Når både tid og penge er små – 2 husholdningshacks fra yours truly

Efter utallige (forudsat, man ikke kan tælle til 2, that is) opfordringer på Instagram, deler jeg her mine nyeste ændringer mod en mindre stresset hverdag. Virker for mig, i hvert fald. Muligvis ikke for andre. Eller også gør alle det i forvejen. Men det er så prætentiøs blogger-visdom i al sin mangel.

Sagen er, at vi er inde i en fase, hvor vi så vidt muligt prøver at spare tid på det praktiske arbejde, så vi kan trække vejret ned i maven, have det lidt sjovere og være mere sammen med børnos. Samtidig gik det under sidste oprulning af budgetter op for mig, at hvis vi nogensinde igen vil på så meget som en billig campingferie, så er vi nødt til at spare lidt mere op og barbere vores i forvejen skrabede budget. So what to do? For vi ved allesammen, at det gængse råd til pressede småbørnsmødre er, at man endelig ikke skal være bange for at betale sig fra det huslige. Og jeg er sgu ikke bange, tværtimod, men min budgetkonto er nærmest rædselsslagen. Så her er, hvad småstressede middelindkomstere med mange børn indfører:

 

1) Fælles rengøringsrutine – der virker

”Men du sagde da, at NU skulle I have rengøringshjælp?! At NU var der ikke flere økonomiske undskyldninger, der stod mellem dig og et hjem, der skinnede ganske som betalt?” Jaja. Jeg siger så fucking meget. Og står egentlig også ved det: på en gang at skulle varetage et almindeligt job, alt det praktiske arbejde i en husholdning og samtidig være en tilstedeværende forælder og partner er hverken sundt, naturligt eller opskriften på det gode liv for nogen. Men se ovenstående bemærkninger: sølle 2 x 600 kr til rengøring om måneden fyldte pludselig ret meget i et lige så sølle budget. Så jeg skød nok en gang drømmen om det velbeslåede voksenliv et stykke ud i fremtiden og fostrede en anden plan: løften i flok.

Nu da jeg er velsignet med 3 skolebørn, kan der godt skrues lidt på Askepot-knapperne i hjemmet. Samtidig vil jeg UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER bruge weekenden på at gøre rent, den skal bruges til kolonihavebesøg og almindelig afslapning. Så rutinen er som følger:

Torsdag eftermiddag, efterhånden som alle kommer hjem, rydder vi op. Alle sammen. Ungerne er primært ansvarlige for egne ting og værelser; de 2 mindste på 6 år støver hver deres halvdel af værelset af. Den store på 9 støver sit værelse af og støvsuger det – det er på 6 m2, så opgaven er ganske overskuelig, men det føles stadig som en stor byrde lettet – og han er faktisk grundigere end mig *ahem*. Jeg støver af i resten af lejligheden og vander planter, manden ordner badeværelset.

Fredag morgen bruger jeg så 30-40 min. på at støvsuge og vaske gulve – det går lynhurtigt, når der er ryddet op, og jeg desuden har ét værelse mindre at tage mig af. Med inspiration fra en veninde har ældstebarnet desuden en tjans indimellem med at vaske køkkenfronter, og det er så det. Done. Nichts weiter. Der bliver næppe uddelt nogen husmormedaljer hos os foreløbig, men det meste af tiden er her faktisk ok rent og ok ryddeligt. Den store fordel ved at sætte børnene i sving er nemlig, at det er knap så fristende at efterlade en syndflod af gulvrod eller opstille ALT sit yndlings-LEGO på skrivebordet, når man ved, at man selv komme til at face skidtet, så snart vi når torsdag…

 

2) Impro-aftensmad og begrænsede indkøb

Lad mig lige slå fast: jeg er fucking dronningen af madplaner. Har dyrket disciplinen i årevis, og jeg kan lægge en sund, varieret og børnevenlig ugemenu inden for en begrænset økonomisk ramme og handle det hele på tre kvarter like a goddamn boss. Men det kræver altså lidt planlægning og overblik. Og i foråret fandt jeg ud af, at det var lige præcis den slags administrative opgaver, der fuckede med mit hoved og min vejrtrækning. Jeg drukner simpelthen i det, sådan som jeg har det for tiden.

Den anden ulempe er, at det ikke er så fleksibelt. Holdt som regel 1-2 dage fri til eventuelle ændringer, men endte alligevel tit med at stå med for meget mad i køleskabet, eller nogle kartoffelrester, der SKULLE bruges nu, og så blev det pludselig en stressfaktor at overholde den skide madplan. Så i stedet er jeg gået tilbage til min tidligere titel som dronningen af køkkenskabene (samt den indlysende: dronningen af selvbestaltede titler).

