Hvis jeg var dansklærer i blogland…

…ville jeg sætte røde streger under følgende:

  • Arkaisk sprogbrug som ‘ingenlunde’, ‘påtænker’, ‘just’ og ‘vitterligt’. De samme 5-6 utidssvarende udtryk anvendt om og om igen er ikke en demonstration af sprogligt overskud. Det er en demonstration af de samme 5-6 utidssvarende udtryk anvendt om og om igen.
  • Snørklede sætningskonstruktioner til at matche ovenstående ord. 1880’erne har ringet, de vil have deres syntaks tilbage, og sætninger á la ‘jeg kastede mig på jernhesten, alt imens jeg vitterligt nød solens stråler på mit legeme, just som jeg påtænkte at gøre mine indkøb undervejs, hvilket jeg dog afstod fra, for i stedet at afrunde min dag i de hjemlige gemakker, der i allerhøjeste grad må siges at have brug for en opfriskning’ lugter langt væk af at være skrevet op fra slap. Hvis ‘jeg cyklede hjem i solskin uden at købe ind, og jeg trænger i øvrigt til at få gjort rent’ ikke føles interessant nok, så skriv om noget andet.
  • ‘Knuselsker’. Det kan godt være, at det er et ord (selvom jeg tvivler), men det er ikke et, voksne mennesker bruger.
  • ‘Influencer’. Det lyder som ‘influenza’, og selvom man skulle tro, at indflydelse var noget med bestyrelsesposter og forskningsstøtte, betegner det i stedet en position, hvorfra man pusher alskens materialistisk lort til desperate småbørnsmødre og kvinder, der tror, de er Carrie Bradshaw. Civilisationens undergang er nær, jeg kan mærke det i mine knogler.
  • SoMe. Bare dumt. Lad være med at sprede det ord som kopper, det skal ties ihjel.
  • ‘Sindssygt dygtig og inspirerende’. Jeg har endnu til gode at se en blogger bruge det udtryk til at beskrive en fremtrædende erhvervsleder, en menneskerettighedsaktivist eller bare en engageret børnehavepædagog. Som regel bruges det til at rose bloggerkollegaer, og jeg må derfor erklære mig lodret uenig: at tage semidyrt tøj på, gå til møder, tage et godt billede af sin frokost og bagefter skrive om præcis det, er muligvis sværere, end man skulle tro, men det er ikke sindssygt dygtigt og inspirerende. Overhovedet.
  • Udmeldinger á la ‘Jeg synes selv, jeg er nogenlunde god til at skrive’. For det første falder det ind under kategorien humblebrag, hvilket aldrig er særlig tjekket. For det andet er det en cirka lige så klassisk ‘show it – don’t tell it’-situation, som når folk sidder til en fest og fortæller om, hvor sjove de er. I begge tilfælde lider troværdigheden voldsomt.
  • Korte sætninger. Hele tiden. I løbende tekst. For ekstra effekt. Kommaer er din ven, trust me on this, og det må kunne lade sig gøre at få sit budskab frem uden alle de kunstpauser.
  • ‘Ironi kan forekomme’. Det kan min trætte sukken også. Tanken med at skrive noget er, at man lissom får formidlet det, man gerne vil sige. Lykkes det ikke, må man skrive om, frem for at tilføje vendinger der går på krykker i onkel-land.
  • Overflod af disclaimere. Stå ved det, du skriver, eller formuler det, så folk kan æde det. Slåskampe vil muligvis opstå i kommentarfeltet, men det andet er simpelthen så vattet – alternativt ret ufint, når man fx ER det arrogante røvhul, man disclaimer at være, men samtidig lukker enhver protest ned på forhånd med ‘det skal læses med et glimt i øjet’ (hvordan man så end bærer sig ad med det) eller ‘det er jo bare MIN holdning’.

Desværre er jeg ikke dansklærer i blogland. Eller nogen andre steder. I stedet må jeg bare glæde mig til den dag, mine børn skal have læst deres stile igennem.

