Kun overgået af en bumset trekkie foran George Takeis hus

Tegneserienørder vil vide, at der her i weekenden var Art Bubble-festival i Rundetårn. Anders And-nørder som undertegnede ved også, at the one and only Don Rosa gæstede festivalen og var programsat begge dage til signeringer ad libitum.

Sidst han (så vidt jeg ved) var i Danmark, var til en festival i Vanløse Kulturhus for rundt regnet 7 år siden. Dengang opdagede jeg det i allersidste øjeblik på festivalens sidste dag, smed eksamensbøgerne fra mig, tog toget til Vanløse, sneg mig ind på mit pressekort og drønede hen til signeringskøen, som netop var lukket. Så jeg smuttede lynhurtigt rundt om den stol, dilletanterne havde sat op som afspærring, og ankom som garanteret sidste mand foran bordet og mit store idol. En rar ældre mand med et glimt i øjet og som ved synet af mig udbrød “Oh, hello! I’ve been waiting all day for you, and there you are!”. Helt befippet fik jeg signeret mit medbragte album og en nyindkøbt særtryk-plakat, sagde noget dumt og gik rødmende derfra.

Denne gang nåede jeg at overveje, om jeg behøvede møde ham igen; strengt taget havde jo ikke noget liggende, der bare lå og ventede på en signering – fraregnet min venstre underarm, naturligvis, men at få hans autograf som tatovering var alligevel for weird, selv for mig. Indtil jeg kom i tanke om, at jeg jo har ti års originale Anders And-blade med hans historier liggende i kælderen. Så efter at have brugt kun ti minutter søndag formiddag på at grave min favorithistorie frem (jeg huskede først årstallet forkert, men kunne til gengæld identificere layoutet som det fra relanceringen af Anders And & Co. i 1991, og ja, det er rystende nørdet), var jeg klar til festival.

Som endte med at blive en skuffelse.

Jeg er sikker på, at det er nogle flinke, oprigtige mennesker, der arrangerer det her (folk der elsker tegneserier må vel per definition være de gode). Men jeg synes faktisk, at det er grænsende til uforskammet først at sælge mig den dyre version af billetten, den som inkluderede foredrag og signeringer, ved indgangen. For derefter ved køen til Don Rosa at gøre mig opmærksom på, at man – surprise – skal have en separat kø-billet for at møde manden, og at de billetter – surprise – er udsolgt. Siden dagen før. Og afslutningsvis afvise mine protester over at betale ekstra for ingenting med ordene “der er jo masser af andre, der signerer”. Oh yes, men det virker lidt meningsløst at få dem til at signere mit Anders And-blad n’est pas? (Jeg kunne måske lige have nedladt mig til at købe et signeret Aida Nur-album af Sussi Bech, men hun var desværre ikke på sin stol, mens jeg var der.)

Og det var det. På facebook hed det sig, at ‘det burde man jo have vidst fra sidste gang’ – men sidste gang snød jeg mig jo ind til allersidst uden at ane, hvad der var gået forud?!
Så nu venter jeg tålmodigt på næste gang, så jeg kan få ført den der samtale med Don Rosa, jeg lissom havde nået at forestille mig… Hvor han blev så imponeret over, at jeg havde gemt det blad i alle de år, og jeg kunne fortælle ham, hvordan min kusine og jeg græd af grin, dengang vi læste hans historie højt for hinanden, og hvor stort et indtryk, han gjorde på mig som barn. Og hvor han i øvrigt kunne huske mig fra sidst. Ahem.

Nå, men der er også et glas rødvin og en virkelig verden, der kalder på mig. Måtte bare lige ud med det.

Værdighed (jordkloden på armbåndet havde ikke oprindeligt djævlehorn og fipskæg, btw).

