Glædelig fucking mandag

Nogle gange ønsker jeg mig at være en totalanonym vredesblogger. Så jeg kunne få ordentligt afløb for al min galde.

Så jeg ikke behøvede at nøjes med at mumlebande til min mand og til møblerne, hver eneste fucking gang, jeg er ved at brække mig over, hvor snotdumme andre mennesker er. Og blogging, blogging er fandme det dummeste, fuck hvor ville jeg elske at hænge hele konceptet ud. Jeg brækker mig herfra og tilbage over alt det materialistiske lort, der pushes, over alle de hjernedødt ligegyldige læbestifte og ankelstøvler og svimlende kostbare brudekjoler og fucking mamorborde, der købes og sponsoreres og blandes op med lidt gajolvisdom, inden det hele sendes videre til de ukritiske masser, som bare aldrig før har hørt noget så rigtigt om børneopdragelse eller søstersolidaritet eller kimonoer sammensat med læderbukser. Hver gang nogen et sted i universet poster et indlæg om sponsoreret rugbrød eller en eller anden acai-pindemadsevent eller den hysterisk dyre frokost, de nød i solskinnet på en cafe kl 14, fordi det bare er sådan en herlig tilværelse at være professionel udstiller af egen indholdsløse tilværelse, har jeg lyst til at råbe: de har jo ikke noget fucking tøj på, vi har ikke noget tøj på, nogen af os. Og hver gang et kommentarfelt hylder ægtheden, fordi en blogger var lidt træt og en anden glemte at tage mascara på og en tredje spiste et kinderæg og en fjerde hældte mælken skævt på sit barns havregryn, midt i alle marmorbordene og tropeferierne og acaipindemadderne og de 17.000 filtrerede selfies, så man rigtig fornemmer sårbarheden og mennesket bag bloggen, har jeg lyst til at skyde hele internettet. Og bede folk om at læse nogle flere bøger (femikrimier og selvhjælp tæller ikke) og købe nogle færre sko.

Min mand siger, at jeg skal spy min galde på bloggen, at jeg skal lade være med at bekymre mig om, hvad andre tænker, at jeg skal lade ham og møblerne i fred og i stedet sprede min ægthedsvrede på eget domæne. Men jeg tør ikke. Nogen kunne jo tro, at jeg var den hadefulde type.

Og jeg kunne jo bare læse nogle flere bøger.

Der står 'Fuck jer allesammen' på indersiden.

Der står ‘Fuck jer allesammen’ på indersiden af posen.

48 thoughts on “Glædelig fucking mandag

  1. Mer vrede! Verden har brug for vrede – ikke resignation. Og så er blogindlæg skrevet på vrede jo altid de mest læsværdige…

  2. Hørt! Spy bare galde ud. Føler også efterhånden at jeg bliver taget bare en lille smule ved næsen, når jeg læser blogs.
    Hilsen Mette (som læser din blog, men sjældent kommenterer)

  3. Så er det jo jeg skal sige “godt brølt” og “modigt at du siger det højt” og “fedt at nogen tør stå ved deres følelser, selvom de ikke altid er smukke”. Ha.

    Jeg har det som dig. Og læser af samme grund kun ganske, ganske få blogs efterhånden. Den dag jeg fik endegyldigt nok af Østerbro-speltfisserne (som min kæreste ville sige) var den dag jeg læste en eller anden være “ærlig” om at hun altså også havde dage hvor hun var en “dårlig mor”… fordi hun havde bedt sit barn om at gå ind på sit værelse (og skrige færdig så de voksne ikke skulle høre på det, presumably)

    Get. Some. Perspective. Tak.

  4. Jeg er vild med det! Nu er jeg selvfølgelig heller ikke en del af dét community og kan derfor give dig evigt ret og stadig have mit på det tørre. Men du rammer vilkelig noget i mig, for der er utroligt meget indholdsløst bavl og jeg labber det i mig. Og det gider jeg i virkeligheden ikke, så hvorfor læser jeg det overhovedet? Fordi det er der (og fordi det er nemmere end at skrive afhandling – shh).
    Mia

  5. Enig – men jeg elsker dog at lade mig forarge over alt det ligegyldige lort. Jeg vil fra nu af prøve at læse flere bøger mens jeg er på barsel…. (som om). Du må gerne være vred for min skyld. Du er klog og sjov.

  6. Hvor er har du dog ret – og hvor skriver du dog lækkert! Det hele ér jo lidt (tragi-)komisk, hvis man kigger på det i flere sekunder i streg.