79 thoughts on “Hvis jeg var dansklærer i blogland…

  1. Men gid du VAR dansklærer i blogland. Jeg får eksistentiel kvalme når jeg igen og igen læser lortesprog. Fordi det er lortesprog – og fordi jeg kommer til at bruge tid på at læse det.
    Bliver i øvrigt også virkelig trist til mode når bloggere i hvert eneste indlæg undskylder at de ikke får skrevet oftere (fordi de har travlt). Jeg føler mig talt (ned) til som een der ikke har andet at lave end at vente på nye indlæg.
    Nææh så hellere holde sig til nom de Mie og andet godtfolk!

    • Haha, jeg er ellers total skyldig! Stoppede primært med det, fordi det er så fesent at blive ved med at undskylde for noget, man hele tiden gør… (altså lader der gå uger mellem, man får skrevet)

    • Ja, har godt mærket hadet mod de der madtilfredshedsord. Måske er jeg ikke blevet eksponeret nok for dem, men kan faktisk meget godt lide dem… *skamfuld*
      (Men jeg kan også finde på at råbe ‘get in my belly’ af min mad, inden jeg spiser den. Mad gør mig bare generelt lidt utilregnelig.)

  2. Åh Gud, hvor har du så evigt ret. Jeg gik ellers her og var så overbevist om, at det kun var mig der syntes at det sproglige gik og haltede lidt.

  3. Just som jeg gik og tænkte, at mit skrevne sprog vitterligt ikke kunne blive bedre, kommer du ind og ødelægger det hele. Ingenlunde tilfredsstillende. Nu påtænker jeg at ansætte dig som korrekturlæser på alle fremtidige INDLÆG, fordi jeg stadig knuselsker dig. Betaling sker i discountsodavand.
    Hilsen influenza
    #alterlove

    • Du behøver overhovedet ikke mig som korrekturlæser. (Har også nok at gøre med eget prætentiøse sprogbrug. Og. korte. sætninger.)
      Til gengæld er du sød. Knuselskov (uadr!) tilbage.

      P.S. INDLÆGINDLÆGINDLÆG! Dines har ret, det er et pissegrimt ord. Kan bare ikke finde noget bedre.

  4. Åh tak! Lige på kornet. Ikke mindst det med det arkaiske. Det har længe irriteret mig uden at jeg helt kunne sætte ord på det.

    I den anden ende af spektrer, kan vi så ikke også godt snart slippe for den der med, at noget er “optur”, “ret så optur” eller andre varianter? Det kan da godt være, at det var en nuttet og opfindsom måde at lege med ungdommeligt sprog engang. Men nu er det bare en irriterende og omstændelig måde at sige, at man er glad for et eller andet. *vris*

    • En dansklærers anerkendelse er alt, hvad jeg ønsker mig! (Tjekker desperat 2 gange for korrekt kommatering – tror ikke, den er helt god.)

    • Har netop i mit hoved udnævnt hvid kaffe til repræsentant for den samlede blogstand! 🙂

      Men njah, en af fordelene ved at være en lille blogger er, at ingen giver ret mange fucks for, hvad man skriver. Galde galore!

  5. Tænker ikke du skal være dansklærer i blogland. Ville hellere se dig som præsident. Hold nu fast det er en spiddende klar og rigtig analyse af blog-mediet idag!
    Håber mine børn ser op til videnskabsmænd, menneskeretsforkæmpere eller til nøds sportsudøvere – ikke nogle der er ‘berømte’ for at spise fotogen morgenmad og gå i dyrt tøj.

    • Mit storhedsvanvid når snart uanede højder.

      Ditto. Er dog bange for, at Youtube allerede er godt i gang med at ødelægge det for os, men ved selvfølgelig ikke, om der også findes mennekserets-/videnskabs-tubere. Ellers må de se en masse Store Nørd.

