Løst og fast og mere løst

Nåmenæh, hvad har du så fået tiden til at gå med, Mie?

Tjah, jeg har været til Sankt Hans-fest på Blågårds Plads med andre forældre og børn fra ungernes børnehave og skole. Havde frygtet det værste, for Manden var på arbejde (det fede ved at være gift med en folkeskolelærer er, at hans arbejdsforpligtelser falder sammen med stort set ALLE forældremøder, sommerfester og diverse højtidsarrangementer i egne rækker), og jeg forudså mig selv stå i silende regn med tre skrigende, sultne, tissetrængende børn i en uendelig lang madkø. Men det gik over al forventning.

Vejret var som bekendt herligt, og ovenikøbet lykkedes det os at komme forrest i madkøen, så kl. 17.45 var alle forsynede, og 4-5 hold forældre og en høvlens masse børn kunne påbegynde det gamle, men eviggyldige ‘husk-nu-at-spise-op-ellers-bliver-du-sulten-senere-og-du-skal-have-noget-ordentlig-mad-inden-der-er-kage’-ritual . Skolebørnene løb frit uden nogen som helst form for voksenopsyn, børnehave- og vuggestuebørn futtede rundt i nærheden under moderat opsyn. Og forældrene dikkede babyer, drak en øl, delte penge ud til kageboden, fulgte indimellem nogen på toilettet – og snakkede. Blandt andet om, hvor skønt og hyggeligt dét her var.

Kl. 19.30 brød alle op for at tage hjem og putte børn, en time senere brød styrtregnen løs, og jeg kunne stå og skue ud over den franske altan med en tilfredsstillende følelse af, at det sociale byliv for en gangs skyld havde levet op til alle mine luftkasteller.

I morgen står den så på 2 x 4-års fødselsdag. De vanvittige kageønsker (jeg er selv ude om det, men hvis nu bare, de kunne bestemme sig) er omsider stoppet ved 2 lagkager med flødeskum og bær, pyntet som 1) en lyserød blomst og 2) minions (‘den med ét øje!’), og der er købt lambrusco, chips, frugt og lagkagebunde, fordi mor i år har meldt sig helt ud af vanvids-selvbageriet – i hvert fald indtil børnehaven kommer tirsdag…
Mangler bare at løse problemet med at kombinere chokoladeglasur og pynteglasur, uden at noget af det flyder ud (orker ikke sidste års gentagelse med hvid chokolade grynet på 1000 måder – det viser sig selvfølgelig, at pastafarve ikke må bruges til lige præcis chokolade; eftersom det alligevel lykkedes for mig til sidst, har jeg vel nærmest trodset den etablerede videnskab), men da min totale selvovervurdering indenfor konditorkunsten kombineret med lidt feberredninger plejer at klare det, er jeg ikke så urolig.

Og så skal jeg forresten ud og slå telt op i Roskilde i aften – kryds lige fingre for, at det holder tørt, ing’? Og at jeg samtidig ikke skal stå alt for længe i kø med alt for mange alt for fulde studenter for at nå den forjættede teltplads i Silent & Clean-området. Man er vel blevet 33.

One thought on “Løst og fast og mere løst

  1. Tillykke med de 2×4. Imponeret over kagemenageriet! Ellers vidste du jo hvor du ku skaffe kajkager… ( min datter var i sin tid mere end almindelig fortørnet over at der ikke fandtes andreakager..). Fik du så en god plads? På fyn har vi lige overstået tinderbox.. Ret fedt- er nu ikke længere festivaljomfru…

Skriv et svar