15 thoughts on “Kun overgået af en bumset trekkie foran George Takeis hus

  1. lige en rettelse, man skulle ikke købe en ekstra billet for at få en signering af Don Rosa, man skulle have et festivalarmbånd og ikke bare en almindelig billet til rundetårn. Nej det var ikke fair for dem som kom søndag, at der allerede stod mange i kø fra lørdag.. meeeen hvis du nu var kommet lørdag og havde stået i kø for at få et nr, feks 350, havde det så været fair, at du skulle tidligt afsted søndag for at stå i kø igen og måske igen have 300 andre i køen foran dig? Manden skrev uafbrudt og det var en ganske kort snak mens han signerede max 3 ting pr fan. (og nåede at få omkring 400 igennem køen på de 2 dage) Jeg gætter på der ville have været voldsom meget brok uanset hvad. 700+ i en kø hvor der er tid til 400 får sit møde.. det går jo bare ikke op. Nå men det måtte jeg bare lige ud med, for jeg elsker din blog og blev faktisk lidt ked af at se en ellers rigtig fin lille festival blive skældt ud for, at Don Rosa har for mange fans.

    • Det VAR en fin festival, men jeg havde nok ikke brugt tid og penge på den, hvis jeg havde vidst, at mr. Don Rosa var lukket land.
      Festivalarmbåndet havde jeg købt i indgangen, det var de små, lilla kø-billetter, som blev delt ud (ikke solgt, det er rigtigt) dagen før, jeg manglede – og som jeg ikke anede, jeg behøvede. Mit problem er ikke køsystemet – det giver meget god mening – men hemmelighedskræmmeriet. Hvis man må ændre/lukke en del af programmet, bør det skrives på hjemmesiden, og de kunne også godt have sat en seddel op i billetsalget. Synes det er åndssvagt, at jeg skulle ind til byen, betale 70 kr og gå halvvejs op i rundetårn for at få at vide, at jeg skulle være kommet dagen før.
      (Senere på eftermiddagen var det i øvrigt annonceret, at Don Rosa ville tegne fra 16-17. Det blev i stedet til en spørgerunde, hvilket var fint med mig, men mit 6-årige barn var knap så imponeret. Da en fra publikum spørger til tegneriet, viser det sig, at ordstyreren bare har skrevet det på – uden at tjekke med Don Rosa, som ikke rigtig tegner længere. Ahmen, det ER sgu da kikset!)

      Men alt det til en side – fik DU mødt ham? 🙂

  2. nej men det var heller aldrig min plan.. jeg kender kun til festivallen fordi jeg kender flere af dem som har knoklet for at få enderne til at hænge sammen 😉
    Men jeg forstår godt din kritik omkring info, det skal de have mere styr på!
    Det er ikke helt den udgave jeg har hørt omkring den manglende live-tegning, og idag tegnede han da også en time i et tilsvarende panel i sverige..
    Uanset hvad er det dog trist at så mange har haft en skuffende oplevelse.

    • Aigh, så håber jeg ikke, at jeg har lagt mig ud med den samlede tegneserie-stand i DK 😉
      Men lyt ikke til mig, jeg er bare sur og cirka otte år gammel…

  3. Jeg var så MEGA heldig at få et lilla nummer fra dagen før af én der havde stået i kø dagen før men hvor de lukkede signeringen lige før hans nummer (og ja jeg syntes det var unfair og en mærkelig måde at gøre det på, jeg havde tænkt mig at stå i kø om søndagen, men da de skrev på deres facebook side at man ikke kunne få flere numre om søndagen var det min eneste chance). Jeg stod tidligt op og var der 1 time før og stod i kø som nr 4 om søndagen bare for en sikkerhed skyld. Så skete der hverken værre eller bedre end at de første 50 mennesker strøg forbi mig – fordi de havde festivalarmbåndet fra dagen før, som jeg så skulle have købt. Nåmen op kom jeg, og da jeg så kom hen til mr Rosa så stod der en dame og gav numre til alle dem der kom med lyserøde tal – og de kom så indimellem de lilla fra dagen før – hvilket resulterede i at folk der havde fået nummer dagen før og var blevet lovet at de så ville kunne komme til en signering om søndagen alligevel ikke allesammen kom til…. Sagen er at de burde have forudset mandens enorme popularitet og aldrig givet over 400 numre ud om lørdagen (det ville svare til at han skulle lave 3 signeringer i minuttet). De burde have nøjes med at give fx 100 numre ud og så lade ham tegne det han kunne nå, for dem der stod i kø igen efter signeringen (som de plejer). Og så belønne dem der kom og stod i kø om søndagen med at begynde forfra igen. På denne her måde nåede de – særligt fordi de INTET skrev om fremgangsmåden på deres facebook side – at pisse ALLE af.