    • Jeg kunne ikke være mere enig og deler dit ønske om at både dine og mine børn får sig nogle seje forbilleder. Og netop derfor har jeg en bøn: Vil du ikke nok være med til at afskaffe ordet videnskabsMÆND? (Natur-)videnskab er for alle uanset uanset kønskromosomer! Alle kan blive forskere, vi kan ikke alle blive videnskabsmænd 🙂

      Kærlig hilsen en candidata scientarium og forsker in spe

  6. Amen! På den anden side har jeg desværre udviklet en afhængighed af den slags blogs. Det er nok lidt ligesom at stoppe op og kigge på en trafikulykke, fordi man bare ikke kan lade være.

  7. Ps: Til gengæld ligger lix-tallet i din blog et stykke over min sproglige formåen. Jeg ved f.eks ikke, hvad “arkaisk” betyder. Men det lyder pænt 🙂

    • Det betyder ‘gammeldags’, ‘forældet’. Total favoritudtryk blandt gnavne litteraturanmeldere.
      (DDO, den danske ordbog på ordnet.dk, får forresten lige en anbefaling med – du kan slå stort set alle ords betydning, oprindelse osv. op derinde. Fx kommer ‘Amen’ af hebraisk og bruges i den kristne kirke som afslutningsord… 😉 )

  8. Jeg elsker når andre formår at sætte ord på det jeg ikke selv evner. Tak for det! p.s. du siger bare til hvis du vil læse korrektur på mit speciale.

  9. Udtryk der pisser mig af:
    “Smuksak”: Tror mest jeg ser det som kommentar på Facebook-profilbilleder, men nøj, hvor jeg dømmer folk der bruger det.
    “Pigesur”: Hvorfor er det nødvendigt at disse et helt køn for at få sin pointe across? Magen til sexisme – og ofte af den internaliserede slags, for jeg har læst det på blogs skrevet af kvinder.
    (Hilsen den kombinerede engelsk- og dansklærer, der tydeligvis er bedst til førstnævnte sprog!)

    • Dengang min mand og jeg lige var blevet kærester – inden Facebook – kaldte han mig altid ‘smuksak’, og jeg kunne godt lide det… Til gengæld hader jeg ALLE de der åndede kommentarer til profilbilleder.
      ‘Pigesur’ kan med fordel udskiftes med ‘børnefornærmet’! 😉

  10. Baaahahahahahahaha!!! Du er så sjov og grov! Det er lækkert. Især den med de korte sætninger. For effekt. Ha! Nu er det min tur til at komme for sent til at kommentere, for alle de andre har sagt det helt rigtige. Så vil nøjes med at sige tak. Nu vil jeg gå ind og gnække mig selv i søvn. Godnat:)

    • ‘Sjov og grov’ er hermed min nye tagline!
      Er vist selv slem til det med de korte sætninger nogle gange. Prøver at lade være. Prøver.

  11. Jeg føler mig uhyggeligt ramt! “Just” er et af de allerfineste ord, jeg kan komme på! 😀 Jeg tror aldrig, jeg selv har skrevet “ironi kan forekomme” (mest fordi jeg hader det udtryk), men jeg er ikke for fin til ind imellem at gøre opmærksom på, når jeg bruger sarkasme. For din præmisse er egentlig ret logisk, men ignorerer lidt, at uanset hvor dygtig en skribent du er, så VIL der være mennesker, der ikke fatter din pointe. Fordi de er idioter. Og kaster grimme gloser af sig i kommentarfeltet af samme årsag. Og når en blinkesmiley eller en JEGERSARKASTISKFORHELVEDE kan afværge det, så er det en pris, jeg er villig til at betale!

    • Var det ikke Mads Holger, der elskede ‘endskønt’? Nogle gange holder man bare af et ord! 😉
      Jeg er med på den med at afværge det værste kaos. Tror, irritationen primært er opstået, efter at jeg har set eksempler, hvor bloggeren forsøger at mene noget og så efter verdens længste disclaimer ender med egentlig ikke at mene noget som helst. Eller den lidt perfide version, hvor bloggeren på forhånd fraskriver sig ethvert ansvar for egne spydigheder.

