Voksenimperiet slår tilbage

Manden er i gang med at prøve den der influenza, der er så moderne for tiden. Og til min lille overraskelse, er jeg ikke så udmattet, som jeg plejer at være, når den slags rammer. Sikkert fordi, at det er noget helt andet at skulle varetage en 7-årig og to knap 4-årige, end det er at tage sig af en tilsvarende børneflok minus et par år. Når jeg tænker på, at jeg nogle gange har stået alene med tre børn, hvor 4 var alderen på den ældste, har jeg lyst til at give mit fortidige jeg en medalje og et shot (*samtidigt respektfuldt buk i retning af de enlige forældre*).

Så altså, vi glæder os da alle til at se familiefaderen på højkant igen, og det er ikke fordi, der ligefrem excelleres i spændende aftensmad eller lange ture ud af huset. Jeg er bare heller ikke ved at græde ved tanken om, hvordan vi skal komme gennem dagen. Bare sådan lidt træt. Og ret parat til at belønne mig selv med bland selv-slik ved enhver festlig lejlighed – veloverstået putning, fx. Men det er rart at have lidt større børn. Det nyder jeg sgu.

Men som Carporten engang så vist skrev, så er summen af bekymringer konstant for det neurotiske sind. For nylig var jeg til MUS-samtale, og vi snakkede om, hvor jeg så mig selv om 10 år – jeg chokerer vist ingen ved at sige, at det havde jeg ikke helt styr på, og at det ikke ligefrem holder mig søvnløs.

Indtil det pludselig, da jeg cyklede hjem, slog mig: om 10 år er Sønneke 17 år.

17!!!!!!!!!!

Og mens 10 år virkede som evighed i det professionelle liv, var det pludselig uendelig lidt tid til at nå alle de gyldne familiestunder, jeg havde set for mig. Bare for at starte med det økonomiske, så har jeg ingen anelse om, hvordan vi skal kunne nå at købe både en andelslejlighed med udgang til gården (med masser af legekammerater), et rart hus i to etager i forstæderne med frugttræer i baghaven, en kolonihave og et sommerhus – når vi nu også skal have råd til at tage på rygsækrejser til Thailand og Mexico, storbyferie i New York, og jeg samtidig skal arbejde på nedsat tid for at være så meget sammen med børnene i hverdagene som muligt… Før vi har skrabet sammen til noget som helst, så er hele banden jo fanme på vej hjemmefra!!!

Selv hvis vi – rent hypotetisk – forestiller os, at vi kunne knokle en masse penge ind ved at arbejde mere, så ville vi til gengæld se vores børn mindre, mens de er små. Og med det, vi tjener nu, er der knap nok råd til at købe noget, vi kan bo i – og slet ikke en tur til Thailand oveni. Selvfølgelig kunne vi være damebladsartikelfriske, sige fuck til det hele og knalde boligopsparingen af på kolonihave og flybilletter, men jeg har fanme vendt kroner og øre for længe til at være så ligeglad med min økonomi på den lange bane…

Jeg har med andre ord brug for noget bland selv-slik. Og et blåtryk af den nærmeste bank.

2 thoughts on “Voksenimperiet slår tilbage

  1. Skynd dig hen og køb en masse snolder!! Manden har vel snart rejst sig fra sit dødsleje slash man-flu, og økonomien….. Altså, det ordner sig vel på den ene eller den anden måde?! Jeg synes det er sjovt hvordan din MUS sætter gang i tankerne – ikke om karrieren, men om privatlivet! Man når aldrig det hele. Og ja, det går sgu’ hurtigt med tre baryler, og selvom det er skønt, at de kan en masse selv og bliver større, så går det også nogle gange alt for stærkt. Da min ældste fyldte 9, kvitterede han med at sige, at nu havde han levet halvdelen af sin barndom! Der fik jeg lige fødselsdagskaffen galt i halsen…..

    • Hehe, tænkte han slet ikke på sin mors følelser!? 😉

      Sjovt nok var en af mine venners reaktion også, at han regnede med, at jeg skulle til at stresse over min karriere, da jeg fortalte om MUS…

Skriv et svar

