Ondets rod

”Det roder”, sagde Sønneke en morgen.

”Ahvaffornoget”, sagde Manden.

”Det roder herhjemme, det roder i vores lejlighed. Det er pinligt!”

”Eiijjjh… Det gør det da ikke…,” sagde Manden og kiggede sig omkring, ”altså, der er da mange af dine venner, hvor det roder mere?”

Sønneke kiggede opgivende over på mig, der var ved at eksplodere i halvkvalt latter. Og manden kiggede overrasket på os begge: ”Her roder da ikke specielt meget!?”

Jo, der gør. Der roder af h. t. Får vi besøg, rydder vi op, og vi har indrettet os så forholdsvis praktisk, at det meste kan smides i en kasse eller en skuffe eller et skab, så her ret hurtigt ser ordentligt ud. Men uden for besøgstid er alle vandrette flader i hjemmet fyldt med – og jeg nævner i flæng – tandbørster, plasticperlekæder, tegninger, vasketøj (rent og beskidt), halve gulerødder, tom emballage, årskort til Zoologisk Museum, LEGO-klodser, bøger, vandflasker, hårelastikker, tuscher med og uden låg, sten, grene, hoppebolde, tyggegummi, infobreve, aviser, cernitskulpturer, mobilopladere, håndcreme, skumgummisværd, udklædningshatte og en enkelt barbermaskine. Og som enhver indretningsekspert vil kunne fortælle, så er det de ryddede flader, der giver indtrykket af et ryddeligt hjem. Og vice versa.

Men I har jo børn”. Jep, og de roder en del. Jeg har heller aldrig selv været udpræget ordensmenneske. Og så er der den forholdsvis store andel af årskort, vasketøj, afreven plasticemballage, tandbørster, papirer, mobilopladere og ikke mindst barbermaskinen, som kan føres tilbage til èn person. Nemlig ham, der ikke synes, det roder… så meget. Måske har det gjort en forskel, at jeg, før vi flyttede sammen, boede på kollegie, mens han havde sin egen lejlighed. I don’t know. Men selv før vi fik børn, plejede jeg at kommentere på Mandens brug af hele lejligheden som personlig stumtjener: ”Neiij, her har du OGSÅ lagt en base camp ud! Hvor er det forudseende – hvis du nu skal de 3 meter fra skrivebordet og ud i køkkenet og så pludselig står midt i stuen og mangler et par jeans og en sok for at nå helt derud, så ligger det lige her! Robert Scott kunne have lært meget af dig. Og næh, du har søreme også forhåndssikret dig mod brugte boksershorts-mangel på badeværelset!”

Base camp-joken er for længst blevet intern, og heldigvis har jeg en mand, der ikke er blind for egne mangler (når man ikke kan være så perfekt som mig, er det jo en udmærket egenskab at have), så vi griner en del af det. Og han ser stadig ikke rigtig smårod, så det er mest mig, der går og rydder op, når mine 4 bofæller konstant efterlader enhver ejendel, påklædningsgenstand eller plasticindpakning lige præcis der, hvor de sidst har brugt/skilt sig af med den. Indtil jeg ikke gider det mere, fordi jeg dybest set også er et rodehoved og samtidig et dovent læs, og bare smider mig på sofaen og lader rodet formere sig og danne en ny race med støvboldene under sofaen. Måske kan begge dele så en dag rejse sig og gå væk.

Så vi bliver lidt mindre pinlige.

"Jaguaren kalder Hvide Lam: heller intet spor af børnene herovre. Til gengæld har jeg fundet din dåbsattest, 2 småkager og hvad der ligner resterne af Jimmy Hoffa."

Jaguaren kalder Hvide Lam: heller intet spor af børnene herovre. Til gengæld har jeg fundet din dåbsattest, 2 småkager og hvad der ligner resterne af Jimmy Hoffa.”

11 thoughts on “Ondets rod

  1. hehehe… lidt (meget) rod har ikke skadet nogen… fantastisk når børnene bliver store, og pludselig ser sin base ( både hus og folk) med andres øjne.. håber I sagde til ham at så må han jo rydde op…

  2. Sådan ser der også ud herhjemme. Og vi er kun tre personer og en kat i husstanden.

    Veksler mellem at være totalt laissez-faire boheme agtigt og at være fuldstændig sindssyg over at vi ikke magter at være normale, oprydningsduelige voksne mennesker

  3. Nogle gange er det bare irriterende med alt det rod, men andre gange kan det være lidt interessant. Jeg har netop selv skrevet om det (http://skøreliv.dk/?p=713). Jeg tror, som jeg lige har skrevet i et svar til en kommentar, at rodet formerer sig. Man burde gøre det til et feltstudie, og man ville kunne blotlægge helt ny og banebrydende information om rodets oprindelse…

  4. Base camp – det er jo dét ord, jeg har manglet, når jeg skal bruge et argument hjemme/på arbejdplads/fælles-kontor-med-andre lærere 🙂 Jeg slår lejr alle mulige steder, men det er vel praktisk taget i samme liga. Desuden ER andres rod bare mere træls, FAKTUM.

    • Det er det. Jeg kan godt leve i mit eget, andres går mig på nerverne!

      Base camp kan være nødvendige for overlevelse, det må du lige gøre klart.

  5. Hvis du ikke allerede kender den så find facebook gruppen Family living – the true story hvor en masse svenskere og enkelte danskere deler deres rod – det er FANTASTISK!!! og hvis du tør så vis billederne til din mand og søn, medmindre du er bange for at de vil tage ved lære. Herhjemme er det mig der roder mest og manden der er god til at rydde grundigt op (helt ned i skuffer og skabe), mens han faktisk er dårlig til at tage fx tallerkner med sig når han går fra et sted til et andet.

    • Jah, og jeg er fx total indifferent over for vasketøjet, når det først befinder sig i kurven. Manden pointerede også, at noget af ‘hans’ rod altså er vores cirka 3000 kubikmeter rent vasketøj, som han bruger dage på at lægge sammen… 😉

      Må lige se den gruppe.

  6. Åh, rod.Ret sjovt din mand har base camps rundt om jeres lejlighed:o)Vores hus er meget lille og jeg elsker gamle, brugte ting og billeder så vores hus har mange ting. Er det rodet?? Det tror jeg nok størstedelen vil kalde det. Vi rydder da op jo jo og vi finder smarte stede til vigtige ting. Så kan vi bare ofte ikke finde de der vigtige ting igen, da vi ikke kan huske hvor det smarte sted var…. Jeg får nemt lidt stress, hvis jeg skal besøge folk med meget ryddelige hjem. Vælter altid min kaffe. Rod er vist godt nok og organiseret rod er godt så det stiler vi efter:o) Go’ weekend.

Skriv et svar