  12. Oh Lord, TAK for at skrive mine tanker. Det er så skrækkeligt. Sammen med influenza ser man mit personlige hadeord ‘item’, som vist nok bare er en influenzas dims. Ej, men hold op. For ikke at tale om ord og vendinger, der bliver opfundet eller brugt forkert – stavefejl virker til sammenligning nærmest formildende på mig.
    Kh en tredje dansklærer!

    • Jeg har det lidt på samme måde. Stavefejl sker (selvom… *host*…ordbog!) Mens misbrug af ord er som negle på den mentale tavle. For nogle af os, that is…

  13. Elsker, elsker elsker (bare rolig; knuselsker det ikke) det her indlæg! You can be my dansklærer anytime! Jeg tror i øvrigt, “påtænker” bruges så meget for tiden, pga af den KÆMPE mængde af affiliate-indlæg, mange bloggere bliver nødt til at lave for at tjene huslejen hjem. Men da de for helvede jo ikke har råd til at skovle varer hjem fra Asos hver tredie dag, så bliver det altid sådan noget med “jeg påtænker at anskaffe mig snarest” og (åh, gru!) “Jeg overvejer at klikke hjem”. “Klikke hjem” skal bare gå hen og dø af skam i hjørnet.

    • Jeg påtænker om man skulle overveje at reclaime udtrykket ‘klikke hjem’?
      Det kunne fx være noget, man gjorde, når man havde stilletter på i byen?

      • Haha! Jeg gider godt være med til den revolution. At “klikke hjem” giver så meget bedre mening i den kontekst.

    • Enig. Hader virkelig ‘klikke hjem’. Min forbrugsmuskel får kvalme. En påtaget uskyldig måde at formulere køb på. Og vi ved jo alle sammen, at det, vi lige ‘klikker hjem,’ hverken er noget, vi mangler eller har brug for på anden måde. Bloggere, der ‘klikker kjoler hjem’ hver anden dag, kan af og til også også ses i et fromt forsvar for miljø, bæredygtighed og økologi. Jeg må le!

      • Det er spot on-analyse, det der: ‘påtaget uskyldig måde at formulere køb på’. At ‘klikke hjem’ er lige præcis meget mere ufarligt, uforpligtende og tilgængeligt end at ‘købe’…

  14. Vidunderligt indlæg (indlæg!)
    Jeg hader udtrykket/ordet ‘et skriv’ som skambruges af især bloggere. Hader det. Det er så grimt og… upræcist. I mine ører lyder det som noget en frisk jobkonsulent ville sige til et møde på jobcenteret, og jeg tænker, næsten ufrivilligt, dårligt om folk når de bruger det. Så lille er man jo.

    Nå, men det var bare det. Hej!

    • Hehe, for mig er det også sådan et ord, chefer med ringe eller ingen tekstforståelse vil kaste ud under møder: “Kan du ikke lige lave et skriv på det?”… Mødte det vist også en del i jobkonsulent-regi.

  15. Herligt indlæg. Andre har allerede nævnt ordet smuksak, som jeg heller ikke bryder mig om. Ingen har vist nævnt den omsiggribende uvane med at sige ” når det er at”. I ingen tilfælde, jeg kan komme i tanke om, er det nødvendigt. Det hedder kort og klart “når”.
    Har netop fundet din blog, som jeg gerne gæster igen.

  16. Argghh, jeg bliver også lige nødt til at smide lidt i puljen, for det har virkelig irriteret mit smålige jeg alt for meget alt for længe…… Når bloggere bruger Lille Per/Far til fire-sprog som “jeg har på det seneste været mægtig flink til at få renset min hud hver dag – eller i alle tilfælde om aftenen… 🙄. Jeg irriteres uforholdsmæssigt og pinligt meget over det – jeg kan jo trods alt bare lade være med at læse det 🙄🤔. Ellers fantastiske og meget rammende bud i både indlæg og kommentarer muahaha 😈

  17. Åh, hvor har du ret! Men nu har jeg simpelthen en ubændig lyst (er ubændig ok, eller for opstyltet?) til at læse noget skrald! Ligesom når man diskuterer antiinflamatorisk slankekost og straks MÅ have træstammer … Du er jo nok for fint et menneske til at afsløre hvor eksemplerne kommer fra, men kan du antyde?!