Dengang vi havde endnu færre penge, tre små børn og begrænset energi til indkøb, freestylede jeg nemlig tit over, hvad vi lige havde i huset. Man kan komme rigtig langt (og vegetarisk) med, hvad der er i grøntsagsskuffen og på konserveshylden, og æg, ost og yoghurt gør det fint ud for animalsk protein, når der ikke er kød. Skal der treates lidt ekstra, kan man altid bikse en lyndej sammen – til fx chapatis behøves kun mel, vand, salt og en pande. Samtidig har jeg meget mindre tid til rådighed end dengang, så selvom jeg faktisk elsker at lave mad, har jeg nu frasagt mig en stor del af ansvaret og indstillet alle på, at vi holder det simpelt (så bare stryg chapatierne igen). Vi handler stadig (så vidt muligt) kun en gang om ugen, men de sidste par uger har vi kun handlet det allermest nødvendige: mælk, juice, havregryn, rugbrød, pålæg og frugt/grønt, evt. opfyldning på de nævnte basisvarer og så 1 – kun 1 – planlagt kød/fiskeret, gerne noget, der kan række et par dage. Rester spises først på ugen, så de ikke går til i glemsel og fordærv, de følgende dage improviserer vi os ud af. Fx rugbrød med stegt (dåse)torskerogn, omelet med grønsager og pasta carbonara med frostærter i stedet for bacon.

Det sparer penge i indkøb, når vi kun køber det mest nødvendige, og det sparer mig for at skulle spæne til komfuret, så snart jeg kommer hjem fra arbejde, når ambitionsniveauet er, at intet skal tage mere end 20 minutter at lave, og der ikke er en forkromet (psykomor)plan for effektiv anvendelse af hver eneste nøje indkøbt råvare. Og så fred være med, om vi spiser lidt mere pasta, end jeg kunne ønske. Der skal bare mad på bordet.

 

Reklamer

7 thoughts on “Når både tid og penge er små – 2 husholdningshacks fra yours truly

  1. Det helt vildt fede ved at bo ude på landet og være (midlertidigt) fritaget fra jobmarkedet er, at så har man helt vildt meget tid til at gå og lave mad og gøre noget særligt ud af det hver dag *stoneface* Bwahahahaha, ej, undskyld, det er gas. Jeg var også engang Dronning af Madplaner og Struktureret Indkøb, men er nu totalt overgået til månedligt indkøb af basisvarer (mel, bønner, pasta, soyadrik på tilbud osv) og ugentligt indkøb af hvad der nu lige er i sæson af grøntsager og så fremtryller vi (og med “vi” mener jeg Stodderen) brød og aftensmad efter behov.

    Mht oprydning indførte jeg den regel at det legetøj Barnet ikke kunne finde ud af at rydde op blev pakket væk. Der gik lige en uge hvor hun pludselig skulle klare sig uden legetøj, så kunne hun sørme godt magte den daglige oprydningsrunde #ondemor Muahahahaha

    • Life’s too short, ikke? Ellers må man jo slå sig ned som økonoma, så nogen rent faktisk aflønner en for det der magiske indkøbsoverblik.

      Den med bortpakningen har jeg også prøvet – med det resultat, at nogle af tingene gad de faktisk ikke have igen… Bonjour, Mødrehjælpen!

  2. Herhjemme er vi også nået til den erkendelse, at herlighedsværdien af at betale for rengøringshjælp simpelthen er for lav, så længe vi har fire børn hvoraf de tre er små endnu. Det er en smertelig erkendelse, for så skal vi jo selv i gang. Vi må se, om vi kan efterleve jeres fælles oprydningsrutine. Det lyder smart, så tak for tippet.

    • Selvtak. Jeg synes i hvert fald, det hjælper meget at gøre det til et fælles projekt. Der er heller ikke så meget brok, når alle gør det samtidig, og afstøvning var faktisk toppen af underholdning, da de var mindre 🙂

  3. Jeg tænker bare – hvad med badeværelset? Hvem tager det og hvornår?
    Hjemme hos mig har vi to (meget priviligerede) og synes det er dem der tager en del tid – og er knapt så delikate med to drenge i huset…

    • Manden om torsdagen. Og ellers passer vi det ind i løbet af ugen – fordelen ved københavnertoiletter er, at 1 m2 ikke tager så frygtelig lang tid at gøre rent…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s