En slags kamptale

Det startede ellers godt.

Fik mirakuløst taget tematisk LEGO-billede mellem tandbørstning og råb i morges, og i løbet af dagen nåede jeg op på hele fem ideer til indlæg om kvinder og kamp (kan være det bliver en postfeministisk føljeton i stedet…)

Men som fagbevægelsen, der sejrede ad helvede til (godt), så har kvindernes indmarch og krav om ordentlig behandling på arbejdsmarkedet også haft den konsekvens, at der ikke er tid til demonstrationer og blogindlæg, når man skal på job. Og samtidig ikke har muligheden for at underbetale en hushjælp  til at hente børnene og lave aftensmad.

Så her er jeg, lidt træt og ret klar til for tredje aften i træk at falde i søvn til det samme afsnit af House of Cards. (Følte i øvrigt, at dette var en god krølle på kvindekampen, lige indtil jeg så, at Julia Lahme havde fået samme idé. Så jeg er altså både flad og uoriginal.)

Men derfor skal der naturligvis stadig uddeles lammere til dem, der mener, at fordeling af barsel er et privat anliggende. Og dem, der mener, at vi bare bør afskaffe kampdagen, og at cafe latte-feminister i Nordeuropa skal holde deres kæft, for dem i Subsaharask Afrika har det meget værre (Kvindernes Internationale Kampdag, for helvede!)

Jeg magter ikke udtrykket ‘søstersolidaritet’, jeg er ikke kommet frem til, hvad jeg mener om kvindekvoter. Og hvis jeg skal høre om ‘Patriarkatets magtstrukturer’ en gang til, brækker jeg mig på en Foucault-bog.

Men for fanden. Jeg synes stadig, at dagen i dag er en festdag. En dag, hvor vi fejrer alt det, der er opnået. Husker det, der mangler. Hjælper dem, der stadig trænger. Og får ændret de fucking barselsregler!

Glædelig 8. marts.

"Nå, det var det. Hvem vil med hen og diskutere kønskvoter i bestyrelser over en latte?"

“Nå, det var det. Hvem vil med hen og diskutere bestyrelsesposter over en latte?”

3 thoughts on “En slags kamptale

  1. Pingback: Ode til min mand

Skriv et svar