    • No can do… Selv arrogante røvhuller har en grænse. Men du burde ikke skulle lede længe – med lidt held kan du også finde eksempler her på domænet 😉

  18. Pingback: Bloggere uden domæne.

  19. Fantastisk! Du rammer plet. Det er dog en helt simpel grammatisk bommert, der generer mig mest: ‘jeg’. Aldrig ‘mig’. ‘Så så man lige jeg og kæresten på cyklerne!’ Tror grunden til irritationen er, at de bloggere (og ja, alle!?) der aldrig er mig, men altid jeg, tror, at de er uhyggeligt korrekte, når de jeg’er den afsted. Og det er stort set alle i blogland, der falder i den fælde. Nå. Undskyld det sure. Jeg har bare haft lyst til at brokke mig(!!!) over den tendens længe.

  20. Hvor er det sjovt! Jeg er så træt af, at mange blogs flyder over med absolutter: den skønneste torsdag aften, den dejligste weekend, de sødeste damer. Det forekommer mig temmeligt usandsynligt, at hver torsdag overgår den forrige, så hold op med at bruge de ord konstant!

    En anden ting, jeg også har været træt af, er brugen af “altså” i sætninger som: “min søn og jeg gik en tur hen på legepladsen, hvor vi mødte en hund, og købte is. Jeg spiste den med stor fornøjelse. Isen altså.” Som om jeg ikke godt kunne regne den ud 🙄

  21. Jeg HADER når bloggere bekræfter deres egne totalt ukomplicerede sætninger i parentes lige efter, for eksempel: “Kage er en glimrende morgenmad. (Jo det er så.)”. Det virker bare så “pæn pige prøver at være fræk”-agtigt. Taylor Swift-versionen af bloggersprog.

  22. Jeg ville næsten kun nyde det her mere, hvis jeg vidste hvilke blogs, du hentyder til.
    Men jeg har en stærk fornemmelse!
    Åh, de lange, knudrede sætninger, hvor man må starte forfra flere gange for at fatte det. Og ofte har bloggeren selv glemt, hvordan sætningen startede, så den slutter helt skørt og usammenhængende.
    “Påtænker”, hahaha! Hader det! Og ved PRÆCIS, hvem det er.

  23. Ha ha ha. Jeg elsker dette indlæg og kommentarsporet. Jeg hader ordet styles det er jo bare et låne ord og et forsøg på at få
    beskrivelsen af tøj svunget op til noget særligt hvad er der i vejen med det gode gamle “modellen”? Og så måtte jeg i foråret konsekvent slukke radioen, hver gang nogen sagde “de er gået over Den røde linje”(tror det var i forbindelse med syreangrebet i Syrien) stop jer selv. Det er et engelsk begreb. På dansk kan man, følge den røde tråd eller der er trukket en streg i sandet. Det andet er noget vrøvl og jeg bliver hidsig.

  24. Ah ha ha ha ha haaah! Åh, hvor er det sjovt. Det ville næsten være endnu sjovere, hvis ikke det var fordi, jeg følte mig så truffet 😉 Tror man kan skrive mit navn på ni ud af ti – og alligevel er jeg ikke for fin til at harcelere over bloggere ( og andre ), der ikke kan kende forskel på “ligge” og “lægge” og hvor nutids-r ikke er noget, man bruger.

    Dog vil jeg godt gøre opmærksom på, at det er et forsøg på en præventiv effekt, at man skriver at ironi kan forekomme. For der er altid nogen, der læser ens blog som Fanden læser Biblen eller som svinger forbi, når et indlæg går viralt, og tydeligvis bare er sure for en sikkerheds skyld, uanset, hvor præcist man formulerer sig.

    Og: Just er et meget dejligt ord. Det samme gælder hvoromalting er. Ord, vi klart bruger for lidt 😉 😀

Skriv et svar

