Fars fars

Da jeg var barn, havde min far 2 retter på sit repertoire: risengrød og fiskefrikadeller. Sidstnævnte lavet af fars fra fiskehandleren – og jeg hadedehadedehadede dem. Jeg hadede lugten, jeg hadede konsistensen, og jeg hadede den måde, de voksede i min mund på; når min mor var udenbys, og hverken skæbnen eller min far undte mig risengrød, sad jeg og findelte fiskedeller, syltede dem i remoulade og citronsaft og sank dem så hurtigt, jeg overhovedet kunne.

Og derfor, siden jeg blev stor nok til den slags, har jeg altid lavet mine fiskefrikadeller fra bunden. Ikke for at være fin på den, men fordi færdiglavet fars og deller sender mig 25 år tilbage i tiden, til en direkte konfrontation med stive, svuppende, fiskelugtende melklumper.

Som regel bruger jeg torsk, gerne optøet frossen, laks er lidt luksus, men også godt. Af Nikolaj Løngreen har jeg lært det smarte trick også at komme torskerogn i farsen; man må heldigvis gerne bruge dåsetorskerogn, og det gør noget godt for både konsistens og smag. Til en familie som vores er det fint med cirka 300 g fisk og 1 dåse torskerogn, dvs. 200 g. Det blendes (stræbertyper kan i stedet hakke og røre for mere struktur i farsen, det er jeg desværre alt, alt for doven til) med 1 æg, lidt mælk og mel (men jeg er MEGET varsom med det! *urgh-bvadr-barndomstraume*), 1 fintrevet gulerod og evt. nogle krydderurter, som fx dild og persille, og så lidt peber. Saltet venter jeg gerne med, til jeg har stegt en smagsprøve, for torskerognen salter også. Hviler, steges og spises med fx ovnkartofler og noget hjemmerørt dressing. Før i tiden ville jeg koge gulerødder og snitte æbler og lave min egen remoulade fra scratch, men et eller andet sted mellem det første barn og de to næste, begyndte jeg at købe Fynbos grove pickles på glas og bare røre en stor skefuld af det op med hvad vi nu har af surmælksprodukt i køleskabet. Works like a charm. Er man alligevel i performance-hjørnet, kan man lave en sauce tartare, som smager godt til al fisk: creme fraiche (eller skyr eller fromage frais eller yoghurt eller hvad ved jeg, men creme fraiche er bedst – gerne tilsat mayo… #noregrets) røres med hakket dild, hakket purløg, hakket persille, hakkede kapers, hakkede cornichoner (gerne de søde) og et finthakket, hårdkogt æg (kan udelades). Smages til med salt, peber, citronsaft og lidt sukker og pøses på alting.

Har man lyst til lidt spænding i tilværelsen, kan livet leves på kanten med thai fish cakes i stedet for almindelige deller. Igen gribes 300 g torsk og blendes med 200 g optøede rejer, 1 finthakket stilk citrongræs, 1 æg, 2 spsk fish sauce, 1 tsk rød karrypasta (mind you, jeg laver mad, der skal spises af børn, et voksent publikum kan nok godt tåle en større mængde) og en dusk frisk koriander. Til sidst røres 3 hakkede forårsløg i. Hviler, steges i riiiigelig olie og serveres traditionelt med agurkesalat, sød chilisovs og jasminris. Men vi havde ikke så meget agurk, endnu mindre eddike, og et tilbehør bestående udelukkende af jasminris virkede ikke helt kosher. Så i stedet lavede jeg en salat af de grøntsager, vi havde, med en dressing af 2 tsk eddike, 2 tsk soja, og 1 tsk smagsneutral olie. Og skar nogle kartofler i tern, vendte dem i lidt olie og bagte dem i ovnen ca. 45 min, hvorefter toppen af en broccoli (gem stilken til wokretter eller suppe) i buketter røg oveni og bagte med ca. 15 min. Det hele blev bagefter vendt med et godt drys salt og en peanutdressing af 1 solid spsk peanutbutter, rørt med kogende vand til det er lindt, et skvæt citronsaft, 2 tsk soja og et nip sukker. Og så drysset med sesam, bare fordi jeg kunne.

Alle var glade, bortset fra fisken, og nu går der nok heller ikke længe, inden mine børn begynder at plage om risengrød.

image

12 thoughts on “Fars fars

  1. Min far kunne lave æbleflæsk og …. æbleflæsk. Og så kunne han også skrælde kartofler, i nødstilfælde. Opskriften (på æbleflæsk, underforstået) har han taget med sig i graven, og jeg savner den ikke, må jeg indrømme.
    Det lyder som om dine poder får serveret bedre fiskedeller end dem, som du selv stod model til!

    • Det har du! Dem, Rema 1000 har, er søde (tysk produceret – så kan være, at Aldi fører noget tilsvarende?) Mad & Vin har også nogle – lidt anden prisklasse…

  2. Elsker dine opskrifter, fordi de bare er så uprætentiøse! Er allerede sulten.
    Må jeg foreslå et eksperiment, hvor du erstatter den forhadte mel med havregryn?

      • Man kan jo blende havregryn! På en minihakker eller lignende, forstås. Hurtigt som lynet, så bliver de bare lidt mindre. Lidt længere tid, og vupti du har havregrynsmel! 🙂

      • Ja, OK, det er jo nok i alm. frikadeller, jeg plejer at bruge havregryn. Men løsningen med blenderen lyder brugbar.

        I øvrigt tror jeg ikke, min far kan lave mad. Erindrer ikke, at han har gjort det, og tvivler på, at han får lov…

Skriv et svar