    Nå men. Jeg er lige så stor nørd som dig ELSKER Don Rosa og har indoktrineret begge mine børn og købt en masse af hans tegneserier (du ved godt at Faraos Cigarer har lavet et særtryk med alt han har lavet ikke? 3 bokse med hver 3 kæmpealbums til 1500 kroner pr boks) Jeg fik mine 3 signeringer, 1 til mig og 1 til hver af børnene hver sin bog og plakat og manden var fantastisk! jeg sad og rystede og kneb en tåre fordi jeg var så starstruck og han tog det helt pænt, og sagde “Look Im just a normal person – a fan like yourself” … Jeg ved at næste gang (som jeg håber der bliver) han kommer til Danmark så vil jeg være bedre forberedt, og jeg håber også at arrangørerne vil være det, og være bedre til at informere. Der er jo også nye mennesker som aldrig før har været sådan et sted, og som ikke ved noget om numre og den slags.

    • Når han vender tilbage om 7 år, følges jeg med dig!
      Synes også, at noget i den stil, du foreslår, ville have været mere fair. Lad de første blive belønnet, og så kan resten af os slås på almindelige kø-præmisser!

      Jeg så godt, at de solgte de samlede værker til festivalen (til den samlede pris af 3600,- for alle 3 album? Hmm…) men jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har brugt så mange penge på noget, så det må blive når jeg er blevet rig og berømt.

      Hvor er det fedt, at du blev så starstruck – og fedt at høre fra en med-nørd 🙂

      • Havde i øvrigt en sand Fætter Højben-oplevelse mens jeg stod og skumlede, og en mand gik hen og spurgte én i køen om billetsystemet, og hun udbryder, at hun da har en ekstra billet, og giver den til ham. Lige foran mig. Kom spontant til at udbryde: ‘og det siger du nu!’, hvorpå den stakkels pige nærmest begyndte at undskylde – som om lige præcis jeg var specielt berettiget til den lap papir. Not my proudest moment…

  4. Som den der arrangerer festivalen kan jeg jo kun beklage – men må også i samme åndedrag sige at vi havde prioriteret sikkerheden i tårnet højest, hvorved vi brugte de fleste timer på at sikre alle vores gæster og tegnere. Derfor havde vi blandt andet ikke til til at sidde og skrive updates. Ingen kunne forudse fredagens hendelser. Det er ikke nogen undskyldning – men derfor arbejder vi også på at få Don Rosa tilbage til Art-bubble i 2016. Uden jeg dog kan love noget. Men rigtig mange fik signeringer og det er jo naturligt nok alle dem der IKKE fik, der skriver updates og er kede af det. Desuden er hele festivalen baseret på frivillige og indgangen er 70 kr for et armbånd minus 25 kr til Rundetårn. Indgangsprisen skal ikke bare dække Don Rosa men også alle de andre tegnere. Uanset hvordan man gør, vil der blive nogen der må gå skuffet derfra – det er mere en regl end undtagelsen. Vi lod Donaldisterne styre køen – de har alle prøvet det mange gange før – og jeg synes at de gjorde det så godt som det overhovedet var muligt. De fik ikke engang signaturer eller tegninger ud af arbejdet – det var der ikke tid til. Men langt de fleste af de 4200 gæster var glade, og så er vi også glade.

    • Arhhh jeg fik en signering, men var heller ikke glad for systemet. Hvis I pga sikkerheden ikke kunne opdatere, er det fair nok, men det jeg taler om er at der blev givet over 400 billetter ud første dag, hvilket var fuldstændig urealistisk. Og som Don Rosa selv skrev efterfølgende ikke et godt system at sige at folk kunne komme dagen efter (hvorefter det så også blev lavet om). Det kan godt være at I har prøvet det før, men det ville klæde jer at lytte til kritikken af fremgangsmåden. Det virker mere professionelt.

