Doesn’t play well with others

For nylig var jeg som nævnt på noget kursus på arbejde. Og ligesom man i dagens Danmark tilsyneladende ikke kan lave et ungdomsprojekt uden hiphop, så kan man ikke lege kursus uden workshops. I grupper.

Jeg er ikke specielt vild med den slags. (Nej, virkelig, det er sandt! Jeg ved, hvor meget det overrasker…) Godt nok er jeg med årene blevet bedre til at tage mig sammen og brainstorme i plenum uden brok, men det er virkelig sjældent, jeg har deltaget i et gruppearbejde, hvor jeg ikke bagefter har tænkt, at både resultat og proces havde været bedre, hvis jeg havde løst opgaven alene. Ikke fordi, jeg er en overlegen ø i tilværelsen, som andre kun kan trække ned. Men fordi jeg oplever gruppearbejde som en arbejdsform, hvor man bruger dobbelt så lang tid på alting og derfor altid når halvt så langt. Majoriteten af det gruppearbejde, jeg har været udsat for, starter med, at alle er bange for at sige noget, og slutter med, at ingen føler sig ordentlig hørt. Og derimellem indgår man så tusind kompromiser, som tager en evighed at nå frem til, fordi alle skal have taletid, tosser råber højest, og ingen tør sige deres ærlige mening.

Jeg kan muuuligvis være en smule farvet af min nylige kursusoplevelse (jeg kigger på jer, defensive-typer-befriet-for-selvironi); ransager jeg min hjerne har der også været gode oplevelser med gruppearbejde, hvor både proces og slutprodukt fungerede godt.
Men stadig… Er det tilladt at mene, at man bare fungerer bedst som soloarbejder? Eller er det bare fordi, jeg aldrig er blevet rigtig god til gruppearbejde, ikke har øvet mig nok, ikke har lært de rigtige metoder? (Der er lammer til den første, der bruger ordet ‘værktøjer’.) For dybt nede har jeg stadig følelsen af, at når jeg sætter mig ved et bord med en bunke post-its, tre farver tuscher og en samling nervøse smil, så er det mest af alt for, at underviseren kan krydse den aktivitet af på listen. Og ikke så meget fordi, det nogensinde er bevist, at dette er en givtig arbejdsform.

Men jeg kan selvfølgelig tage fejl – har endnu ikke diskuteret det i plenum.

Det irriterende tidspunkt i enhver workshop, hvor alle konsekvent overhørte mit forslag om at kalde projektet 'Mies Verdenscirkus'.

Det irriterende tidspunkt i enhver workshop, hvor alle konsekvent overhører mit forslag om at navngive projektet Mies Verdenscirkus (of Doom).

14 thoughts on “Doesn’t play well with others

  1. Du har så meget ret. En belastende del af fornemmelsen af at spilde sin tid er at jeg kan tælle på en finger, hvor mange gange jeg har oplevet at slutresultatet af gruppearbejdet på sådan nogle kurser rent faktisk er blevet brugt til noget fornuftigt. Det er ligesom med storrumskontorer som for længst af forskning er blevet dømt mindre produktivt end andre typer arbejdsplads, men alligevel bliver indført flere og flere steder efter devisen: hvis vi indrømmer at det er en dårlig idé, så er vi også nødt til at indrømme at alt det vi allerede har gjort er så skidt at det skal laves om.

  2. Hvis du bliver overhørt, så er det, fordi du ikke har råbt højt nok. Næste gang skal du bare fremføre dit forslag hyppigere og højere.

  3. Jeg hader det. Jeg hader i særdeleshed rollespil som i den grad giver mig følelsen af at visne indefra. (lidt som når jeg står i Føtex kl. 17 og glor ned i frysedisken – DET ER TID JEG ALDRIG FÅR IGEN)!. Som sygeplejerske er der i ø i alle dele af uddannelsen, efteruddannelse, kurser etc meeeeget af den slags. Jeg har nu en datter på 7 år der udviser samme utålmodighed overfor den arbejdsform, og jeg har lovet mig selv at jeg vil støtte hende i at det er ok. Bevares – hun skal lære at udholde det, og kunne det – men hun behøver saftsusemig overhovedet ikke elske det. SÅ, bakker dig op i retten til IKKE at elske det!

Skriv et svar

