skal børnene ud og rasle (måtte kvæle en fnisen over oversættelsen “Gys eller Guf!”, men jeg er sgu også så pubertær), Nuser render rundt og leger piloten fra Første Verdenskrig, og Thomas sidder som sædvanlig hele aftenen i et græskarbed, i sikker forvisning om at det bliver i år, at Den Store Græskarmand viser sig med gaver til alle artige børn – mens alle de andre børn gør nar af ham.
Egentlig fungerer Radiserne meget bedre som tegneserie, de filosofiske samtaler bliver klodsede, når de skal siges som replikker, og Nusers sofistikerede fantasiunivers er svært at sætte lyd på, men jeg har elsket Radiserne i 25 år, så jeg ser gennem fingre med det meste. Desuden er behandlingen af Thomas’ mytologi-forvirring ret fin, fx Thomas’ kommentar om, at han vil holde op med at tro på Den Store Græskarmand, den dag de andre holder op med tro på den tykke fyr med det hvide skæg og det røde tøj, som siger ‘ho-ho-ho’. Eller når de andre børns manglende forståelse af Thomas’ univers viser sig som decideret vrede mod ham og hans udmeldelse fra fællesskabet (rundet med omsorg, når den ellers sure og skamfulde Trine både beder om ekstra slik til sin tåbelige bror og til sidst bærer en sovende Thomas ind fra græskarbedet og lægger ham i seng). Jeg havde en anelse om, at Sønneke ville sætte pris på Radiserne, og det viste sig, at jeg havde ret (20 mor-point til mig) – i skrivende stund har han set dvd’en fire gange. Stilmæssigt minder tegnefilmene (der er to på dvd’en udover den om Halloween) om Cirkeline og Alfons Åberg: helt roligt fortælletempo med klimprende underlægningsmusik, langsom dialog samt animerede figurer, der ikke bevæger sig unødigt meget. Nogle børn (og min mand) vil ganske givet finde det kedeligt, men de fleste her i hytten var godt underholdt. Fire græskarhoveder ud af seks – med det forbehold, at ikke alle elsker Radiserne som Sønneke og jeg.

I Plys’ Hafferlaf Halloween glæder Kængubarnet sig til at skulle fejre Halloween med sin nye ven, Hafferlaffen, som dog er lidt skræmt over alt det uhyggelige. Men inden det er blevet aften, er Plys ved et uheld kommet til at spise alt slikket, så Kængubarnet og Laffe begiver sig ud for at finde den af Tigerdyr opfundne ‘Trollon’, som både kan opfylde ønsker og forvandle én til et græskarhoved, for at ønske sig nyt slik. Undervejs fortæller Kængubarnet historien om dengang, Grisling overvandt sin Halloween-frygt, for at berolige den bange Hafferlaf, og selvom de ikke finder trollonen, viser det sig heldigvis til sidst, at Kængu har slik og kage til alle.
Lyder det som et godt plot? I så fald har jeg ikke refereret det ordentligt. Plys’ Hafferlaf Halloween er en time af mit liv, jeg aldrig får igen. Selv titlen er falsk reklame, eftersom den længste, sammenhængende historie, der præsenteres, er Kængubarnets fortælling om Grisling. Som, så vidt jeg kan bedømme, bare er et tidligere tv-transmitteret afsnit af Peter Plys, som dem, der bliver sendt i Disney Sjov – og ikke engang et særligt godt et af slagsen. Med andre ord har de dovne røvhuller hos Disney bare gravet et gammelt serieafsnit frem, klistret en elendig rammefortælling på og udgivet hele rædderligheden som ‘film’. Well played, Disney, men ingen af mine børn gad se den til ende (så det måtte jeg gøre alene, udelukkende for denne anmeldelses skyld).
Så uden at harcelere i timevis over, hvor uendeligt irriterende det er, når Disney forfalder til infantil protagonisme og lader ligegyldige baby-figurer som Kængubarnet være handlingsbærende, og hvor meget jeg desuden hader, når ondskabens imperie mishandler en af mine yndlingsbørnebøger, kan jeg bare sige, at denne film kan man roligt gå udenom. Trust me. Det bliver ét græskarhoved herfra, og det er udelukkende fordi, jeg har en svaghed for Tigerdyret. Kængubarnet og Hafferlaffen kan for min skyld kvæles i den lyserøde candy floss, de kom ridende ind på.

Og med disse ord vil jeg nu rette blikket mod næste højtid: Mortensaften. Der er købt to ænder, men jeg finder næppe en film, der passer til.

image

 

8 thoughts on “Tips til Halloween-film, 51 uger for tidligt

  1. Hvis du synes “gys eller guf” er sjovt, så prøv Halloween på norsk “knep eller knask” er oversættelsen af trick or treat – I shit you not!

  2. Du skriver simpelthen så godt! Interesserer mig ikke spor for de nævnte film, men læser det fordi du skriver det!

  3. Godt nok lidt sent at komme med et filmforslag til Mortens aften (men dit halloweenfilmindlæg in mente gør det måske ikke så meget, ha-ha), det slår mig bare, at Disney da vist også har lavet noget med nogle ænder! Eller er det upassende?!

    • Det bliver nok svært at finde én, hvor de decideret bliver spist?… Medmindre der er noget undergrunds-fanzine, jeg ikke kender til… ‘Anders And laver Mortensand’ – ikke den sællert, man havde håbet på. 😀

Skriv et svar

