Hurtige osteboller

Sexy title, no?

Valdemarsro har det med jævnligt at lokke mig i uføre med alle sin savlfremkaldende opskrifter. (Og så pyt med, at mit hjem og mine børn aldrig bliver lige så fotogene. Endsige regelmæssigt rengjorte. Lady knows her food!) Tydeligvis har hun ikke fået memoet om, at vi ikke længere spiser hvedemel og sukker, og det seneste misbrug, jeg har taget med mig fra fristerindens domæne, er ostebrød. I alle former.

Sagen er bare, at uanset hvad jeg engang har skrevet i mit CV, så er jeg ikke altid den store planlægger: Eller, det er jeg måske. Men mest på sådan en småneurotisk, ubrugelig måde… Anywho, det spørgsmål, verden selvfølgelig venter med længsel på at få besvaret, er: Hvad gør jeg, når jeg får en brændende trang til osteinfuseret bagværk, ikke har købt ind til det, og kun har max en halv time til rådighed, mens jeg improviserer en tomatsuppe til aftensmad, prøver at forhindre børnene i at falde i søvn foran Ramasjang, og uret bare tikker videre og videre? Frygt ej, svaret er her!

Lidt googlen rundt en tilfældig tirsdag kl. 20 min. i aftensmad gav mig dette hit. Jeg lavede lidt om, efter hvad jeg lige havde i huset, så i min version blev det 100 g fuldkornsspeltmel blandet med 150 g sigtet speltmel, 1 tsk bagepulver og lidt salt. I det rørte jeg 1 dl mælk og 1 dl yoghurt naturel og til sidst 75 g revet Gouda, fordi det var det, vi havde liggende. Flødehavarti ville sikkert også have været a-okay. (Love Food Love Cooking bruger cheddar, som jeg elsker. Højt. Og lige præcis derfor har vi aldrig en rest på cirka 75 g sådan bare liggende…) Blandingen giver 9 små boller, som bare klattes ned på en plade og bages ved 200 C i tjahbumbum…12 min?

De smager syyyygt godt. (Altså, ikke hvis du spørger mine 2 mindste, men de elsker røde pølser og prinsessekjoler i kunststof, så hvad fanden ved de?) Virkelig. Syyyyygt godt. Prøv dem. Nu. Jeg insisterer. Selvom både mine børn og mine gulve er temmelig snavsede.

Som en syngende sirene. Med ost.

Som en syngende sirene. Med ost.

3 thoughts on “Hurtige osteboller

  1. Hæhæ, forleden da der også var lidt ~krise~ hjemme hos mig, lavede jeg et bagepulverbaseret brød i en dyb pande, til en suppe jeg måske/måske ikke hældte ud af en karton. Ifølge mine børn muligvis det bedste brød jeg nogensinde har bagt og det var eddermame også nemt. Jeg overvejede faktisk at give det ost.. det må jeg prøve næste gang.

  2. Jeg går direkte hjem fra arbejde og prøver. Ælsker ostebrød – og vi har altid flødehavarti (som er min og ungernes guilty pleasure)… Tak for inspiration – eller altså mine hofter takker ikke.

Skriv et svar

