3 ting om Bagedysten

1) Jeg får galopperende feminist-fnidder af den rædderlige stil, flertallet af kvindelige deltagere fremstilles i. Hvorfor i al hede hule helvede skal de dresses op som pseudoseksualiserede hausfraus anno 1959? Hvem i alverden gider at stressbage iført stram kjole og højt hår? Jeg skulle sgu ikke nyde noget af at rende fra fromage til Pilatus i stiletter – er der en sindsforvirret kostumier på spil, eller ruller de sig rent faktisk frivilligt ind i nylon og læbestift, inden de skal udføre fysisk krævende arbejde? Spørgsmålene er mange, svarene er få. Men jeg synes altså, det er latterligt. Og underligt diskriminerende.

2) Jeg ved ikke, om producerne selv er klar over det, men flere sæsoners diversitet-typecasting har udelukkende formået at fasttømre de allerede eksisterende magtstrukturer i samfundet. På nuværende tidspunkt burde det i hvert fald være slået ind med syvtommersøm hos seerne, at gamle damer og folk med indvandrerbaggrund er middelmådige typer, som aldrig kan vinde – ikke så snart er line-uppet rullet over skærmen for første gang, før vi forventer at se lige præcis dem gå ned i en malstrøm af fejltempereret chokolade og ubehjælpelig slikpynt. Alletiders yndlings-Rosa er godt nok frisk på vej til at slå statistikken, men vi ved alle sammen, at hun i længden ikke har en chance mod hårlakerede 12-talspiger og hipsternørdede isomaltdrenge. (Og hvorfor medvirker der i øvrigt aldrig nogen gamle mænd? Igen må jeg trække diskriminationskortet.)

3) Er efterhånden nået til den smertelige erkendelse, at det eneste, der kan få mig til at respektere Timm Vladimir som TV-vært, er Gordon Kennedys øjeblikkelige genkomst i Public Service, sad as it may be. Til gengæld er jeg helt ok med udskiftningen af den kvindelige dommer – muligvis fordi Mette Blomsterberg er det eneste menneske i TV-historien, der irriterer mig mere end Timm Vladimir. (Markus Grigos rolle tror jeg bare, vi forbigår i tavshed.)

Og så skal der kun soves 6 gange inden næste afsnit – klar, parat, fordøm!

16 thoughts on “3 ting om Bagedysten

  1. Ha ha, spot on!
    Og en anden ting: Kendiskokke og amatørbagere: få styr på det hår! Langt slaskende hår a la Nigella er ikke sexet I madprogrammer. Brd. Prices store kryddere/armbåndsure er heller ikke. Og nej, negle bliver ikke mere appetitlige af at få overmalet det øverste med hvidt.
    (Orv, der ramte vi vist lige ned i en af mine utallige raptusser! Tager lige en slapper…)

    • Jeg. Kan. Heller. Ikke. Have. Det.
      Få en elastik i håret og flyt alt det tingel-tangel af håndleddene! Væk med de lange negle! Hvor er jeres fødevarehygiejne?!

  2. Jeg mener at have læst et sted, (husker selvfølgelig ikke hvor), at de selv vælger deres tøj og bare gerne vil “se godt ud på tv”. Om de så “inspireres” af nogen påklæderske-typer skal jeg ikke kunne sige..
    Enig mht. (u)praktikken; flagermusærmer og kagebagning ér bare en upraktisk kombi.

    • I så fald må jeg bare stille mig komplet uforstående over for de fucked-up skønhedsidealer og forældede kønsstereotyper, kvinder åbenbart stadig lader sig styre af… Kan man eventuelt også holde patriarkatet en lillebitte smule ansvarlig?

      • Jeg må indrømme, at jeg ikke har så stærke følelser omkring det, (som du og andre har), faktisk havde jeg ikke tænkt nærmere over det, bortset fra en undren over Kirstens lidt for tuttenuttede (50’er) look.. Er det så galt (med de andre)?
        Måske jeg bare er så optaget af kagerne, at jeg ikke lægger særligt mærke til påklædningen, men det vil helt klart ændre sig fra nu af 😉

  3. Nu synes jeg måske at vi skal lade de mænd lidt i fred. Matriarkatet kan så glimrende selv slå sig oven i hovedet og holde hinanden i skak. Vi har til alle tider været vores egen værste fjende. Da vi i skolen lærte om de rige japanske kvinder i gamle dage, der fik snøret deres fødder, så de ikke selv kunne gå, gøs man og tænkte sit. Men de blev i det mindste båret rundt! ,(fordi de var så fornemme.) Nutidens kvinder stavrer rundt i tårnhøje stilletter, og ingen skal bilde mig ind at det er behageligt. Men okay, jeg var ung i halvfjerdserne, hvor man så herrens ud i hønsestrik og terrængående fodtøj. Til gengæld har vi ikke knyster og trekantede fødder nu….

    • Hørt! Jeg var overhovedet ikke født i halvfjerdserne, men sværger totalt til fornuftigt fodtøj. Det gør livet SÅ meget lettere 🙂

    • Ja, kan vi ikke lade være at give mænd/patriarkatet skylden for alle latterlige ting…..tak. Kvinder kan altså godt finde ud af at tage dårlige/utidssvarende outfitbeslutninger på egen hånd. Måske synes de bare, det er pænt?!

      • Man kan nu sagtens give partriarkatet skylden. Det “sjove” ved det er jo netop at det bliver internaliseret – hos kvinder og mænd.

      • Så hvis man ikke er enig i, at det er patriarkatets skyld alt sammen, så er man internaliseret sexist?

  4. Jeg kan virkelig heller ikke have Mette Blomsterberg. De negle der!! De er et levn fra 00’erne, så grimme.
    Og hendes måde at tale, artikulere og gestikulere på, argh!

  5. Så enig – Tim Vladimir er sådan en douchebag. Når man har været vant til den engelske udgaves to fjollede kvindelige komiker-værter, så virker han bare så fejlcastet med sin selvhøjtidelighed. Og hurra for at Mette “gelantine” Blomsterberg er blevet “dumpet (ned i gryden)” – argh!

    • Bwaahahhaaa! “Gelantine”! Det har irriteret mig i årevis. Det er mig en gåde, at en konditor ikke kan udtale det korrekt..!?
      Udover det er jeg ret enig i den der styling. Mine unger på 13 og 15 vil gerne se programmet, men der bliver sagt: “Ej, men hvordan fanden er det, hun ser ud? Helt seriøst?!” ret mange gange i løbet af en udsendelse, haha!
      Og lige i skrivende stund er jeg ret meget med på at give patriarkatet skylden. Måske mest fordi jeg er en kende irriteret på min mand, der allerede har stress-sved under armene, fordi jeg er pissesyg, og han kommer sent hjem i morgen; “Jamen, hvad gør vi så med mad!?” Til hans forsvar kunne han vist godt høre det, lige da han havde sagt det… eller også var det mest min røffel, der fik ham til at se det. We’ll never know…. Men nu har han i hvert fald planlagt rugbrødsmadder til aftensmad i morgen, haha! Måske jeg skulle stå og råbe: “Klar, parat….BAG!”, når han kommer hjem? (Btw forestiller jeg mig, at Timm Vladimir får grotesk mange penge for at sige dén sætning? Så vil jeg i mellemtiden fundere over, hvad jeg selv skulle have for at sige det…)

  6. Ja tak. Af samme årsag gider jeg simpelthen ikke se det mere. Familien bliver også så irriteret over mit mumlende kommentarspor om kønsstereotyper, at de er lettede over at jeg ikke sidder med (men de ved hvad jeg mener).

Skriv et svar