    God mandag!

    – K

  7. Ha ha, elsker at det er blevet så metaagtigt med de støttende kommentarer til dit ægte indlæg. Det er bare så pikkesvært at finde en balance mellem ligegyldigheder og ting der virkelig rykker noget, for ligegyldighederne koster ikke noget og flytter ikke noget, men holder kanalen åben, mens de ting der virkelig river, hele tiden truer med at dræne energien både hos forfatter og læser…

    • Det er SÅ meta på ægthedsmåden. Eller ægte på metamåden!
      Ingen magter vrede hele tiden. Men jeg savner mere substans og mindre forbrug. Vildt overraskende, at damebladsblogs ikke kan levere på den front.

  8. ER DU I MIT HOVED? Jeg har tænkt – og tænker dagligt – præcis det samme. Det er så meget kejseren selvhøjtidelige klæder. Men jeg forstår godt de (kejserinderne uden tøj) føler sig ramt og gerne giver igen – det er jo ikke sjovt at blive afsløret i bluff og at være hjemmegående, når ens identitet er hængt op på ‘det vigtige arbejde som blogs jo er’… Hold nu op – jeg har længe ville (men ikke turde) RÅBE det du lige gjorde!

    • Der fik jeg lige noget at tænke over. Jeg har læst blogs mange år; ikke mode mest ‘mor-blogs’ og er næsten holdt op med det. Nu tror jeg, jeg ved hvorfor. Tak for det!

      • Hehehe, der går anti-blogging-blogging i den. Selv tak. Om lidt rejser vi os alle fra tastaturene og marcherer på gaderne!

        @Cille: Jeg ER i dit hoved. Som Jesper Fårekylling i gul plastic. Eller noget mindre creepy

  9. Bwahahaha. Jeg har sjældent læst noget så RIGTIGT om meta blogging 😉 På den positive side gør det mega nas sådan at gå og sparke til marmor borde, så det er godt du holder dig udenfor😜
    Og tak fordi du jo egentlig bare er dejligt-politisk-ukorrekte dig.

  10. Jaaaahhhhh – mer vrede! Jeg brækker mig efterhånden over alt er sponsoreret og at alt er så lyserødt og vanilleduftende i de Østerbroske bloggerhjem. Jeg kan ikke stole en pind på en anbefaling af et produkt, fordi bloggerne er bange for ikke at blive inviteret igen til endny en sponsoreret cup-cake-event eller ikke får flere gratis produkter presset ned i halsen. Og for min skyld må de gerne hænges lidt til tørre – alle sammen.

    Og nej! Det er ikke just kvindefrigørelse at poste en selfie, hvor man ikke har make-up på.

    TAAAAAAAKKKKKKK.

    🙂

  11. Endelig! Spot on! Gajolvisdom, hæ, den var god!
    Bliv endelig ved, det er SÅ befriende at læse!
    Kh. fra en, der for længst har nået kvalmepunktet mht. femibloggere.

    • Det er næsten ærgerligt, at etiske kvababbelser forhindrer mig i at lave en ren rant-blog. Sjældent har jeg fået så meget (positiv) feedback… 😉

    • Njah, afhængigt af hvad man definerer som ungt, synes jeg, at den mærkelige bloggermetavirkelighed går på tværs af alder. Men aldersgennemsnittet blandt bloggere er nok ikke så højt til at starte med.

  12. En del af mig vil virkelig gerne bare tænke fuck det og tjene en trillion på at blogge om lame produkter. En anden del af mig vil bare virkelig gerne have at der stadigvæk er lidt planet tilbage om 100 år. Det er lidt af et dilemma. Tak fordi du lige sagde alt det vi andre tænkte.

    • …og du er endda sejere, fordi du rent faktisk har valget. Det er temmelig gratis for mig at hate på spons, som ingen nogensinde kommer til at tilbyde mig alligevel… 😉
      Tak for kommentar!

      • Nej nej, jeg er blevet tilbudt det en eneste sølle gang. Og der “glemte” jeg at putte det jeg skulle reklamere for på min blog. De ringede aldrig igen:) Men tak for dit indlæg, virkelig. Har tænkt på det hele dagen.

  13. Jeg troede, at jeg var den eneste, der havde det lidt svært ved at spotte den dybe tallerken i blogindlæg a la ‘det er OK ikke at være glad hele tiden/jeg har grædt og/eller svedt’ – så tak for det her.

  14. Pingback: Seje mennesker i mit feed - Idabida

Skriv et svar

