Suppe til folket

Som forældre til skolebørn vil vide, så er det sæson for skole-hjem-samtaler. Hvilket betyder, at jeg har en del eneaftener med børnlillos i disse dage. Hvilket igen betyder to ting:

  1. Aftensmaden skal være om muligt endnu nemmere end normalt.
  2. Alle mine gode forsætter om at æde mindre, så jeg igen kan være i fordums jeans, forsvinder i rødvin og aftensnacking – en slags bestyrelsens belønning for ekstraordinær indsats (“Skål, Mie, du er sgu en guttermand!“)

Men for at vende tilbage til det første punkt, så er suppe altid på hitlisten, og den kan meget praktisk gøres klar aftenen i forvejen – og laves med ekstra portion til fryseren, så man helt slipper for besværet i anden omgang.

Man griber først et stykke kød, eller rettere, allerallerførst sætter man 200 g black eye-bønner i blød aftenen før aftenen før. Dernæst griber man kødet, i et anfald af hellighed havde jeg grebet en økologisk grydesteg på 700 g i Rema 1000. (Den kostede 70 kr og rækker som sagt til 2 omgange suppe. Køber man en almindelig gang kogekød, halveres kiloprisen – sådan cirka). For en sikkerheds skyld skæres kødet i 4 stykker, da det eneste, der kan ødelægge glæden ved mad lavet i forvejen, er manglende nattesøvn, fordi skidtet ikke ville koge færdig på den rigtige side af midnat. Dernæst ploppes det i en stor gryde med 1-2 pillede løg i halve, 1 stort fed hvidløg, 2-3 skrællede gulerødder i halve, 2 tørrede laurbærblade og et antal peberkorn, vi kan lade som om, jeg talte til 12. Der hældes rigeligt vand over, og det bringes i let kog – og nu bliver man jo ikke Camilla Plum bare af at koge suppe, så hvis man ikke også lige har slagtet en ko med de bare næver og har en god håndfuld kogeben på lager, så vil jeg anbefale, at man også tilsætter en industrielt fremstillet (“Buuuh!”) boullionterning.

Hele herligheden simrer løs i nogle timer – jeg satte det over ved 19-tiden, fjernede klamt brunt skum fra overfladen 19.15, hældte ekstra vand på nogle gange undervejs, slukkede omkring kl 22, da jeg havde sikret mig, at kødet var til at hive i trevler, og lod det hvile/køle i ca. 45 min. inden jeg smed det i en stor bøtte på køl. (Det kan godt betale sig bare at lade det koge ind, så det ikke fylder så meget i køleskabet – man kan altid tilsætte mere vand senere.)

I mellemtiden har ens personlige køkkenslave skrællet og skåret 5-6 gulerødder i små tern, skyllet og finthakket cirka 200 g grønkål, givet en rest spidskål samme behandling og puttet det hele i bøtter i køleskabet til næste dag. Selv kan man bidrage med at koge de førnævnte black eye-bønner i rigeligt vand plus salt og et laurbærblad i cirka 45 min og derefter også smide dem på køl.

Næste dag, når man har hjembragt tre børn fra børnehave og frit, løst Katastrofen Om Den Regnvåde Tegning Man Selv Insisterede På At Medbringe Udenfor I Regnvejr, afklaret Konflikten Om Hvem Der Egentlig Skulle Først Op I Christianiacyklen og afværget et par slagsmål på hjemvejen, er det bare at plukke kødet med to gafler, si resten ad suppen (fedtet må gerne komme i igen, det giver smag), varme det hele op og tilsætte mere vand, evt mere boullion og smage til med salt og peber. Så i med grøntsagerne – gulerødderne lidt på forhånd – røre rundt, koge op og voila! (Vi ender altid op med en ret overfyldt suppe herhjemme, men det gør heller ikke noget, så slipper man for at fiske, og det er nemmere for børnene at spise.)

