2 ting der er mærkelige

1) Definitioner af virkelig nicheprægede markedshuller, hippe opstartstyper altid giver som forklaring på, hvorfor de har åbnet deres bar/restaurant/butik. Á la: ”Uden at fornærme nogen manglede der bare en cocktailbar i København, hvor man kunne få en god Bloody Mary efter kl 3.30″ eller ”Der har simpelthen ikke været en cafe her i byen, hvor man har kunnet få en ordentlig acaibowl til børn” eller “Vi har altid savnet en butik, hvor vi kunne shoppe afghansk whisky, mens vi fik renset jakkesæt og hørte eksperimental-reggae, så det savn reagerede vi på.” Måske er det fordi, jeg er blevet en halvkedelig mortype, der ikke går nok ud, men jeg har – i den sammenhæng – endnu ikke set et behov beskrevet, jeg nogensinde mindes at have haft.

2) Pomfritter af sweet potatoes. De er SYGT hypede (i hvert fald blandt bloggere) og alles børn ELSKER dem tilsyneladende. Men hvorfor? Hvordan? Jeg gør tydeligvis noget forkert, for mine bliver bare melede. Og vamle. (Når ens 4-årige datter klager over for søde pomfritter, så er der altså noget galt). Anden gang, jeg prøvede at lave dem, gik jeg endda all in og dybstegte dem af to omgange for at få dem sprøde, men resultatet blev stadig underligt melet? Og vammelt? Jeg kan for min død ikke forstå, hvordan nogen kan mene, at de foretrækker dem frem for almindelige pomfritter. Medmindre der er tale om den der massepsykose af selvfornægtelse, som også får folk til at hævde, at alle mulige absurde avocado-pisket-med-chokonips-desserter er MEGET bedre end den ægte vare. Gu’ er de da røv.

11 thoughts on “2 ting der er mærkelige

  1. Det er lidt et skud i tågen, siden jeg kan tage æren for lige præcis 0% af madlavningen herhjemme, men er det ikke noget med, at det er en god idé at blanchere kartofler inden man laver dem til fritter? Eller hvad?

    • Jo, det har jeg også hørt noget om – men tror du, at det er det, alle andre i al hemmelighed gør med deres sweet potatoes? Tys-tys-tricket i blogland?

  2. Skær de rå søde kartofler pomfritformede og bag dem i ovnen i stedet. De skal bare lægges på en bageplade evt med bagepapir under hæld olie og salt over og rod rundt/spred dem på pladen. Ligesom hvis du laver rå kartofler til ovn-fritter. Ca 30-45 min på 200 grader. Selv tak 🙂

  3. Jeg har endnu til gode at opleve sød kartoffel i nogen som helst sammenhæng, hvor jeg synes de smagte godt. De er altid søde og melede.

    • Kan faktisk godt lide dem som suppe. Løg, fløde, lidt citron og en ordentlig omgang med blenderen gør noget godt for dem…

  4. De bliver ikke sprøde af sig selv, men skal paneres først. Jeg har fået fortalt, at det har noget med søde kartoflers mangel på stivelse

    Jeg har ikke selv lavet dem, men hver gang, jeg får muligheden for at vælge dem, siger jeg haps. Og jeg er normalt hverken til ting, der er søde eller hypede.

    • Har også smagt dem til noget firmaarrangement, hvor jeg husker dem som bedre. Dog ikke som min kollega, der efter eget udsagn fantaserede om dem i ugevis. Måske er det bare smagssag.

  5. Vi laver dem i ovnen. Bare i tynde skiver uden noget som helst på. De er bedst, hvis man også laver almindelige kartoffelbåde med salt på sammen med, så der både er salt og sødt. Og så skal de have ca 30 minutter. Men skær dem tyndt – ellers bliver de ved at være bløde. (og det gør de måske lidt alligevel, men måske er det bare det, jeg – og min 2-årige – har vænnet mig til at kunne lide?)

Skriv et svar

