I øvrigt… (Instagram-edition)

…er jeg ikke helt med på det der #latergram. Altså, jeg forstår, at billederne som udgangspunkt skal være mega-instant og taget-i-øjeblikket-og-delt-med-verden. Men jeg bliver altså hamrende skizoid, hvis jeg skal uploade fotos og finde på hashtags i samme sekund, jeg henter børn/er ude at spise med manden/ser en dekorativ solopgang. Selvfølgelig er der forsinkelse på. Det er jo alligevel alt sammen en medieret virkelighed, og fortalt tid og den globale landsby, og hvad jeg ellers lærte for 10 år siden på et tilvalgskursus.

…og nu vi er ved Mie, der faldt ned gennem kaninhullet og endte i Instagramland, så fatter jeg heller ikke det der #nofilter? Intet filter? Som i ligesom alle amatørbilleder, der nogensinde blev taget før iPhonens opfindelse? Sygt imponerende. Meget innovativt. Hvem havde troet, at umanipuleret gengivelse af faktisk belysning kan være så pæn?

…er jeg nok bare uretmæssigt sur på filtre. Fordi jeg er så pissegammeldags. Indrømmet, det ser tit pænt ud, men for mig går sporten i at finde den rigtige vinkel og det rigtige lys lidt af, og jeg kan ikke lægge et polaroidfilter på mine billeder uden at føle, at jeg har snydt. (Præcis hvem, jeg har snydt, står hen i det uvisse).

… går det vel i virkeligheden også lidt imod øjebliksbillede-tanken, at ens billeder ser ud som om, de er taget sidst i 1970’erne? #laterlaterlatergram.

…skal jeg nok holde kæft og weekend nu.

LEGO-Mies mor anno 1977

LEGO-Mies mor anno 1977

6 thoughts on “I øvrigt… (Instagram-edition)

  1. Okay, så….? Hm. Nu er jeg jo selv så ustyrlig gammeldags, at jeg ikke har en profil på noget socialt medie, der forudsætter brug af havelåger. Omend jeg dog ofte har overvejet – helt som du – om det mon var noget, jeg burde tilføre min blog. Jeg vil sige, at dit indlæg her i aften måske nok ikke er det spark der gør, at jeg tager springet. Men tak for dine uforbeholdne meninger; I like!

Skriv et svar

