3 ting, der fortjener rosende omtale

– Mine børn, som bare er pissenuttede. Fx når jeg annoncerer, at det er i dag, der er sommerfest, og de allesammen helt uopfordret løber ind og tager pænt tøj på. (Bemærk, at begrebet ’pænt tøj’ har en temmelig bred fortolkningsramme. For nogle er det chinos, omgående stylet ned med en absolut farveclashende T-shirt og en plettet trøje fra vasketøjskurven, for nogle er det lyserød blazer og småblomstrede bukser og for andre igen er det forvasket sommerkjole tilsat prinsessetiara og hjemmelavet bijouteri.)

– Juni. Kalenderårets svar på fredag eftermiddag. Jaja, vejret er lort, men sommeren ligger foran os, nætterne er lyse og jordbærrene klar til at blive ædt i rå mængder. En lind strøm af afslutningsfester, fødselsdagsfejringer og travle eksamensdage for lærertyper, man er gift med, fritager mig fra på nogen måde at have styr på noget, for i stedet bare at gå tidligt og transportere glade, overtrætte, snavsede børn rundt mellem fællesgrill, lagkager og legepladser. Arbejde? Nårhja, vi når det nok, og der er ferie lige om lidt. Desuden er sommermånederne jo bare ENDNU en god undskyldning for at drikke alkohol på hverdage.

– Sætningen: ”Det betyder derimod, at den pris, vi betaler for at få anerkendt, at vi har været udsat for en uretfærdighed, ikke skal være, at vi gør vores liv til et bevis for uretfærdigheden og derfor lader vores psyke konservere som et gerningssted, der når som helst kan inspiceres” fra dagens forsideartikel i Information. Og ja, det handler altså om voldtægt, beklager stilbruddet. Men jeg synes, den interviewede kulturhistoriker har nogle interessante (og rigtige) pointer om vores samfunds holdning til kvinder, krop og ære, som man flux skal gå ind og læse. Du skal alligevel gå tidligt for at drikke rosé i haven.

6 thoughts on “3 ting, der fortjener rosende omtale

  1. Så spot on med juni som kalenderårets fredag! Jeg får lyst til at tilføje, at juni måned i kalenderåret svarer til 18-års-alderen i en livscyklus. Upåagtet at det ikke altid var spor fedt at være 18. Det er det principielle i det: At man har det hele foran sig stadig, alle mulighederne. Dagene er ikke aftaget endnu, på nogen planer.

    Og det er mindre end nogle banebrydende vigtige pointer, Sanyal kommer med i det interview med von Sperling, synes jeg. Tusind tak for at linke.

  2. Hej Mie. Udfører du guru advising – om at bo på Nørrebro? Jeg overvejer om det er en god ide at bytte lejebolig og dermed flytte småbørnsfamilien fra en lille lejlighed på ydre Østerbro til en større lejlighed på indre Nørrebro, eller om det er helt skørt. Ville gerne blive på Østerbro, men der byder sig ikke lige noget større – alle småbørnsfamilierne leder jo. Vil gerne flytte inden den ældste skal starte i skole. Kan vi klare at bo på Nørrebro, til leje, i hele børnenes opvækst? Vi ville jo aldrig få råd til at købe noget derinde, og jeg vil helst undgå at de skal skifte skole. Er det et godt sted at vokse op? Larmer det meget? Vi er sådan stille og rolige mennesker der godt kan lide at hyggesnakke på legepladsen, men pludselig er børnene vel så store, at det ikke længere den slags man får al sin tid til at gå med. Hvad har I selv af planer – jeg kan se I leder efter en andelslejlighed? Hilsen den forvirrede.

    • NATURLIGVIS udfører jeg guru-advising! Men det blev lidt langt, så er det ok, det lige bliver til et separat indlæg? Det håber jeg. For nu gør jeg det…

Skriv et svar