Efter at alle mine arvinger havde opdaget, at hverken bønner eller grønkål smager af noget, og man derfor nok godt kan lide det, blev der lynhurtigt indtaget 3 x 2 portioner og afslutningsvis drukket den sidste rest suppe direkte af skålen. Mit bordskik-jeg skulle til at protestere, men mit kokke-jeg kunne alligevel ikke stå for den slags spontan lovprisning af maden – så det fik lov at passere.

image

12 thoughts on “Suppe til folket

  1. Tusind tak for den opskrift – du har lige reddet de dage i næste uge, hvor JEG er alene på skansen herhjemme med job, børn, kørsel, gymnastik og svømning. ‘Suppe’ viser sig at være svaret på alle mine ubesvarede spørgsmål 🙂

    • Selvtak – suppe er altid løsningen på alt. Det, og så sharwarmapizza.
      (Glemte at skrive, at suppen som udgangspunkt er ret mild i smagen, så voksnes halvsmadrede smagsløg kan godt bruge et skvæt soja og måske lidt chili på.)

  2. Point til dig for den overskudsagtige og nærende suppe! Jeg har vundet det kræsne barn, der nægter at spise fyld, så her kører hokaidosuppen hele vinteren. Desværre mætter den ikke sultne mor her, så snackposen bliver også fyldt en del vinteraftener….

    • I hear you, herhjemme står den ret meget på billig risengrød om vinteren – billig, når lige man bortregner det ekstra måltid, forældrene er nødt til at indtage cirka to timer senere for at blive ordentlig mætte…

      (Og åhnej, det skulle jo endelig ikke fremstå for overskudsagtigt!..)

  3. Hvis det her må handle om nem mad når man har brug for det, så er kødboller i tomat-sauce m pasta også god! Hakket oksekød æltes m salt, peber og oregano, steges som valnøddestore kødboller, når de er brunede hældes en halv flaske tomat passata fra il Fornaio på ( koster ca kr 40, bruger den til pizzasnegle, pizza osv, smager virkelig godt. Har ikke prøvet andre tomat passata’er, så går måske glip af noget ). Nu koges pasta, rives parmesan, og så er der mad. Din tekst er meget bedre, og suppen ser også god ud!

    • Det må altid handle om nem mad!
      (Vi kører på et semistramt budget herhjemme, så jeg står ofte som en anden idiot og koger tomatsovs selv. Men mmmhhh… Halvfabrikata…)

  4. Megastenet hvad folk opfatter som nem mad. Hverken bønner-i-blød-snittet-kål-gaffel-i-kød-suppen eller tomatsovs med valnøddestore håndæltede kødboller lyder nemt i mine ører… Overskudsagtigt, lækkert og godt. Men ikke nemt. Alene opvasken bagefter…

    • Altså…Når man laver det i forvejen, slipper man jo for opvasken på dagen. Som er et skærebræt og en kniv. Og så en gryde og en ske dagen efter. Og bøtterne til grøntsager, selvfølgelig, men vi købte en opvaskemaskine, da vi fandt ud af, vi ventede tvillinger, so what the fuck do I care…

      Min allernemmeste opskrift starter med tallet 35. Og slutter med ordene “…og en nummer 4 med ananas, tak”.

    • Prøv det! Altså, det er hakket kød ud af bakken, der er ikke levende køer og tomatplanter med i planen. Og mht halvfabrikata – ret sejt at NdM selv laver, men smager det af særligt meget af de tomater der er nu? Har egentlig aldrig tænkt på tomat-passataen som forarbejdet råvare, som jeg helst holder mig fra, men det er jo det halvfabrikata er?! Selvbedrag. Hvad laver du ( densure ), når du skal have mad NU?Det er sjovt det her! Så meget man bare tager for givet hos sig selv, som ser helt anderledes ud for andre.

      • Ej det vil jeg næsten ikke spamme Noms kommentarfelt med, også fordi sandsynligheden for at I andre kan bruge det, vist er forsvindende lille. Lad mig bare sige det sådan, at vi ikke er lagetførende i noget der ikke kan laves klar på 15 minutter. Og at mine børn er meget mere kræsne og useje end Noms.

Skriv et svar