      • Vi lytter – det kan jeg love dig – vi kan på ingen måde være interesseret i gæster der føler sig snydt eller er kede af det! Art-bubble teamer er dog ikke det samme som Donaldisterne som styrede køen – jeg fralægger mig ikke ansvaret – men vi har gjort al hvad vi kunne. Ligeledes gav vi Faraos lov til at “låne” Don Rosa om fredagen fordi vi troede at det ville lette presset. Jeg kan jo ikke love alle en signering – ej heller tælle sekunder og estimere antal biletter ud fra hvor lang tid Don bruger pr fan, det er mennesker vi har med at gøre. Vi lytter og har noget lyst til at hjælpe frivilligt tager vi imod med kyshånd – vi vil lave verdens bedste festival 😉

    • @ Jakobsen:
      Først og fremmest: Jeg har engang været tjener. Og utallige er de gange, hvor jeg har skullet lytte til utilfredse konferencegæsters l*** over alt det, de mente, var galt med arrangementet – som regel ting, der lå uden for mit ansvar og mandat at rette op på eller forhindre.
      Så jeg befinder mig ikke godt i rollen som brokkende kunde, og jeg har fuld forståelse for, at der foregår ting bag kulisserne, som vi almindelige besøgende ikke har indsigt i.

      Desuden er alt længe glemt og tilgivet, og enhver bitterhed jeg måtte have følt mod Art Bubble er for længst skyllet væk af dårlig chokolade og hverdagens genvordigheder.

      Og når alt det er sagt:

      1) Jeg synes, at 70 kr er en ganske rimelig pris. Jeg vil bare gerne vide, hvad jeg betaler for – før jeg betaler. Det kunne være klaret med et håndskrevet skilt i billetlugen eller besked til dem, der solgte.

      2) Jeg synes, Anne har ret i, at det er uholdbart at dele flere billetter ud allerede på førstedagen, end det nærmest er menneskeligt muligt for den stakkels mand at signere for. Det kø-system fungerede ikke.

      Tak for en ellers fin festival og din kommentar, føler mig helt beæret over, at have fået den opmærksomhed – er det nu, jeg truer mig til to fribilletter og en Don Rosa-session til mig og Anne i 2016 for ikke at gå til formiddagsbladene? 😉

      @ Anne:
      Af hjertet tak – endnu en gang skal jeg til at lægge mig fladt ned og undskylde, at jeg nogensinde har ytret noget negativt, og endnu en gang kommer du mig til hjælp. Hvis min afpresning af Jakobsen lykkes, er du herremeget min +1!

      • HAHA! 😀 Jeg kan ikke afpresses – men tager imod gode idéer – synes forresten det var ret cool at vi fik forsiden på AA&Co. 😉

  5. Uh, jeg stod også med blødende hjerte og knugede min sommerlæsning fra 1993. Kom fem minutter i lukketid søndag og havde fuldstændig naivt forestillet mig, at jeg lige kunne nå at komme til. Heldigvis var der dog skilt v. billetsalget om at man skulle bruge armbånd, og jeg spurgte den flinke mand om Don staig signerede. På negativt svar gik jeg på jagt efter varm kakao i stedet. Fandt dog først mig selv småtudende(!) udenfor rundetårn. Anede ikke lige at det betød så meget, som det åbenbart gjorde. Anyway – jeg er klar på en form for teenagekø, når manden kommer igen. Nåede det alligevel aldrig, da jeg rent faktisk var yngre. Nu lurer jeg bare på om jeg kan retfærdiggøre at købe de samlede værker, når jeg “kun” mangler 2 bind af Hall of Fame-serien (men de bliver jo aldrig genoptrykt!).

    • Hvad, er hele Hall of Fame-serien ikke til salg længere?! (Det er vist en af ulemperne ved at være en meget langsom samler.)
      Jeg var også overraskende skuffet – men ting har det jo også med at blive MEGET vigtige, når de forsvinder lige for næsen af én…

      • Nej, tror vist kun man kan få bind 10. Det er ulempen ved at være jul- og fødselsdagssamler. For mig er det også en reminder til dengang jeg heller ikke fik købt “Her er dit liv, Onkel Joakim” og er lidt bitter over at Egmont ikke trykker flere, selv om Faraos snildt ville kunne sælge dem. Så ville jeg på den anden side ikke overveje at købe tegneserier til værdien af en halv skiferie…

Skriv et svar

